2024-11-02, 10:40
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karananama
Triggers fr uppsidan i nrtid:
- utredning med frslag om mindre strikta amorteringskrav presenteras 4nov.
- dubbelsnkning av rntan torsdag 7nov.
- Snabb-KPIF kan visa att vi har fortsatt FR lg inflation. 7nov.
- Harris vinner valet i veckan
- rntesnkning 19dec, 29jan, 20mar.
- inkomstskattesnkning rsskiftet.

Nedsidan:
- Trump vinner valet
- Geopolitik/oro/krig. Ingen nmnd ingen glmd.
- inte direkt en trigger men frsvagning av arbetsmarknad lr pverka nedt.

Vad har vi mer p upp eller nedsidan att hlla utkik efter?
Varfr skulle det vara negativt fr bostadspriserna om Trump vinner presidentvalet i USA?

Sen har jag svrt att frst hur folk kan tro p lngsiktigt kade bostadspriser i Sverige. Ett land med lg eller till och med negativ ekonomisk tillvxt, hg arbetslshet, gngkrig och usla resultat i skolan. Dessutom finns det numera verskott p bostder till och med i Stockholms frorter och landet har numera lg befolkningstillvxt.

Mycket riktigt s fll ocks bostadspriserna oktober:
https://www.di.se/nyheter/sbab-bosta...oll-i-oktober/
Citera
2024-11-02, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Som jag tidigare skrivit, finns det ett inbyggt fel i BRF-konstruktionen i form av en intressekonflikt mellan lngsiktigt och kortsiktigt tnk. Frenklat kan man sga att de som enbart tnkt bo i 5 r, inte r intresserade av att betala fr kkens lngsiktiga underhll. Tvrtom, de vill hlla nere avgifterna fr att maxa egna lga boendekostnader samt vinsten vid frsljning.

SBC har skrivit en del om BRF:ars underhllsskuld p sistone. Och spekulanter har bevisligen ftt upp gonen, d vlsktta freningar handlas till premie (eller ovlsktta till rabatt, beroende p hur man ser det). Till skillnad frn hur det var fr 810 r sedan.

Hur en BRF drivs r inte fritt valt arbete, hr r ett citat frn Boverkets hemsida:

Ekonomisk plan

Det r endast bostadsrttsfreningar som fr upplta lgenheter med bostadsrtt. Innan uppltelse fr ske mste en ekonomisk plan ha upprttats och planen granskats och intygats av tv oberoende intygsgivare och drefter registrerats hos Bolagsverket.

https://www.boverket.se/sv/ekonomisk...rattsforening/

Jag sger inte att det saknas dligt sktta freningar men de flesta r vlsktta och har definitivt lngsiktigt tnk. Jag har sjlv en familjemedlem som var medlem i en frening som frskte spara genom att trixa med reparationsfond och avskrivningar. De blev stoppade av revisorerna och nekade ansvarsfrihet tills de hjt avgiften fr att tcka kostnaderna.

Sedan r det rtt sllan personerna som blir valda in i styrelserna r nyinflyttade, de brukar tvrt om vara personer som bott vldigt lnge i freningen.
Citera
2024-11-02, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
Hur en BRF drivs r inte fritt valt arbete, hr r ett citat frn Boverkets hemsida:

Ekonomisk plan

Det r endast bostadsrttsfreningar som fr upplta lgenheter med bostadsrtt. Innan uppltelse fr ske mste en ekonomisk plan ha upprttats och planen granskats och intygats av tv oberoende intygsgivare och drefter registrerats hos Bolagsverket.

https://www.boverket.se/sv/ekonomisk...rattsforening/

Jag sger inte att det saknas dligt sktta freningar men de flesta r vlsktta och har definitivt lngsiktigt tnk. Jag har sjlv en familjemedlem som var medlem i en frening som frskte spara genom att trixa med reparationsfond och avskrivningar. De blev stoppade av revisorerna och nekade ansvarsfrihet tills de hjt avgiften fr att tcka kostnaderna.

Sedan r det rtt sllan personerna som blir valda in i styrelserna r nyinflyttade, de brukar tvrt om vara personer som bott vldigt lnge i freningen.

Att ha en underhllsplan r inte ndvndigtvis detsamma som att ha en bra sdan
Citera
2024-11-02, 11:20
Medlem
Citat:

Skulle spontant inte sga att gemene villagare r bttre p underhllsfonder n gemene brf
Citera
2024-11-02, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Vad talar fr det? Rntehjningarna har ju slagit igenom fr de flesta freningar. Sett mnga som fr 2023 lagt sig p rrligt eller korta bindningstider. De kan drfr dra nytta av lgre rntor framver. Sedan r det klart de drabbas av inflation som alla andra men dina hga siffror fattar jag inte vad de baseras p.

https://borattforum.se/debatt-halfte...ka-underskott/

Systematiska underskott, fr lgt sparande och vldigt hga kostnader framver fr VA, uppvrmning, frskringar och underhll (egentligen allt som rr byggnader och mark).

https://stlansfastmeilisdev001.blob....visning%202023

Kika sida 6. Mycket imponerad att denna BRF r s pass transparent. Nuvarande skuld per m2: 2086 SEK (medel fr Sverige: 5750 SEK).

Efter stambytet och r 2033 frvntas skulden ligga p 8070 SEK/m2 och totala avgiftshjningar p 64 % frn nulget (detta efter 19 % hjning frn 2021-23).
Denna frening har inte gtt med underskott sedan tminstone 2019 och behver sledes inte hja i lika stor grad som de som gr med frlust. Tror det r ganska representativt fr drygt hlften av freningarna att ha en skuld p omkring 8K/m2 om 10 r och en liknande bana av avgiftshjningar som denna.
Citera
2024-11-02, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Varfr skulle det vara negativt fr bostadspriserna om Trump vinner presidentvalet i USA?

Sen har jag svrt att frst hur folk kan tro p lngsiktigt kade bostadspriser i Sverige. Ett land med lg eller till och med negativ ekonomisk tillvxt, hg arbetslshet, gngkrig och usla resultat i skolan. Dessutom finns det numera verskott p bostder till och med i Stockholms frorter och landet har numera lg befolkningstillvxt.

Mycket riktigt s fll ocks bostadspriserna oktober:
https://www.di.se/nyheter/sbab-bosta...oll-i-oktober/

Ej ssongsjusterade priser r irrelevanta nr det gller bostadspriser.

Frn artiklen du lnkade till - precis under ingressen (lste du inte s lngt?)

Citat:
Ssongsjusterat steg bostadspriserna totalt med 0,6 procent. Fr lgenheter steg priserna 0,7 procent medan villapriserna steg 0,5 procent.
Citera
2024-11-02, 12:00
Medlem
Citat:
Ja jag skrev precis det i mitt inlgg vilket du klippte bort:

Jag sger inte att det saknas dligt sktta freningar men de flesta r vlsktta och har definitivt lngsiktigt tnk.
Citera
2024-11-02, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
https://borattforum.se/debatt-halfte...ka-underskott/

Systematiska underskott, fr lgt sparande och vldigt hga kostnader framver fr VA, uppvrmning, frskringar och underhll (egentligen allt som rr byggnader och mark).

https://stlansfastmeilisdev001.blob....visning%202023

Kika sida 6. Mycket imponerad att denna BRF r s pass transparent. Nuvarande skuld per m2: 2086 SEK (medel fr Sverige: 5750 SEK).

Efter stambytet och r 2033 frvntas skulden ligga p 8070 SEK/m2 och totala avgiftshjningar p 64 % frn nulget (detta efter 19 % hjning frn 2021-23).
Denna frening har inte gtt med underskott sedan tminstone 2019 och behver sledes inte hja i lika stor grad som de som gr med frlust. Tror det r ganska representativt fr drygt hlften av freningarna att ha en skuld p omkring 8K/m2 om 10 r och en liknande bana av avgiftshjningar som denna.

Alla normala BRF som genomfr en s stor renovering som stambyte ser vl liknande lnekningar?

En del tror ju att en BRF ska lgga undan pengar s de inte ska behva lna till snt men det finns ingen BRF som gr det. P stt och vis kan man sga att denna BRF nd gjort det - de har amorterat (sparat) ner skulden till vldigt lga niver och kan nu ka skulden fr att genomfra renoveringen.

De som bor och nyttjar bostderna framt kommer allts att betala av lnen fr stambytet nr de nyttjar de.
Citera
2024-11-02, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
Ja jag skrev precis det i mitt inlgg vilket du klippte bort:

Jag sger inte att det saknas dligt sktta freningar men de flesta r vlsktta och har definitivt lngsiktigt tnk.

Om jag har klippt bort ngot, s var det oavsiktligt.
Citera
2024-11-02, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Jo i Sverige tminstone r det lite konstigt, eller tminstone inte s vanligt. Regeringen brukar inte detaljstyra p det sttet. Men uppenbarligen finns ett missnje med Fi. Sg detta i dagens Di
Sverige ser ut att ha stabila system s lnge alla hller med varandra. Som med all "frivillighet" som egentligen bara r frivillig s lnge som du tar rtt val.

Nu vill jag inte blanda ihop detta med alla pseudovetenskapliga hypoteser som florerar kring begreppet "late stage", men ngot vi nog med sjlvfrtroende kan kalla just "late stage" r fiat-ekonomin. I takt med degenerering och eventuell utfasning kommer vi nog se makten hlla med sig sjlv mindre och mindre. Speciellt fr vi mer och mer transparenta situationer d en faktisk expert (fokuserad p samhllet) ser att det staten bestmmer r hl i huvudet.
Senast redigerad av sebastianlarsson2 2024-11-02 kl. 12:19.
Citera
2024-11-02, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Alla normala BRF som genomfr en s stor renovering som stambyte ser vl liknande lnekningar?

En del tror ju att en BRF ska lgga undan pengar s de inte ska behva lna till snt men det finns ingen BRF som gr det. P stt och vis kan man sga att denna BRF nd gjort det - de har amorterat (sparat) ner skulden till vldigt lga niver och kan nu ka skulden fr att genomfra renoveringen.

De som bor och nyttjar bostderna framt kommer allts att betala av lnen fr stambytet nr de nyttjar de.

Ja i stora drag.

Precis s.
Citera
2024-11-02, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298

S har jag aldrig sett p saken men inser nu att det r ett helt rimligt frfarande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in