Citat:
Ursprungligen postat av
olofzzon
Som jag tidigare skrivit, finns det ett inbyggt fel i BRF-konstruktionen i form av en intressekonflikt mellan lngsiktigt och kortsiktigt tnk. Frenklat kan man sga att de som enbart tnkt bo i 5 r, inte r intresserade av att betala fr kkens lngsiktiga underhll. Tvrtom, de vill hlla nere avgifterna fr att maxa egna lga boendekostnader samt vinsten vid frsljning.
SBC har skrivit en del om BRF:ars underhllsskuld p sistone. Och spekulanter har bevisligen ftt upp gonen, d vlsktta freningar handlas till premie (eller ovlsktta till rabatt, beroende p hur man ser det). Till skillnad frn hur det var fr 810 r sedan.
Hur en BRF drivs r inte fritt valt arbete, hr r ett citat frn Boverkets hemsida:
Ekonomisk plan
Det r endast bostadsrttsfreningar som fr upplta lgenheter med bostadsrtt. Innan uppltelse fr ske mste en ekonomisk plan ha upprttats och planen granskats och intygats av tv oberoende intygsgivare och drefter registrerats hos Bolagsverket.
https://www.boverket.se/sv/ekonomisk...rattsforening/
Jag sger inte att det saknas dligt sktta freningar men de flesta r vlsktta och har definitivt lngsiktigt tnk. Jag har sjlv en familjemedlem som var medlem i en frening som frskte spara genom att trixa med reparationsfond och avskrivningar. De blev stoppade av revisorerna och nekade ansvarsfrihet tills de hjt avgiften fr att tcka kostnaderna.
Sedan r det rtt sllan personerna som blir valda in i styrelserna r nyinflyttade, de brukar tvrt om vara personer som bott vldigt lnge i freningen.