Citat:
Om en sport är bevisat farlig varför ska man gå ut och säga att den är ofarlig?
Jag håller inte med i detta. Att hoppa ut från ett flygplan, utlösa en fallskärm och landa innebär inte "överdrivna risker" anser jag. Men här i tråden verkar skribenter som inte ägnat sig åt sporten, av oklara orsaker använda statistik för att försöka bevisa att sporten är farligare än den egentligen är, eller i alla fall borde vara om den drivs optimalt.
Men kanske kan säkerheten ha gått bakåt inom hoppning. (Jag har inte haft kontakt med hoppning på många år. En del av den information om modern hoppning jag använder kommer från denna tråd.)
Statistiken påverkas kraftigt av två svåra flygolyckor i Sverige de senaste åren. Piloterna kan ha saknat tillräcklig rutin.
De nya fallskärmarna går att flyga mer "på gränsen". Då kan felfunktioner inträffa på låg höjd vilket är extremt farligt. Hade de gamla fallskärmarna bara löst ut så var felfunktioner mycket ovanliga. Kan GoPro-kameror och sociala media hetsa hoppare till att gå på gränsen till det riskabla? (Jag har inte sett sådana videos, så det är mer en fråga. Men en del man ser från paragliding och wingsuit verkar dumdristigt, vad jag kan se.)
Med den kortare utbildningen drar sporten också till sig fler individer som vill "testa upplevelser" och kanske inte har något allmänt intresse av flygsport. Segelflyget har inte fallit för detta vad jag sett. De har kvar den längre utbildningen.
Utbildningen är kortare. Både före det första hoppet och till "examen". Jag har för mig att den gamla utbildningsplanen hade 25-30 hopp med svängar, bakåtvolter och tracking som sista hopp. Jag tror 10 automathopp ingick. Nu har man visst 8 frifalls-hopp, vad jag läst i tråden. (Är det 3 automathopp numera?) Det fanns lite av "militär disiplin" kvar i sporten då. Blir det för mycket blir det stelt men viss struktur är bra.
Vad jag förstår skulle de olyckor som jag läst om i tråden kanske kunna förebyggas. Man måste använda piloter med längre erfarenhet. Olyckan i tråden verkar ha inträffat på låg höjd, vad jag förstår. Då kan man fråga sig om de moderna skärmarna varit inblandade och hopparen valt att flyga på gränsen. Men vi vet inte vad som hänt.
Självklart skall de olyckor som beskrivits ingå i statistiken. Men mitt intryck är att de går att förebygga och sporten har kanske blivit farligare än förr. Då får man ta tag i det. Det är naturligtvis också precis som med bilkörning. Individens eget beteende kan i många, men inte alla, situationer, påverka utgången.