Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2012-07-08, 23:14
Medlem
gregerknotts avatar
På en lunch för ett litet tag sedan berättade en av mina bekanta att hon vuxit upp på Östervägen i Solna. Hon nämnde i början av 80-talet, någon gång runt 1983, skulle en man ha mördat och halshuggit sin sambo/flickvän i köket till sin lägenhet i korsningen östervägen/st: Ansgars väg och sedan ha kastat ut huvudet på gräsmattan/gatan nedanför. Jag har googlat och inte lyckats hitta någon information om detta, men hoppas kunna få veta lite mer om händelsen. Är det någon som vet?
Citera
2012-07-09, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gregerknott
På en lunch för ett litet tag sedan berättade en av mina bekanta att hon vuxit upp på Östervägen i Solna. Hon nämnde i början av 80-talet, någon gång runt 1983, skulle en man ha mördat och halshuggit sin sambo/flickvän i köket till sin lägenhet i korsningen östervägen/st: Ansgars väg och sedan ha kastat ut huvudet på gräsmattan/gatan nedanför. Jag har googlat och inte lyckats hitta någon information om detta, men hoppas kunna få veta lite mer om händelsen. Är det någon som vet?

Nja. Det var ett s k familjedrama i slutet på 80-talet. På Kruthusbacken som ligger i närheten av S:t Ansgars väg och Östervägen. En man mördade sin sambo och sitt barn. Högg av barnet huvudet och slängde ut det genom fönstret. Huvudet rullade in under en bil om jag minns rätt. Mannen avslutade eländet med att begå självmord. Invandrare var dom men vet ej från vilket land.
Citera
2012-07-09, 10:54
Medlem
Kenty-59s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteZombie
Nja. Det var ett s k familjedrama i slutet på 80-talet. På Kruthusbacken som ligger i närheten av S:t Ansgars väg och Östervägen. En man mördade sin sambo och sitt barn. Högg av barnet huvudet och slängde ut det genom fönstret. Huvudet rullade in under en bil om jag minns rätt. Mannen avslutade eländet med att begå självmord. Invandrare var dom men vet ej från vilket land.
Verkar ha skett -90 och GM var spanjor..
Citera
2012-07-09, 12:28
Medlem
gregerknotts avatar
Fantastiskt. Då lägger vi till det till resten:
Östervägen 18. Christer Petterssons barndomslägenhet.
Östervägen 4. Vapenhandel, razzia för några månader sedan.
Östervägen 5-7 Razzia för 1 år sedan, polisen grep ett par och beslagtog två bilar.
Östervägen 6, Grovt väpnat rån i Täby. Polisen följde efter rånarna som besköt dem. Tillslag mot 2 lägenheter på plan 1.
Kruthusbacken, halshuggning -90.

Älskar att bo här. Fantastiskt!
Citera
2012-07-09, 12:33
Medlem
gregerknotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenty-59

Finns det mer att läsa om det någonstans?
Citera
2012-07-09, 12:37
Medlem
Aurora Borealiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenty-59

Och adressen verkar ha varit Kruthusbacken 80 B. GM spanjor som sagt, mamman svensk. Föräldrarna var gifta och dottern 4 år gammal.

Fruktansvärt tragiskt det hela. Hur är en person funtad i skallen, som klarar av att halshugga sitt 4-åriga barn?
Citera
2012-07-09, 13:56
Medlem
Skaraborg2s avatar
St Ansgars väg.

Citat:
Östervägen 5-7 Razzia för 1 år sedan, polisen grep ett par och beslagtog två bilar.
Östervägen 6, Grovt väpnat rån i Täby. Polisen följde efter rånarna som besköt dem. Tillslag mot 2 lägenheter på plan 1.

Även detta äldre mord på St Ansgars väg 1950.

https://www.flashback.org/t939743
Citera
2012-08-07, 14:58
Medlem
Citat:
Finns det mer att läsa om det någonstans?
Är det något speciellt du vill veta?

Som tidigare nämnts kom gärningsmannen från Spanien (närmare bestämt Kanarieöarna). Kvinnan helsvensk och drygt 30 år gammal vid den tiden. De hade fram till den dagen levt ett fullständigt normalt familjeliv även om jag tror att hon var på väg att lämna honom vilket också var motivet till den hemska handlingen.

Han började med att skära av den söta, blonda och späda dottern huvudet medan kvinnan kämpade för hennes och sitt eget liv. Sedan slängde han, som också tidigare nämnts, ut huvudet genom fönstret innan han återigen attackerade kvinnan som återfanns i hallen vänd mot ytterdörren.

Han avslutade det hela med att stoppa in sitt eget huvud i gasugnen där gasen även fick lägenheten att explodera.

Tragiskt är bara förnamnet.

1990, som tidigare påtalats, är förresten det korrekta årtalet
Senast redigerad av thomashjelmberg 2012-08-07 kl. 15:01.
Citera
2012-08-25, 10:37
Medlem
Citat:

Ytterligare ett rån med lite celeber touch kan läggas till din lista. Artisten David Jassy, som numera sitter i fängelse i USA, var med och rånade en post i Rinkeby/Rissne. Dom greps några timmar senare i en lägenhet på just Östervägen Någon gång mellan 91-95 skulle jag tro.
Citera
2014-08-28, 07:21
Medlem
B´stards avatar
Gustav Reinfeldt (Fredriks son) bor på Östervägen 18, CP:s barndomsadress alltså - nån som vill köra en härlig foliehattsspinn på den?
Citera
2014-08-29, 21:22
Medlem
Proff-Pojkstrecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aurora Borealis
Och adressen verkar ha varit Kruthusbacken 80 B. GM spanjor som sagt, mamman svensk. Föräldrarna var gifta och dottern 4 år gammal.

Fruktansvärt tragiskt det hela. Hur är en person funtad i skallen, som klarar av att halshugga sitt 4-åriga barn?
Man är fullständigt, totalt sjuk i skallen givetvis. Ingen frisk människa dödar sin egen avkomma, med undantag för vissa "hedersknyfflar" från MENA som kan tänka sig att mörda sina döttrar för att "återuprätta" släktens "heder" . Man kan iofs diskutera hur pass friska även dessa är, men de brukar inte lida av sjukdom som vi traditionellt benämner som psykisk, utan de lider mer av ett religiöst och kulturellt handikapp.
Citera
2022-07-30, 18:51
Medlem
Biggedys avatar
Dubbelmord Solna ca. 1992, flicka halshuggen och kastad från balkongen

Någon som känner till mer om detta fallet?

En kvinna träffas av ett avhugget flickohuvud när hon är påväg till jobbet. Hon blir såklart chockad och traskar in på polishuset i Solna.

Hon lyckas stamma fram:
"- H-hu-huvud avhugget-t-t"
Innan polisen avbryter henne och säger:
"- Gå hem o rök en cigg o ta en valium och kom tillbaka"

Men de blir snart nedringda av folk som sett samma sak och åker till platsen. I en lägenhet hittas en hel familj mördad; mamma, pappa och en flicka utan huvud.

Ett utvidgat självmord av pappan.

Pappan har alltså huggit av huvudet på dottern, kastat ut det från balkongen och tänt på kropparna för att sedan ta sitt eget liv.

Motivet var att han var brunögd och frugan blåögd. Han hade fått för sig att brunögda inte kan få blåögda barn och eftersom dottern var blåögd så trodde väl han att frugan vänsterprasslat.

Ska ha hänt på Rosstigen i Solna ca 1992.

Historien är från senaste avsnittet av "Fallen jag aldrig glönmer" med Hasse Aro och Bo "Bosse 22-0" Åström.

Varför hittar jag ingenting om detta bisarra fallet?

Vem var mannen?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in