Citat:
Säger det igen, jag har aldrig menat på att man ska förbjuda fallskärmshoppning, det är upp till var och en att bedömma om hen vill det. Som jag har skrivit tidigare är det ännu mer riskfyllt att ägna sig åt rökning, stort alkoholintag kombinerat med stillasittande, risken för cancer och för tidig död är överhängande. Eller att ta heroin eller liknande droger, där borde dödsrisken vara ännu högre än 1 på 875 räknat bland de aktiva inom den sysselsöttningen. Ja många hoppar väldigt mycket. Är du riktig flitig på hoppfältet kan du komma upp i 7-8 hopp på en dag. Annars är runt 4 hopp "normalt".
Att få hoppar mycket, det är därför det finns så mycket skickliga instruktörer, tandemhoppare, aff-utbildare, hoppledare, chefsinstruktörer.
Det är för att vissa ser hoppningen som sitt andra hem.
Det är därför du kan hoppa tandem i Sverige med mycket hög säkerhet för du kommer hoppa med någon som gjort flera tusen hopp.
Men för att det ska vara roligt att hoppa mycket så måste man testa sina gränser. HP-skärmar, wingsuits, speed skydiving, formationshoppning. Hela tiden lär du dig nya saker och testar dina gränser.
Det är därför svårt att hoppa 100% säkert för du måste hela tiden utvecklas, flytta gränsen lite, lite i taget för att lära och utvecklas och röra dig utanför din comfortzone.
Men visst förbjud fallskärmshoppning bara. Tycker också vi kan ha det som i Nordkorea där bara typ tio frisyrer tillåtna. Det blir nog bra. Lyckliga landet.
Att få hoppar mycket, det är därför det finns så mycket skickliga instruktörer, tandemhoppare, aff-utbildare, hoppledare, chefsinstruktörer.
Det är för att vissa ser hoppningen som sitt andra hem.
Det är därför du kan hoppa tandem i Sverige med mycket hög säkerhet för du kommer hoppa med någon som gjort flera tusen hopp.
Men för att det ska vara roligt att hoppa mycket så måste man testa sina gränser. HP-skärmar, wingsuits, speed skydiving, formationshoppning. Hela tiden lär du dig nya saker och testar dina gränser.
Det är därför svårt att hoppa 100% säkert för du måste hela tiden utvecklas, flytta gränsen lite, lite i taget för att lära och utvecklas och röra dig utanför din comfortzone.
Men visst förbjud fallskärmshoppning bara. Tycker också vi kan ha det som i Nordkorea där bara typ tio frisyrer tillåtna. Det blir nog bra. Lyckliga landet.
Inget av dessa alternativ är några sporter, men val man gör som kan avsluta livet på tok för tidigt.
Det innebär att*ungefär 1,8 miljoner personer i Sverige röker och/eller snusar varje dag
"I Sverige är rökning en av de största orsakerna till sjukdom och förtida död Uppskattningsvis under perioden 2010–2012 dog 12 000 personer per år, och runt 100 000 insjuknade per år, till följd av rökning i Sverige. Då skulle det innebära att det är 1 av 81 rökare som dör per år. Jämfört då med 1 av 875 hoppare som dör per år i samband med fallskärmshoppning.
Skulle det finnas 2 milj fallskärmshoppare i Sverige skulle cirka 2000 av dem dö, om man utgår från dagens statistik. Där är det alltså en differens på 10 000 dödsfall jämfört med fallskärmshoppning.
En fallskärmshoppare lever enligt vad jag tror (kanske fördomar?) ett mer rörligt och hälsosamt liv, vilket om de är rökfria minskar risken för cancer och KOL avsevärt.
Vad jag menar är att de som vill hoppa fallskärm ska känna till vilka risker som finns. SFF säger själva att det är ett dödsfall på 300 000 hopp och räknar även bort risken med flygningen, det är det jag vänder mig emot, att de inte talar om riskerna i renare siffror. Det är lätt att förledas av dessa siffror. Lurigt, helt enkelt.