Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-08-03, 16:36
  #1
Medlem
Det är precis som att alla bara förutsätter att man ska skaffa en ny e-post som hänger samman med sitt domännamn, som t.ex. jonatan.johansson@idioter.se, men exakt varför bör man göra detta? Är det endast fråga om att man ska försöka framstå som seriösare utåt sett? Eller är det viktigt på något annat vis? Förmodligen något uppenbart som jag missar, eller?
Citera
2022-08-03, 16:47
  #2
Medlem
Ja, skulle du vilja handla från ett företag som använder gmail?
Det är på så vis även ett kvitto på att den du mailar med har någon koppling till hemsidan.
Citera
2022-08-03, 17:05
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
Ja, skulle du vilja handla från ett företag som använder gmail?
Det är på så vis även ett kvitto på att den du mailar med har någon koppling till hemsidan.

Okej, så jag kan alltså endast använda min vanliga e-post om jag skulle vilja? Men visst jag förstår din poäng, även om det beror på vad det är för företag vi pratar om. Skillnad på ett storföretag och en som driver en enkel egen firma.
Citera
2022-08-03, 17:15
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ABC.
Okej, så jag kan alltså endast använda min vanliga e-post om jag skulle vilja? Men visst jag förstår din poäng, även om det beror på vad det är för företag vi pratar om. Skillnad på ett storföretag och en som driver en enkel egen firma.
Jag tror inte att det finns något juridiskt hinder från att använda t ex gmail.
Finns lite att läsa här:
https://www.score.org/resource/why-y...n-email-domain
Citera
2022-08-03, 17:54
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
Jag tror inte att det finns något juridiskt hinder från att använda t ex gmail.
Finns lite att läsa här:
https://www.score.org/resource/why-y...n-email-domain
Tack för infon, för grejen är att jag känner mig snål just nu, och pallar inte betala extra bara för att få en till mejl, som jag egentligen inte ens vill eller behöver ha. Men vill samtidigt inte uppfattas som oseriös, så jag får väl tänka på det.
Citera
2022-08-03, 20:01
  #6
Medlem
Jag trodde att en e-post adress normalt sätt ändå ingår när man hostar en hemsida??
Det finns något som heter dumsnål...ifall det träffar dig i detta fall kan jag tyvärr inte svara på eftersom jag vet för lite om din situation. Det får du avgöra själv. Om man tänker sig att företaget kommer att expandera kanske kan tjänar på att göra "korrekt" från början. Man kanske får en högre SEO ranking om inte annat.
Allt gott!
Citera
2022-08-03, 20:18
  #7
Medlem
megacrexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABC.
Det är precis som att alla bara förutsätter att man ska skaffa en ny e-post som hänger samman med sitt domännamn, som t.ex. jonatan.johansson@idioter.se, men exakt varför bör man göra detta? Är det endast fråga om att man ska försöka framstå som seriösare utåt sett? Eller är det viktigt på något annat vis? Förmodligen något uppenbart som jag missar, eller?
Har du eller tänker du skaffa en domän? Då brukar det ingå epostadress (eller flera) så det är ingen extra utgift.
T ex du har rörelsen Alfabet och skaffar domänen alfabet.se så kan du ju ha abc@alfabet.se som epost och sedan kan du ju vidaresända till din vanliga mail om du vill.
Ser mycket mer seriöst ut än todde@hotmail.com.
Du kan ju ha alfabet@gmail.com, lite av en kompromiss men fortfarande ok och du slipper domän.
Så domänen är egentligen frågan, är den bara till för en epost? Snåla lite till isf. annars tycker jag du ska ha en domänanknuten mailadress.
__________________
Senast redigerad av megacrex 2022-08-03 kl. 20:21.
Citera
2022-08-03, 20:24
  #8
Moderator
vhes avatar
Eftersom du inte berättar vad domänen skall användas till är det rätt svårt att besvara.

Men lite relaterat kan man väl säga att det verkar väldigt dumt att använda en gratis gmail-adress till ett företag. Google stänger godtyckligt av konton på rätt tveksamma grunder, och för gratis-användarna finns det ingen support att vända sig till. Så har du registrerat en gmail-adress som enda kontakt-uppgift för ditt företag någonstans så går den kontakten förlorad. Det kan så klart vara allt från lätt irriterande till fullständigt katastrofalt, beroende på vad det är för kontakt det rör sig om.
Citera
2022-08-03, 22:20
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av megacrex
Har du eller tänker du skaffa en domän? Då brukar det ingå epostadress (eller flera) så det är ingen extra utgift.
T ex du har rörelsen Alfabet och skaffar domänen alfabet.se så kan du ju ha abc@alfabet.se som epost och sedan kan du ju vidaresända till din vanliga mail om du vill.
Ser mycket mer seriöst ut än todde@hotmail.com.
Du kan ju ha alfabet@gmail.com, lite av en kompromiss men fortfarande ok och du slipper domän.
Så domänen är egentligen frågan, är den bara till för en epost? Snåla lite till isf. annars tycker jag du ska ha en domänanknuten mailadress.
Hmm jag har one.com, och jag har en domän men när jag kollade vad som ingick så såg jag inget om e-postadresser, och jag har för mig att det stod att de tog en extra kostnad per månad om jag skaffade en, men jag kanske misstog mig.
Citera
2022-08-03, 23:14
  #10
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABC.
att man ska skaffa en ny e-post ... t.ex. jonatan.johansson@idioter.se, men exakt varför
Synd att "idioter.se" är upptagen (enl iis.se, men oanvänd), annars var just ditt exempel en riktigt bra idé.
Citera
2022-08-04, 00:00
  #11
Medlem
megacrexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABC.
Hmm jag har one.com, och jag har en domän men när jag kollade vad som ingick så såg jag inget om e-postadresser, och jag har för mig att det stod att de tog en extra kostnad per månad om jag skaffade en, men jag kanske misstog mig.
Gjorde en snabb koll på one.
Alla deras 5 paket verkar ha obegränsat antal epostadresser.
Nybörjarpaketet 348:- första året, ca 1200:- därefter
Entusiastpaketet 117:- första året, ca 1800:- därefter
Citera
2022-08-04, 00:05
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av megacrex
Gjorde en snabb koll på one.
Alla deras 5 paket verkar ha obegränsat antal epostadresser.
Nybörjarpaketet 348:- första året, ca 1200:- därefter
Entusiastpaketet 117:- första året, ca 1800:- därefter
Ah jag måste ha läst fel eller missförstått något förut. Jag kollade nu också, och jag tror jag fokuserade på vad som stod nedanför "Ingår i alla paket" medan det faktiskt står att det är obegränsat med e-poster ovanför. Tack för svaret, och jag lär skaffa ett sådant då om det inte kostar något extra.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback