• 1
  • 2
2022-07-16, 15:51
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AngieD
vad skulle då ske om ett vitt hål och ett svart håll möttes?

Detta är inget jag varken vet, eller får någon känsla för, vad som skulle hända.

Men utan att ha svaret på det kan det mycket väl vara så att man först måste reda ut om de ens kan mötas, och vad vi menar med det. Ofta i sådana här sammanhang stöter man på oändligheter, som typ att ett visst förlopp skulle ta oändlig tid. Betyder det då att förloppet ifråga är möjligt eller omöjligt? Ofta ser saker helt olika ut från olika perspektiv. Från vilket perspektiv menar vi? Allt är ju krökt och förvrängt på ett sätt som våra samlar- och jägarhjärnor inte är anpassade för.

Jag känner inte ens jag ser frågan tydligt just nu.
Citera
2022-07-16, 15:54
Medlem
CockWitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r3m3mb3rth3nam3
Igår var jag ute och sprang den vanliga sträckan och fick till min förvåning syn på ett svart hål i en gammal koja som stått där så länge jag kan minnas. Av den anledningen blev jag såklart nyfiken så jag tog några kliv i riktning mot hålet.
Mycket riktigt där var ett hål men svart var det inte utan snarare någonting svart som tittade fram genom ur det.

Eftersom jag inte litar på vad jag ser och knappt hälften av vad jag hör så slutade det med att jag smakade.
Smakade inget särskilt men varje gång jag smakade hörde jag ett mystiskt ljud.
Plötsligt täckte någonting vitt mina hornhinnor och ljudet tystnade.

Imorgon ska jag tillbaka och givetvis kommer jag att ha ficklampa med mig.
/Stefan Ingves
Wow är det sant. Jag tror dig.
Citera
2022-07-16, 19:48
Medlem
Citat:
Ni vet svart hål , ingenting kan komma ut inte ens ljuset. Skulle man bli indragen i svart hål blir man ihoptryckt till en punkt.

Jag hade en dröm att jag slungades ut ur ett hål, typ en punkt som har motsatsen, ingenting kan komma in och kommer man nära så skjuts man bort med en väldig kraft. I detta skulle massa slungas ut i universum, inget skulle komma in, inte ens ett svart håll skulle kunna komma åt denna massa.

Om svart hål är som dammsugare är detta mer som en högtryckstvätt. Kan sådant existera och vad händer om ett svart hål närmare sig ett inversen till svarthål? Vad skulle i teorin hända? Skulle detta var slutet för allting? Hela universum skulle sluta existera?

I drömmen kunde man vara "nära" detta som sprutade ut materia i en enda punkt, men om man råkade befinna sig på den punkten slungades man iväg med väldig kraft.

Det finns beskrivet i vetenskapshistorien om vetenskapsmän som fått visioner om deras forskningsfält, genom drömmar.
Så - grattis, du kan ha förstått något i ditt omedvetna, som kommer fram i en dröm.
Citera
2022-07-16, 20:02
Medlem
Citat:
Ni vet svart hål , ingenting kan komma ut inte ens ljuset. Skulle man bli indragen i svart hål blir man ihoptryckt till en punkt.

Jag hade en dröm att jag slungades ut ur ett hål, typ en punkt som har motsatsen, ingenting kan komma in och kommer man nära så skjuts man bort med en väldig kraft. I detta skulle massa slungas ut i universum, inget skulle komma in, inte ens ett svart håll skulle kunna komma åt denna massa.

Om svart hål är som dammsugare är detta mer som en högtryckstvätt. Kan sådant existera och vad händer om ett svart hål närmare sig ett inversen till svarthål? Vad skulle i teorin hända? Skulle detta var slutet för allting? Hela universum skulle sluta existera?

I drömmen kunde man vara "nära" detta som sprutade ut materia i en enda punkt, men om man råkade befinna sig på den punkten slungades man iväg med väldig kraft.

Jag kan se din dröm på två olika sätt. Antingen som en vetenskaplig vision, eller som en symbolisk dröm.
Om det är en vetenskaplig vision, är det i så fall en sanndröm.
Är det symbolik ska man leta efter liknande drömmar.
Jag börjar med den symboliska tolkningen. Då antar jag denna punkt är detsamma som du själv -som en koncentrerad energi. Och du blir slungad ut från detta centrum. Det påminner om en religiös/andlig upplevelse. Men trots att jag har ägnat snart tjugo år att tyda drömmar, så minns jag inte jag läst någon liknande dröm. Så det lutar alltså åt att det är en vision hur det ser ut i universums 'inre'.
Det finns bilder av svarta hål, som har två distinkta strålar ut från sig. Dessa bilder har jag undrat vad det är som strålar ut - här är bilder: https://www.google.com/search?q=blac...h=610&dpr=1.56
Det sägs ju att inget kan komma ut från ett svart hål, men dessa bilder är i så fall motsägande.
Personligen tror jag att det finns olika svarta hål. (kanske några skulle kallas vita hål)?
Dessa strålar ser ju ut som de kommer från det svarta hålet. Och i så fall är det något som slungas ut med stor kraft. (som i din dröm)
Citera
2022-07-19, 02:35
Medlem
Ett vitt hål då.
Citera
2022-07-21, 01:31
Avstängd
KungPungPats avatar
Ja i teoratisk fysik finns det inga krav för bevis så big bang teorin och vad som helst som nån fantiserar om är teoretiskt.

Vetenskap däremot är när man gör tester för att bevisa något som kan bevisas igen om testet görs igen.

Vetenskapsteori är fantasier så inga krav på bevis när du fantiserar med olika teorier om vetenskap som aldrig kan bevisas eller motbevisas.

Den här tråden börjar ju med en fantasiteori om fysik, en teori som är en fysisk vetenskapsteori som liknar en big bang teori.. Och är lika omöjlig som en big bang, eller som jag brukar säga.. Stor smäll teorin.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in