Ableton, Reason och likande DAW´s är jävligt passande att börja med redan ifrån början enligt mig. Jag påstår detta pga av att han vill göra just elektronisk musik och då behövs egentligen ett ända acord för att skapa riktigt tunga prylar, beroende på hur man jobbar, enligt mig är den typen av musik jävligt rolig och kreativ om man väljer att köra tex Abelton och istället för att lära sig spela blinka lilla stärna på ett MIDI klaviatur köttar loss på samplingar som styckas upp och demolerad och vänds fram och tillbaka med en fet arsenal av olika effekter och signalprossersering så har vi snart en tung nykomling på den elektroniska scenen (TS alltså).
Visst ett klaviatur bör han äga men egentligen inte bråttom att lära sig piano innan han börjar, ta det piano med det;P
TS:
Att hitta sin DAW kan ta ett tag men du måste ju börja någon stans.. Börja med att tanka demos (eller för all del crackat) med olika DAW´s och latjarunt lite på egen hand litet tag.
Får jag fråga dig hur du tänker dig att du skall jobba, jag menar, vill du göra hela produktioner från grunden och spela instrument själv osv eller vill du hellre låta dina öron och din kreativitet att styra? Jag hoppas på det sista för det är så jag själv gör och gjort.. Ableton är faktist ett riktigt bra program att börja köra med, det ser inte mkt ut för välden utan mer som nått för ungar, men tro mig det är tunga grejer
Hjälper dig gärna att komma igång med allt, så mangla med frågor och tanka Ableton direkt