Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-07-31, 12:22
  #1
Medlem
Det rör sig om mindre träd på runt 5 cm diameter i stammen.

De växer så det är lite svettigt att få upp dem med rötterna, men där de i längden kommer att skada byggnader.

Det är lövträd: fläder, ask och lönn... kanske någon björk och sälg, men det är de tre arterna jag sett än så länge.

De är så unga att de sätter stubbskott, det hjälper inte att såga ned dem.

Hur göra? Finns det fortfarande gift man kan ta dem med?
Citera
2022-07-31, 12:29
  #2
Medlem
(FB) Döda träd utan att grannen märker
Citera
2022-07-31, 13:29
  #3
Medlem
stilichos avatar
Det är väl bara att såga ned. Rotskott och annat som får för sig att sticka upp kör man över med gräsklipparen.
Citera
2022-07-31, 13:32
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Det är väl bara att såga ned. Rotskott och annat som får för sig att sticka upp kör man över med gräsklipparen.

Det växer mellan ekonomibyggnader och inne vid grunden. Det är stenigt utav helvetet.

Det funkar alltså inte att bara såga ner. Man kommer inte åt att gräva heller.

Träden måste dö.
Citera
2022-07-31, 14:03
  #5
Medlem
Glostrups avatar
Såga ned träder och slå i två ecoplugg så är problemet löst.
Citera
2022-07-31, 14:20
  #6
Medlem
Svidmyras avatar
Jag har dödat ett träd genom att skala av barken runt stammen. Sågade igenom barken runtom på två ställen m 15 cm mellanrum så jag sen kunde dra loss 15 cm bark. Det dog inte meddetsamma men året efter fick det inga löv och jag sågade då ner det till marken eftersom det hade börjat dö. Borrade några djupa hål rakt ner också med grövsta borren så det skulle komma ner fukt och ge röta i den döda stammen o roten.

I år ska jag såga ner ett friskt träd och lämna ca 1 dm stubbe. Sen såga ett kryss uppifrån ner till marken och bända lite i det med ett spätt, eller ev. hugga upp ytan med yxa, så det kan komma ner fukt.

Tyvärr lär ekoplug vara indraget numera pga miljögift. Har slarvat bort de pluggar jag hade men de kanske ändå var för gamla.
Citera
2022-07-31, 14:36
  #7
Medlem
franges avatar
Det bästa vore ju att gräva upp rötterna för att få bort roten till problemet *dummdumm tsssch* men det kan ju vara ganska grönjävligt om det är stora träd det handlar om - alternativt om du redan har övervägt men avfärdat det pga det inte lämpar sig att gräva.

Tyvärr är ju alla bra medel för detta numera givetvis förbjudna - Roundup fungerade ju gudomligt till det här och räckte för att fimpa både stubben till det fällda moderträdet och alla uppkomna rotskott med någon timmas jobb och följt av en månads väntan för att låta det verka - men som sagt. Nu har vi miljörunkaridioter som bestämmer

Du får testa att ringbarka de du träden av samma slag ser, sågar du ner dem så är risken att de genast börja skjuta ännu fler rotskott.
Citera
2022-07-31, 14:57
  #8
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Det växer mellan ekonomibyggnader och inne vid grunden. Det är stenigt utav helvetet.

Det funkar alltså inte att bara såga ner. Man kommer inte åt att gräva heller.

Träden måste dö.

Om det är mycket sten i marken verkar det osannolikt att växtligheten ska kunna skada några byggnader.

Rent generellt är växtlighetens skadlighet på byggnader rätt överdriven. Växter har som regel inget i husgrunder att göra. Husgrunder ska vara väldränerade och är därför ointressanta för växterna. Är det gamla hus med kallmurade stengrunder är de antagligen lite mer i riskzonen men då kan man ju kontra med att om huset fortfarande står kvar efter en herrans massa år utan att växtligheten dödat grunden på dem så klarar de sig antagligen några decennier eller århundraden till utan fatala skador.
Citera
2022-07-31, 15:13
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Om det är mycket sten i marken verkar det osannolikt att växtligheten ska kunna skada några byggnader.

Rent generellt är växtlighetens skadlighet på byggnader rätt överdriven. Växter har som regel inget i husgrunder att göra. Husgrunder ska vara väldränerade och är därför ointressanta för växterna. Är det gamla hus med kallmurade stengrunder är de antagligen lite mer i riskzonen men då kan man ju kontra med att om huset fortfarande står kvar efter en herrans massa år utan att växtligheten dödat grunden på dem så klarar de sig antagligen några decennier eller århundraden till utan fatala skador.

Rötterna går under grunden, trädkronorna ligger an mot vindskivor. hängrännor med mera. Så sluta med dina imbecilla gissningar.

Det är ekonomibyggnader och stallar detta handlar om.

Du vet inte ett skit så sluta sprida dina expertrtråd.
Citera
2022-07-31, 15:24
  #10
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Rötterna går under grunden, trädkronorna ligger an mot vindskivor. hängrännor med mera. Så sluta med dina imbecilla gissningar.

Det är ekonomibyggnader och stallar detta handlar om.

Du vet inte ett skit så sluta sprida dina expertrtråd.

Jag har en del erfarenhet av gamla byggnader och det som dödar dem är nästan alltid taket, nästan aldrig grunden.

Men om du redan vet vad du ska göra förstår jag inte varför du sitter och dillar på Flashback. Det är väl bara att du besöker närmsta bonde och ber att få köpa en dunk med glyfosat. Håller du inne med invektiven medans du gör det så tror jag du har goda chanser till framgång.
Citera
2022-07-31, 15:30
  #11
Medlem
Att hugga ner och sen orsaka skada på stubben är nog det bästa i o med att gifter och dylikt är förbjudna, man får låta det ta tid helt enkelt, vilket kan kännas superjobbigt om man är sån att man vill fixa saker och ting med en gång.
Förr fanns det ju faktiskt effektiva ogräsdödarmedel som gick att använda till lite allt möjligt, i dag ska det ju till snälla gröna metoder, men att hälla kokande saltvatten på dina träd lär ju inte hjälpa lika bra som det gör på ogräs direkt.
Citera
2022-07-31, 15:35
  #12
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Det rör sig om mindre träd på runt 5 cm diameter i stammen.

De växer så det är lite svettigt att få upp dem med rötterna, men där de i längden kommer att skada byggnader.

Det är lövträd: fläder, ask och lönn... kanske någon björk och sälg, men det är de tre arterna jag sett än så länge.

De är så unga att de sätter stubbskott, det hjälper inte att såga ned dem.

Hur göra? Finns det fortfarande gift man kan ta dem med?
Det jag har provat som funkat är att såga av och borra stora hål i stubben, hälla i diesel i omgångar i dessa hål. Har dött och aldrig börjat växa igen
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback