Citat:
Ursprungligen postat av
nobody23
Det är bara att läsa den preliminära rapporten så ser du vad trimrodret var ställt på. Det svåra är väl för "experterna" här att tolka vad det betyder, men om man flyger Beaver någorlunda ofta så vet man rätt väl hur det skall vara.
Jag har läst den nu, höjdrodertrim är inte en utlösande faktor, endast bidragande. Höjdrodertrim är något en van pilot jobbar konstant med under flygning, särskilt start. Låter väldigt märkligt för mig att någon skulle "glömma" att trimma vilket är (eller borde vara) lika naturligt att göra som att manövrera Yoken.
Felaktig tyngdpunkt är sannolikt den utlösande faktorn. Stresspåslaget för piloten gjorde att han glömde grunderna och planet stallade strax efter start. Bokomliggande orsak verkar många låsa sig vid felaktig lastinstruktion men jag undrar det.
Min erfarenhet kring hopp-piloter är att de brukar ha stenkoll på tyngdpunktsläget och maskinens lastbegränsningar men jag har bara gammal erfarenhet från de större klubbarna i Sverige, inte småortsklubbarna i nuläget.
Citat:
Ursprungligen postat av
wwr
Downplane vet jag inte ens vad det heter på svenska, det går inte att få med runda skärmar. Reserverna är tydligen fyrkantiga nu också, av någon orsak (mindre och smidigare?).
https://www.youtube.com/watch?v=cN0Rco_u_2Q
(blev det bara värre när han drog i högra styrlinan? skulle han ha fällt huvudskärmen direkt? han försöker kanske stalla huvudskärmen, utan framgång?)
Mjo att dra i högerstyrlina förvärrade läget, vilket fördjupade svängen och ökade lastkrafterna. En ypperlig video som visar varför man inte skall ha 'soft housing' (mjuka kanaler till losskopplingsvajern). Vid 2.04 ser man att han drar med båda händerna för kung och fosterland för at kopplas loss huvudskärmen men det går inte.
Han höll på och försökte lösa problemet i ~24 sekunder innan han bestämde sig för att byta skärm, det är på tok för lång tid. Man ser redan vid 0:08 i videon att den där skärmen har en felfunkis och vid 0:15 senast bör man fattat beslut om att byta.