Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-08-01, 15:19
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
"Måste"
De gör vaad fan de vill, det är redan vilda västern på deras priser.

Så om södra sverige vill betala 30 öre per kWh för elen, men tyskland vill betala 300 öre så får södra sverige också betala 300.

Det är det som stör mig. Man gör ingen skillnad på Sverige och Tyskland, man tar det högsta budet man får och skrattar hela vägen till banken trots att folk går i konkurs och får lämna sin hem i Sverige.

Man totalt skiter i det, man är så jävla giriga att man skiter totalt vad so händer i Sverige, bara man får sälja till överpriser till Tyskland.

Om jag hade jobbat på ett elbolag så hade jag sagt upp mig nu bara för att jag avskyr dom som in i helvete. Jävla pack, jävla utsugare.
Ta bort.
Senast redigerad av Totius 2022-08-01 kl. 15:23.
Citera
2022-08-01, 15:44
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
"Måste"
De gör vaad fan de vill, det är redan vilda västern på deras priser.

Så om södra sverige vill betala 30 öre per kWh för elen, men tyskland vill betala 300 öre så får södra sverige också betala 300.

Det är det som stör mig. Man gör ingen skillnad på Sverige och Tyskland, man tar det högsta budet man får och skrattar hela vägen till banken trots att folk går i konkurs och får lämna sin hem i Sverige.

Man totalt skiter i det, man är så jävla giriga att man skiter totalt vad so händer i Sverige, bara man får sälja till överpriser till Tyskland.

Om jag hade jobbat på ett elbolag så hade jag sagt upp mig nu bara för att jag avskyr dom som in i helvete. Jävla pack, jävla utsugare.
Det är ett uppenbart systemfel som medger denna sjuka prissättning. I slutändan är det ett politiskt problem.
Citera
2022-08-01, 16:07
Medlem
Innan den här dagen är slut spår jag att mainstream media kommer gå ut med el sanktioner att vänta
Citera
2022-08-01, 16:19
Medlem
OCH snart så är det bara el-bilar som gäller i vårt land!? Härligt miljövänliga men så är det ju det där lilla kruxet med att få tillräckligt med el. "Tänkte inte på de...."
Citera
2022-08-01, 16:31
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Det är ett uppenbart systemfel som medger denna sjuka prissättning. I slutändan är det ett politiskt problem.

ALLA…absolut…ALLA problem vi har i landet är politiska problem. Skapat av POLITIKER.

Lösningen är således inte att byta ut politikerna genom ”demokratiska val” och ”rösta på rätt” politiker.

Lösningen är att göra sig av med alla politiker helt och hållet. För gott.
Citera
2022-08-01, 16:44
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surkart1
Är det nån som allvarlig tror på Aftonbladets expert?
Alla husägare blir bankrutta vintern 22-23

Häpnadsväckande är ordet. Hur fan skulle det gå till för mej och dom 100.000 andra svenskar
som har fast pris 5 år avtal. Jag betalar 56 öre per kwh inkl moms i fyra år till .

Stänger dom griden, så får jag slå på min reservkraft. Då kan det bli lite dyrt med tanke på
dieselpriset. Ved till pannan har jag gratis.
Citera
2022-08-01, 16:58
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harr.
Nu får du väl skärpa dig. Vi fryser inte ihjäl även om elen försvinner permanent för då hade vi inte kunnat leva på medeltiden.

Den stora skillnaden var att på medeltiden visste man hur man överlever, det gör man inte idag. Nu får man panik av några timmars strömavbrott, att matbutiken är stängd. Titta på Stockholm exempelvis, hela staden spårar ur vid varje liten störning.
Citera
2022-08-01, 16:59
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harr.
Nu får du väl skärpa dig. Vi fryser inte ihjäl även om elen försvinner permanent för då hade vi inte kunnat leva på medeltiden.

Den stora skillnaden var att på medeltiden visste man hur man överlever, det gör man inte idag. Nu får man panik av några timmars strömavbrott, att matbutiken är stängd. Titta på Stockholm exempelvis, hela staden spårar ur vid varje liten störning ( 1 decimeter snö exempelvis).
Citera
2022-08-01, 17:22
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Den stora skillnaden var att på medeltiden visste man hur man överlever, det gör man inte idag. Nu får man panik av några timmars strömavbrott, att matbutiken är stängd. Titta på Stockholm exempelvis, hela staden spårar ur vid varje liten störning ( 1 decimeter snö exempelvis).

Precis så.

Hur många har sovsäckar att använda hemma om det blir kallt? Sova i långkalsongerna?

Otänkbart för en del, men sänker man innetempen med 3-4 grader spelar man en massa stålar. En massa.
Citera
2022-08-01, 17:37
Medlem
efftolvs avatar
Vem är nu denna expert och hans meriter, i min åsikt så är deras experter oftast partiska
Citera
2022-08-01, 18:07
Medlem
Citat:
Problemet beror inte på avregleringen. Problemet beror på att marginalprissättningen driver upp priset när det är elbrist i andra EU-länder. Det är snarast att betrakta som ett systemfel som nu har avslöjats.

Problemet är att nätet kollapsar om priset förblir lågt trots brist på el... Därav finns inget annat alternativ förutom ransonering av el.
Citera
2022-08-01, 18:08
Medlem
Citat:
Problemet beror inte på avregleringen. Problemet beror på att marginalprissättningen driver upp priset när det är elbrist i andra EU-länder. Det är snarast att betrakta som ett systemfel som nu har avslöjats.

Du vet att mycket av det höga priset i syd går till svenska kraftnät (statligt verk) då de MÅSTE höja priserna där för att se till att nätet inte kollapsar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in