2022-08-11, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pellevin11
Ja många hoppar väldigt mycket. Är du riktig flitig på hoppfältet kan du komma upp i 7-8 hopp på en dag. Annars är runt 4 hopp "normalt".

Att få hoppar mycket, det är därför det finns så mycket skickliga instruktörer, tandemhoppare, aff-utbildare, hoppledare, chefsinstruktörer.

Det är för att vissa ser hoppningen som sitt andra hem.

Det är därför du kan hoppa tandem i Sverige med mycket hög säkerhet för du kommer hoppa med någon som gjort flera tusen hopp.

Men för att det ska vara roligt att hoppa mycket så måste man testa sina gränser. HP-skärmar, wingsuits, speed skydiving, formationshoppning. Hela tiden lär du dig nya saker och testar dina gränser.

Det är därför svårt att hoppa 100% säkert för du måste hela tiden utvecklas, flytta gränsen lite, lite i taget för att lära och utvecklas och röra dig utanför din comfortzone.

Men visst förbjud fallskärmshoppning bara. Tycker också vi kan ha det som i Nordkorea där bara typ tio frisyrer tillåtna. Det blir nog bra. Lyckliga landet.
Säger det igen, jag har aldrig menat på att man ska förbjuda fallskärmshoppning, det är upp till var och en att bedömma om hen vill det. Som jag har skrivit tidigare är det ännu mer riskfyllt att ägna sig åt rökning, stort alkoholintag kombinerat med stillasittande, risken för cancer och för tidig död är överhängande. Eller att ta heroin eller liknande droger, där borde dödsrisken vara ännu högre än 1 på 875 räknat bland de aktiva inom den sysselsöttningen.

Inget av dessa alternativ är några sporter, men val man gör som kan avsluta livet på tok för tidigt.
Det innebär att*ungefär 1,8 miljoner personer i Sverige röker och/eller snusar varje dag

"I Sverige är rökning en av de största orsakerna till sjukdom och förtida död Uppskattningsvis under perioden 2010–2012 dog 12 000 personer per år, och runt 100 000 insjuknade per år, till följd av rökning i Sverige. Då skulle det innebära att det är 1 av 81 rökare som dör per år. Jämfört då med 1 av 875 hoppare som dör per år i samband med fallskärmshoppning.

Skulle det finnas 2 milj fallskärmshoppare i Sverige skulle cirka 2000 av dem dö, om man utgår från dagens statistik. Där är det alltså en differens på 10 000 dödsfall jämfört med fallskärmshoppning.

En fallskärmshoppare lever enligt vad jag tror (kanske fördomar?) ett mer rörligt och hälsosamt liv, vilket om de är rökfria minskar risken för cancer och KOL avsevärt.

Vad jag menar är att de som vill hoppa fallskärm ska känna till vilka risker som finns. SFF säger själva att det är ett dödsfall på 300 000 hopp och räknar även bort risken med flygningen, det är det jag vänder mig emot, att de inte talar om riskerna i renare siffror. Det är lätt att förledas av dessa siffror. Lurigt, helt enkelt.
Citera
2022-08-11, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chillwill

Skulle det finnas 2 milj fallskärmshoppare i Sverige skulle cirka 2000 av dem dö, om man utgår från dagens statistik. Där är det alltså en differens på 10 000 dödsfall jämfört med fallskärmshoppning.

En fallskärmshoppare lever enligt vad jag tror (kanske fördomar?) ett mer rörligt och hälsosamt liv, vilket om de är rökfria minskar risken för cancer och KOL avsevärt.

Vad jag menar är att de som vill hoppa fallskärm ska känna till vilka risker som finns. SFF säger själva att det är ett dödsfall på 300 000 hopp och räknar även bort risken med flygningen, det är det jag vänder mig emot, att de inte talar om riskerna i renare siffror. Det är lätt att förledas av dessa siffror. Lurigt, helt enkelt.

Du gör ett felslut, du kan inte använda utomliggande händelser så som flygolyckorna för att skifta det statistiska underlaget. Dessa händelser är för få för att dra några slutsatser kring då de uppträder stokastiskt under din mätserie. Dessutom vet vi fortfarande inte vad som låg bakom händelsen i Örebro.

Exakt hur man skall värdera risken när man sitter i flygplanet på väg upp till uthoppshöjd vågar inte jag räkna på just nu, men en BOE kan man kasta fram;
internationellt säger man 2,3 dödsfall per 100 000h i privatplan.
En vild gissning från min sida ger att vi har 5,5 personer per lift, genomsnittstiden till uthoppshöjd är ~20 minuter och det görs ~80 000 hopp per år.
Det flygs således 4850 timmar per år i hoppverksamhet i Sverige vilket ger en utökad risk på 0,1 dödsfall per år för gruppen fallskärmshoppare.

Bör påpeka ett de 17 som omkommit flygolyckor i samband med fallskärmshoppning sedan 2015 hamnar i denna statistik, inte i SFF's siffror över dödliga fallskärmsolyckor.

Du räknar som Benjamin Sovacool, det hedrar dig inte...
Citera
2022-08-11, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Du diskuterar ingenting, du påstår att det är en praktikant från kommunen som packar skärm, så du har levat i 65 år och vet ingenting så därför kommer du med osannolika påståenden för att?
Nja kanske drar du en smula förhastade slutsatser?
Citera
2022-08-11, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZAIZAI
Du gör ett felslut, du kan inte använda utomliggande händelser så som flygolyckorna för att skifta det statistiska underlaget. Dessa händelser är för få för att dra några slutsatser kring då de uppträder stokastiskt under din mätserie. Dessutom vet vi fortfarande inte vad som låg bakom händelsen i Örebro.

Exakt hur man skall värdera risken när man sitter i flygplanet på väg upp till uthoppshöjd vågar inte jag räkna på just nu, men en BOE kan man kasta fram;
internationellt säger man 2,3 dödsfall per 100 000h i privatplan.
En vild gissning från min sida ger att vi har 5,5 personer per lift, genomsnittstiden till uthoppshöjd är ~20 minuter och det görs ~80 000 hopp per år.
Det flygs således 4850 timmar per år i hoppverksamhet i Sverige vilket ger en utökad risk på 0,1 dödsfall per år för gruppen fallskärmshoppare.

Bör påpeka ett de 17 som omkommit flygolyckor i samband med fallskärmshoppning sedan 2015 hamnar i denna statistik, inte i SFF's siffror över dödliga fallskärmsolyckor.

Du räknar som Benjamin Sovacool, det hedrar dig inte...
Jag har hela tiden varit tydlog med att jag räknar med flygningen upp i och med att det är en nödvändig del av hoppningen och mer riskfyllt. Det är ju inte så att man räknar med bilresan till golfbanan, flyget upp är ju en nödvändig del. Jag har räknat med ett stort spann på 20 år ändå. Sedan vet jag inte hur många flygtimmar det blir på 20 år, tidigare var medlemsantalet uppe i 3000. Så har statistiken sett ut de senaste 20 åren, varför ska man mörka det? Kanske många är angelägna om att hoppa och det slarvas mwr med flygningen? Sedan är själva hoppoly korna stokastiska. Det här är ju en tråd på Flashback om ett dödsfall inom fallskärmshoppning, detta har jag räknat ut för att belysa riskerna. Du får ju välja vad du vill läsa.
Tar man helt bort risken med flygningen och enbart räknar själva hoppningen blir det statistiskt sett 1 av 4550 hoppare som dör. Men jag tycker att det är superviktigt att hela riskbilden kommer fram.
Citera
2022-08-11, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crowdy
Jag hoppade i militären på 80 talet, men kan inte säga idag att jag kommer ihåg allt hur man gjorde.
Hoppningen var ju bara ett transportmedel så att säga. Idag klarar inte min kropp av hoppning pga diabetes. Har flygcertifikat kvar fast på distans dock.
Men det skulle vara kul att hitta någon bra bok på svenska eller engelska som beskriver hoppning och hur man gör, tillbehör mm.
Någon som kan ge mig ett tips?

Finns en bok som heter Hoppa fallskärm skriven av Michael Nyqvist.
Citera
2022-08-11, 18:08
Medlem
Sqeptisks avatar
Man skall inte leka med sökerhetsmaterielen. Punkt
Citera
2022-08-11, 22:20
Medlem
Citat:
Jag har hela tiden varit tydlog med att jag räknar med flygningen upp i och med att det är en nödvändig del av hoppningen och mer riskfyllt. Det är ju inte så att man räknar med bilresan till golfbanan, flyget upp är ju en nödvändig del. Jag har räknat med ett stort spann på 20 år ändå. Sedan vet jag inte hur många flygtimmar det blir på 20 år, tidigare var medlemsantalet uppe i 3000. Så har statistiken sett ut de senaste 20 åren, varför ska man mörka det? Kanske många är angelägna om att hoppa och det slarvas mwr med flygningen? Sedan är själva hoppoly korna stokastiska. Det här är ju en tråd på Flashback om ett dödsfall inom fallskärmshoppning, detta har jag räknat ut för att belysa riskerna. Du får ju välja vad du vill läsa.
Tar man helt bort risken med flygningen och enbart räknar själva hoppningen blir det statistiskt sett 1 av 4550 hoppare som dör. Men jag tycker att det är superviktigt att hela riskbilden kommer fram.

Det är ganska tydligt att det ör TVÅ OLIKA riskmoment. Men lika tydligt att det finns samband.
Hoppolyckor är olyckor i samband med själva hoppet. De utreds av SFF
Flygolyckor är olyckor med flygplan inblandade. De utreds av SHK
Transportstyrelsen är ansvarig för båda verksamheterna.

Men som fallskärmshoppare och Fallskärmsförbund och klubb så måste man givetvis även beakta risken för flygolyckor i samband med hopp.

ZAI. Man vet ju ganska bra vad som orsakade olyckan i både Umeå och Örebro, även om slutrapporten inte är publicerad. Eller tror du på överraskningar i den.
Citera
2022-08-12, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Det är ganska tydligt att det ör TVÅ OLIKA riskmoment. Men lika tydligt att det finns samband.
Hoppolyckor är olyckor i samband med själva hoppet. De utreds av SFF
Flygolyckor är olyckor med flygplan inblandade. De utreds av SHK
Transportstyrelsen är ansvarig för båda verksamheterna.

Men som fallskärmshoppare och Fallskärmsförbund och klubb så måste man givetvis även beakta risken för flygolyckor i samband med hopp.

ZAI. Man vet ju ganska bra vad som orsakade olyckan i både Umeå och Örebro, även om slutrapporten inte är publicerad. Eller tror du på överraskningar i den.
Ja, det är väl klart att det är två olika riskmoment, jag har aldrig påstått att det är ett och samma riskmoment. Vid de flygolyckor som skett i samband med fallskärmshoppning har SFF bland annat upprättat kriscenter samt uttalat sig i media om olyckorna, så dessa flygolyckor är inget väsenskilt från själva hoppningen. Jag anser att man lurar in människor i rörelsen om man ideligen hävdar att det är ovanligt med olyckor inom hoppningen. Att det inte sker så många dödsfall beror ju just på att det är så få utövare.

Här är citerat från SFF:s verksamhetsplan 2021-22:
"Vi balanserar de senaste fem åren kring 1300 aktiva fallskärmshoppare i Sverige, vilket
betyder att vi behöver växa med cirka 300 medlemmar under de kommande åren. Tillväxt i kombination med aktiva klubbstyrelser och medlemmar är det högst prioriterade målet under 2022 och vidare mot 2025" Det är väl just därför man vill mörka siffrorna. Om man enbart vill tala om risken i själva hoppet kan man ändå upplysa om att det är 1 person på 4 850

Jag har ändå räknat in flygolyckorna på en period på 20 år, så jag anser inte att det är en överdrift. Är man bara medveten om riskerna, att för närvarande är det 1 dödsfall på 875 fallskärmshoppare ser jag inget problem om människor vill hoppa.
Citera
2022-08-12, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Nu diskuterade vi ju själva hoppningen, hur farligt det är att hoppa ut ur flygplanet. Räknar vi in flygningen upp också, så blir det ett annat resultat. Det har jag också varit tydlig med tidigare i tråden.

Svarar på andra inlägget också. Ja, hade vi 500 000 fallskärmshoppare skulle givetvis förutsättningarna bli annorlunda, men det är å andra sidan fysiskt omöjligt att ha så många utövare i Sverige, så det blir rent hypotetiskt. Hade så många hoppat hade man troligen haft större flygplan, som i sig är säkrare än små, så det kunde gått åt andra hållet också.

Kan hålla med om att jämförelsen med att om lika många hoppa fallskärm som höll på med ridning så skulle 587 omkomna om året är en helt ok jämförelse, men jag vet inte riktigt vad det skulle göra för skillnad i praktiken.

Sporten blir ju inte farligare för det...
Enda anledningen till att jag dragit upp antalet hoppare till 500 000 medlemmar är för att man lättare ska kunna jämföra riskerna med andra sporter såsom ridning exempelvis. MMA och Downhill är ju andra högrisksporter men där har jag ingen aning om hur stora riskerna är.

Men som sagt, det är ändå bättre att ägna sig åt någon sport man verkligen gillar även om det är hög risk, istället för att sitta och röka och försoffa sig. Mannen som tragiskt dog i Västerås har ju fått ägna sig åt något han brann för.
Citera
2022-08-12, 07:57
Medlem
Citat:

Men som sagt, det är ändå bättre att ägna sig åt någon sport man verkligen gillar även om det är hög risk, istället för att sitta och röka och försoffa sig. Mannen som tragiskt dog i Västerås har ju fått ägna sig åt något han brann för.

Absolut är det så!
Citera
2022-08-12, 08:57
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Enda anledningen till att jag dragit upp antalet hoppare till 500 000 medlemmar är för att man lättare ska kunna jämföra riskerna med andra sporter såsom ridning exempelvis. MMA och Downhill är ju andra högrisksporter men där har jag ingen aning om hur stora riskerna är.

Har verkligen fallskärmshoppning någon fysisk positiv effekt likt bergsklättring?
Det han väl knappast vara speciellt fysiskt ansträngande att dingla i en sele under en skärm?
Sen att de skadar sig ibland när de landar må vara hänt, men någon sport som är bra för folkhälsan kan det väl knappast vara?
Citera
2022-08-12, 09:27
Medlem
wwrs avatar
Förvånansvärt hur en sport som har militära rötter kan möta sådant motstånd på Flashback. Som tidigare hoppare anser jag att sporten är säker, speciellt hos säkerhetsmedvetna personer. Men som inom all flygsport så kan risknivån öka, speciellt hos erfarna utövare som vill tänja gränserna eller ibland blir nonchalanta. Det finns en variation hur olika personer bedömer och agerar i olika situationer. (Det är absolut inte så att man bara hoppar ut, "drar i snöret" och ibland utvecklar sig inte skärmen.) Men vad som hänt denne kille vet vi inte, så just detta fall har jag ingen uppfattning om. Jag uppfattar tråden mycket att folk som inte vet hur det fungerar vrider olika statistiska siffror. Man måste se till varje fall. De olika utövarna löper olika risk. Men självklart inträffar då och då även händelser som ingen kan råda över.

Lite grand kanske man kan jämföra med bilkörning. Körbeteendet påverkar olycksrisken en hel del, men inte till fullo. Jag åker hellre med morbror Olle som sällan håller mer än 80 än Micke som just köpt en Mustang. Försäkringsbolagen har olika premier för olika kategorier kunder. Samma gäller risken att skadas vid en jaktolycka.
Senast redigerad av wwr 2022-08-12 kl. 10:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in