2022-07-24, 06:33
Medlem
oldtimedrunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hampr
Bor i Skåne och här kan man verkligen förundra sig över nederbörden.

När jag var yngre så hade vi ofta kraftiga regnskurar och åska, framför allt vid väderombyte så åskade det kraftigt på somrarna. Nu för tiden blir det oftast bara lite mulet och sen är väderombytet klart. Har man "tur" så blir det lite duggregn eller så att säga en normalskur utan överdrivet mycket regn. 30 grader ena dagen, 16 grader dagen efter = lite mulet mellan dagarna..
Det har för övrigt åskat en gång i år, besvikelsen är enorm. Ofta så kan jag notera att det kan åska och regna en hel del över Danmark, men så fort det passerar sundet så dör det alltid ut.

Om man bara ska gå in på regndagar under sommaren så kan jag inte ens minnas en ordentlig regndag i närtid. Ofta småregn eller duggregn, helmulna dagar.

Jag instämmer, bor också i Skåne.
Saknar åskväder och rejäla skurar. Och hela dagar då regnet slår mot rutan.
2022-07-24, 06:39
Medlem
Det gör det väl?

Det var ett skyfall här om veckan, jag blev jätteblöt.

Var i landet bor du, känner att jag också vill bo där så jag slipper bli oplanerat blöt igen
2022-07-24, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stepmom
Varför har det slutat spöregna i Sverige?

Det undrar jag också.
Förr kom det nerdimpande både kastspön och metspön från himlen, idag är det bara regn.
Å ibland fullkomligen vräker det ner, precis som förr.
2022-07-24, 09:09
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Händer de inte oftast mer när de är varmt? De håller mer vatten.
Sen brukar det i göteborg oftast regna i slutet på juli/början på augusti med åska, som en sista front som kommer med kall luft. Sen blir de aldrig riktigt varmt igen. Brukar va som ett fyrverkeri som avslutar högsommaren.
2022-07-24, 09:40
Medlem
Haajibs avatar
Norge tar allt regn som kommer från havet. Vi får bara regn om vinden kommer söderifrån eller från öst
2022-07-24, 14:36
Medlem
Barentss avatar
Både i Lund och Linköping har det slutat spöregna sedan kanske 2 år? TS stämmer faktiskt, i min lilla värld.
2022-07-24, 15:14
Medlem
ankademikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Beror väl på vad man menar. Det har spöregnat enligt min definition. Men om man menar så att man inte ser handen framför sig så att man måste stanna med bilen pga ingen sikt, så är det 15 år sedan jag upplevde det. Men då bor jag i Mälardalen, och vi har ju direkt inte extremväder. Man behöver berg för att riktiga regnmoln ska formas.

Om du sitter i bilen och inte ser handen framför dig beror det på bristande anpassning. Stäng takluckan.

Spöregnade även på närkesslätten nyligen.
2022-07-24, 15:17
Medlem
ankademikers avatar
Citat:

Varför har du ingen källa som underbygger din tes, som krävs enligt reglerna, i trådstarten?
2022-07-24, 15:48
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ankademiker
Om du sitter i bilen och inte ser handen framför dig beror det på bristande anpassning. Stäng takluckan.

Spöregnade även på närkesslätten nyligen.

Jag har inget körkort så jag är inte så bra på det där.

Hoppas på spöregn, och framförallt åska. Det måste ju vara helt lokalt att jag upplever 1-2 små åskskurar om året som är över på fem minuter.
2022-07-24, 15:50
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:

Samma sekund som jag stämplade it från jobbet i fredags och gick på fyra veckors semester så började det spöregna hos mig👍😂
2022-07-24, 15:56
Medlem
Ess85s avatar
Har också reagerat på det. Det kan komma kortare skyfall men det vara oftast bara några minuter.

Jag som älskar regn vill gärna ha lite mer ihållande regn.
2022-07-24, 16:27
Medlem
Citat:
Den här månaden har jag vaknat två gånger av att det har spöregnat mitt i natten.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in