Citat:
Ursprungligen postat av
Chillwill
Ja, det är väl klart att det är två olika riskmoment, jag har aldrig påstått att det är ett och samma riskmoment. Vid de flygolyckor som skett i samband med fallskärmshoppning har SFF bland annat upprättat kriscenter samt uttalat sig i media om olyckorna, så dessa flygolyckor är inget väsenskilt från själva hoppningen. Jag anser att man lurar in människor i rörelsen om man ideligen hävdar att det är ovanligt med olyckor inom hoppningen. Att det inte sker så många dödsfall beror ju just på att det är så få utövare.
Här är citerat från SFF:s verksamhetsplan 2021-22:
"Vi balanserar de senaste fem åren kring 1300 aktiva fallskärmshoppare i Sverige, vilket
betyder att vi behöver växa med cirka 300 medlemmar under de kommande åren. Tillväxt i kombination med aktiva klubbstyrelser och medlemmar är det högst prioriterade målet under 2022 och vidare mot 2025" Det är väl just därför man vill mörka siffrorna. Om man enbart vill tala om risken i själva hoppet kan man ändå upplysa om att det är 1 person på 4 850
Jag har ändå räknat in flygolyckorna på en period på 20 år, så jag anser inte att det är en överdrift. Är man bara medveten om riskerna, att för närvarande är det 1 dödsfall på 875 fallskärmshoppare ser jag inget problem om människor vill hoppa.
Nu kan vi nog lämna statistiken därhän, och konstatera att vi är ganska eniga.
Fallskärmshoppning en av de farligaste fritidssysselsättningar man kan syssla med. Det är solklart.
Det är SFF, Och de flesta som sysslar med det, medvetna om, och de jobbar konstant med detta.
SFF ligger faktiskt ganska rätt i sitt agerande när det gäller den hoppbaserade delen av olyckorna.
Det som stör mig är att så fort det sker en olycka, med efterföljande tråd på Flashback, så ska några jönsar alltid gå ut och förklara vad ofarligt det är med hoppning.
Det vore bättre dessa jönsar tog del av SFFs säkerhetsarbete.
När det gäller de flygbaserade olyckorna, som faktiskt också ligger under SFFs ansvar så är hanteringen väsentligt sämre.
Det är ont om gratispiloter. Detta har lett till två olyckor orsakade av direkta Pilotfel orsakat 16 hoppare och två piloters död.