2025-01-02, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Well, marknaden och riksbanken tror inte p mer n mjligtvis en eller tv rntesnkningar till. Knappast ngot raketbrnsle fr bostadsmarknaden om det besannas. Men visst sjunker rntorna mer, s som te x konjunkturinstitutet tror s kan det skert dra ivg.

Som jag frsttt det har frslaget om kad belning inte ens gtt vidare till beredning. Antar att man dragit ronen t sig efter att riskbanken rt ifrn om hur urbota korkat det var. Troligtvis hamnar det i ngon byrlda tillsammans med utredningen om strre kreditgivning till frstagngskpare (till vilka alla som inte kpt sista ren rknades).

andra sidan, fr konjunkturinstitutet rtt i sina spdomar, ser det mrkt ut. En spass lg rnta, tarvar en s nattsvart konjunktur att rntan kommer att sakna betydelse. Arbetslsa kommer inte kunna kpa ngot nd, och oron fr eventuell arbetslshet kommer avskrcka de flesta som har jobbet kvar frn kp.
Citera
2025-01-02, 11:09
Medlem
SBAB: Lgenheter i Storstockholm december: -2 % (-0,9 % ssongsjusterat).

nd rligt av Boije och sga fljande:

"Samtidigt har mnga bostadsrttsfreningar inte hjt sina mnadsavgifter i paritet med de faktiska kostnadsuppgngarna. r bostadskparna inte fullt ut medvetna om detta, hller det rimligen konstlat uppe lgenhetspriserna, sger Robert Boije."
Citera
2025-01-02, 11:39
Medlem
r ocks ganska frundrad ver att s mnga freningar, nd kan/har hllit nere avgifterna. D pratar jag inte bara om skuldfria, markgande A++freningar. Magknslan sger att det ligger en odetonerad avgiftsbomb och pyr. Allt annat har ju kat 20-50% i pris p ngra r, att fastighetssktsel och underhll inte skulle dras med i inflationen r nsketnkande. Frr eller senare, kommer verkligheten ikapp.
Citera
2025-01-02, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
r ocks ganska frundrad ver att s mnga freningar, nd kan/har hllit nere avgifterna. D pratar jag inte bara om skuldfria, markgande A++freningar. Magknslan sger att det ligger en odetonerad avgiftsbomb och pyr. Allt annat har ju kat 20-50% i pris p ngra r, att fastighetssktsel och underhll inte skulle dras med i inflationen r nsketnkande. Frr eller senare, kommer verkligheten ikapp.

Mnga freningar snlar rejlt med sina underhllsfonder. Inte ovanligt att man krver insatser frn medlemmarna utver utkad belning nr strre renoveringar ska gras.

Men vet ej tusan hur mycket det handlar om egentligen per hushll. Mina kostnader fr sophmtning, vatten, el, frskringar etc har max kat ett par hundralappar i mnaden den senaste 3-4 ren.

Har man ett stort hyreshus s finns ju dessutom stordriftsfrdelar inom dessa omrden. Tycker Boije verdriver denna punkt, han har upprepat den varje mnad i 2 r nu knns det som
Citera
2025-01-02, 17:24
Medlem
Priserna p Hemnet-annonser har verkligen dragit ifrn senaste ren.
Annonsen fr min frra lgenhet i april/maj 2023 skulle idag kosta 45 % mer - d hade priserna redan gtt upp ungefr 1/3 sedan 2022.

En premium-annons fr en lgenhet p 2M kostar nu mer n 0,5 % av frvntat slutpris.
Citera
2025-01-02, 20:09
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Well, marknaden och riksbanken tror inte p mer n mjligtvis en eller tv rntesnkningar till. Knappast ngot raketbrnsle fr bostadsmarknaden om det besannas. Men visst sjunker rntorna mer, s som te x konjunkturinstitutet tror s kan det skert dra ivg.

Som jag frsttt det har frslaget om kad belning inte ens gtt vidare till beredning. Antar att man dragit ronen t sig efter att riskbanken rt ifrn om hur urbota korkat det var. Troligtvis hamnar det i ngon byrlda tillsammans med utredningen om strre kreditgivning till frstagngskpare (till vilka alla som inte kpt sista ren rknades).

Riksbanken r underordnad regeringen i frgan. Kom ihg att nuvarande regeringen Tid gick till val p att slopa amorteringskravet helt. Nu snker man sannolikt till 1% samt minskar andelen egen insats - skulle bli mycket frvnad annars.
Finansministern sade ocks att de skulle terkoppla frst till sommaren.
Sedan r som byggbranschen och det kraftiga stoppandet av nya bostder ett stort problem fr Sverige. Hg arbetslshet osv borgar fr lgre rntor - fortstter detta kommer det bli flera snkningar av rntan under ret den saken r klar.
Senast redigerad av Kaenkelberrie 2025-01-02 kl. 20:11.
Citera
2025-01-02, 21:05
Medlem
Mnsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Priserna p Hemnet-annonser har verkligen dragit ifrn senaste ren.
Annonsen fr min frra lgenhet i april/maj 2023 skulle idag kosta 45 % mer - d hade priserna redan gtt upp ungefr 1/3 sedan 2022.

En premium-annons fr en lgenhet p 2M kostar nu mer n 0,5 % av frvntat slutpris.
Vad kostar det p Booli?
Citera
2025-01-02, 21:19
Medlem
FairStuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Vad kostar det p Booli?

Booli speglar/hittar t andra annonser med bostderna och kostar allts inget alls!

Hemnet r ckligt dyra och hoppas fler inser det & nobbar dom s fort som mjligt.

/
Citera
2025-01-02, 22:02
Medlem
Citat:

Riksbanken trodde p nollrntor under flera r i Q1 2022 ocks.

Varfr skulle regeringen bry sig om vad riksbanken sger i frgan? De har ETT ml och det r att hlla inflationen p 2%. Om bopriserna gr upp eller ned med 50% kvittaf fr dem. Regeringen har lovat slopat amorteringskrav och lr pressa p fr att frslaget ska genomfras
Citera
2025-01-02, 22:33
Medlem
Det som skulle kunna stlla till det fr fortsatta rntesnkningar, r ifall kronan blir s svag att inflation brjar importeras. Men tror att RB p kort sikt kommer att f svrt att motivera en hg rnta nr inflationen r kring mlet och det r grus i det industriella maskineriet.
Citera
2025-01-02, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Du r ju egentligen p ignorelist men gr lite undantag hr och nu.

Konjunktur och KPIF r vldigt lst relaterade fr Sveriges ekonomi, nnu mindre kan Riksbanken pverka endera. Kostnadstrycket beror primrt p omvrlden och har lite med Riksbankens rnta att gra.

nd spelar vi alla med i den hr charaden

Rekordsvag SEK och stigande KPIF kombinerat med vidare rntesnkningar skulle vara intressant att se

Jag tycker det r gulligt att du efter en tid inte kan hlla dig ifrn din ignorelist trots allt. Det r ju nd lite hjden av frlorarmentalitet. Att jag som sakligt debatterande ifrgastter dina utspel hamnar p din helt inofficiella ignore, nd blir besvarad. Hihi.

Kostnadstryck?
Jag har inte skrivit om ngot kostnadstryck.
Det Rb fokuserar p nu och sista mnaderna r konjunkturlget. Vare sig du vill eller inte.
Det kan du sjlv lsa i PM frn sista mtet.
Givetvis kan Riksbanken pverka konjunkturen det grvsta.
Bara en gravt frstndshandikappad tror ngot annat. Rntelget, som fr 320000 gngen, handlar om mycket mer n enskilda privata bolnetagare, i kombination med politiska stimulanser, pverkar konjunkturen.
Hur man inte kan begripa det r fr mig en gta.
Citera
2025-01-02, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Riksbanken trodde p nollrntor under flera r i Q1 2022 ocks.

Varfr skulle regeringen bry sig om vad riksbanken sger i frgan? De har ETT ml och det r att hlla inflationen p 2%. Om bopriserna gr upp eller ned med 50% kvittaf fr dem. Regeringen har lovat slopat amorteringskrav och lr pressa p fr att frslaget ska genomfras

Man mste vara bra korkad om man tror att Rb str med vattentta skott mot politikerna.
Utt sett, mjligen, men knappt ens det.
Mlet med inflationen r vad den r, men den inbegriper svl ett utstuderat och fungerande konjunkturlge svl som skattepolitiken linjerar med mlet.
Skatter, lner, etc. nmns allt som oftast i deras penningpolitiska rapporter om bde nutid och framtid.

Med det sagt. Allt hnger ihop, och det r knappast ngra vattentta skott mellan eliten i frgorna.
Det begriper vl fr fan vem som helst?
Borde vara en ickefrga fr vem som helst hr inne.

Med det sagt nummer 2.
Ett slopat eller lttat amorteringskrav lr absolut komma. Det har noll och precis ingenting med inflationen att gra.
Senast redigerad av M.J.A 2025-01-02 kl. 23:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in