Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-08-08, 16:29
Medlem
Varför är Svenska myndigheter så otroligt jävla inkompetenta?

jag läser en artikel på svt.se
Citat:
"Integritetsskyddsmyndigheten, IMY, har inlett en granskning mot databassajten Verifiera för att ta reda på om det är lagligt för företaget att samla och sälja uppgifter om psykisk tvångsvård, sjukskrivningar och missbruksproblem till arbetsgivare och allmänhet."
Källa:
https://www.svt.se/kultur/verifiera-...psykiska-halsa

Nu är min fråga ganska bred också kopplat lite till Inrikes-/Politik, filosofi, Korruption och missförhållanden kontra konspirationsterori.. ptja, Sverige utmärker sig mer än andra länder på ena tolkningen av korruption, men kanske inte på 'det där gamla vanliga korruptionen'.

Det jag undrar angående är såklart:
1) varför stängs sidan inte ned, i väntan på utredning?
2) varför diskuteras det OM det är lagligt?
3) varför diskuteras det inte: hur är det ens möjligt för dem att hitta ett kryphål och publicera patientuppgifter?
3b) varför diskuteras inte 'bredare säkrare patientsäkerhets lagar' som ska förhgindra detta i framtiden?
4) varför är Justitia/lagstiftare i Sverige så extremt högtravande med deras frikostigt höga moraliska amplituder, att de i slutändan skapar "så säkra" lagar att det i slutändan inte går att applicera på verkligheten yrkes-kriminalitet? förstår de verkligen inte ironin med att ha lagar som egentligen bara solla ut svennebanan som råkar erkänna på ett förhör, eller?

Jag vet inte.
Denna tråd skulle kunna ha skapats i alla de övriga kategorierna, men jag valde här för jag anser att det i grundoch botten handlar om missförhållande i den offentliga verksamheten.
Senast redigerad av Fittsill 2022-08-08 kl. 16:36.
Citera
2022-08-08, 16:35
Medlem
Briasccas avatar
Tveksam om det här verkligen är ett missförhållande eftersom alla inblandade verkar, givet att det är som du berättar, följa lagen. Då finns inget missförhållande.

Istället är det här en avsiktlighet från politiker och lagstiftare om att det ska gå till på det här sättet. Så lagen har stiftats och följs, och lagstiftaren har beslutat att innan förhållandena prövats kan inget stängas ned.

Allt frid och fröjd, i alla fall om man får tro på vad lagstiftaren och de politiska partierna vill. Det här är resultatet av hur politikerna och landets röstare vill att Sverige ska vara
Citera
2022-08-08, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Tveksam om det här verkligen är ett missförhållande eftersom alla inblandade verkar, givet att det är som du berättar, följa lagen. Då finns inget missförhållande.
berätta gärna det här om hur det är tillåtet att sprida patientinformation ?

Citat:
Istället är det här en avsiktlighet från politiker och lagstiftare om att det ska gå till på det här sättet.

Vad hände med Polisen då? Varför gör de inget?

ok att SKR inte vill polisanmäla ett kommersiellt företag, men Polisen kan väl utreda på egen hand och plocka ned en server... På ett sätt är denna server minst lika skadlig som en barnporr-server...
Senast redigerad av Fittsill 2022-08-08 kl. 16:40.
Citera
2022-08-08, 16:40
Medlem
För att svara generellt på din fråga och inte detta specifika fall så är det korta svaret: Parkinsons lag.
https://en.wikipedia.org/wiki/Parkinson%27s_law

Längre svar: Över tid tenderar, tyvärr, byråkratin att växa både inom myndigheter och företag. Det blir alltfler som har onödiga jobb där ett av de absolut mest onödiga är jurist. Jurister behövs absolut men vi hade gott klarat oss på hälften så många om vi förenklat processer, förändrat utbildningen något, sett till att saker och ting inte kan överklagas och överklagas och ytterligare överklagas. Det enkla beviset är att vi hade fungerade rättsstater på 1960-talet trots många färre jurister. Som ett exempel på detta finns nu 1,3 miljoner jurister i USA (av en total arbetskraft på 164 miljoner). Det finns alltså fler jurister än poliser i USA. I Sverige tror jag siffran är runt 35 000 vilket också är fler än antalet poliser. Alla industrialiserade länder, även Kina, Indien, Tyskland, Frankrike och så vidare följer Parkinsons lag. Vi har alltså rekordmånga jurister och HR-personal (som också behövs men kanske hälften så många per anställd jämfört med idag) för varje anställd som faktiskt producerar varor och tjänster (mekaniker, ingenjörer, läkare, professorer, lastbilschaufförer, poliser, piloter o.s.v.) och dessa personer medverkar på olika nivåer till att processer ska göras krångligare och längre än vad som hade varit effektivt men ändå rättssäkert.
Senast redigerad av rviqzqzq49 2022-08-08 kl. 16:48.
Citera
2022-08-08, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rviqzqzq49
För att svara generellt på din fråga och inte detta specifika fall så är det korta svaret: Parkinsons lag.

Längre svar: Över tid tenderar, tyvärr, byråkratin att växa både inom myndigheter och företag. Det blir alltfler som har onödiga jobb där ett av de absolut mest onödiga är jurist. Som ett exempel på detta finns nu 1,3 miljoner jurister i USA (av en total arbetskraft på 164 miljoner). Det finns alltså fler jurister än poliser i USA. I Sverige tror jag siffran är runt 35 000 vilket också är fler än antalet poliser. Alla industrialiserade länder, även Kina, Indien, Tyskland, Frankrike och så vidare följer Parkinsons lag. Vi har alltså rekordmånga jurister och HR-personal för varje anställd som faktiskt producerar varor och tjänster (mekaniker, ingenjörer, läkare, professorer, lastbilschaufförer, poliser, piloter o.s.v.)

jag ska läsa på mer av dettta, för det låter intressant.
däremot så tror jag det är BS när det kommer till att förklara varför..

Detta är mer typ av en 'kejsarens nya kläder' historia tycker jag... det är en sak att parkinssons lag ev har 'fyllt på med mellanchefer'.. men alla är ju faktiskt extremt inkompetenta.. så då är det något annat än parkinson law.. för tydligen saknas kompetensen att tyda svensk lag?

Helt plötsligt så är sekretess inte längre sekretess.., för att formatet har förändrats?
Det är ren idioti att påstå att intellektuella lärda människor har skapat detta system, tänker jag.. fast så är det säkert inte.. se min punkt 4 i mitt tidigare svar
Senast redigerad av Fittsill 2022-08-08 kl. 16:50.
Citera
2022-08-08, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rviqzqzq49

Längre svar: Över tid tenderar, tyvärr, byråkratin att växa både inom myndigheter och företag. Det blir alltfler som har onödiga jobb där ett av de absolut mest onödiga är jurist. Som ett exempel på detta finns nu 1,3 miljoner jurister i USA (av en total arbetskraft på 164 miljoner). Det finns alltså fler jurister än poliser i USA. I Sverige tror jag siffran är runt 35 000 vilket också är fler än antalet poliser. Alla industrialiserade länder, även Kina, Indien, Tyskland, Frankrike och så vidare följer Parkinsons lag. Vi har alltså rekordmånga jurister och HR-personal för varje anställd som faktiskt producerar varor och tjänster (mekaniker, ingenjörer, läkare, professorer, lastbilschaufförer, poliser, piloter o.s.v.)

Jämförelsen fler jurister än poliser är dock felaktig och ger bara en missvisande bild av det. En stor del av juristerna finns i områden som inte har med kriminalitet att göra.

Jämförelsen med Hr-personalen är dock mer relevant och ganska intressant. Känns som att vi kommer hamna i en situation där man kommer kunna ersätta fördomar runt estetare med personalvetare.
Citera
2022-08-08, 16:49
Medlem
Briasccas avatar
Om det inte föreligger brott så blir det tillåtet. Sekretessbelagda uppgifter får inte spridas, inte heller uppgifter som sprider missaktning eller på annat sätt är kränkande. Tror inte du heller får sprida uppgifter som är sökbara med personnummer, däremot går det bra att lägga upp uppgifter med namn så länge det inte krockar med datalagringsdirektiven och GDPR.

Så lagen följs vad jag lekmannamässigt kan bedöma.

Sedan kan man tycka att politikerna skulle ha intresse av att skydda medborgarna men just i det här fallet vill man det inte. Du får väl fråga politikerna varför de tycker att det här är bra och varför de stiftade en sådan här lag.
Citera
2022-08-08, 16:53
Medlem
Citat:

Så lagen följs vad jag lekmannamässigt kan bedöma.

nej lagen följs inte.
se här, det saknar kompetens att tyda ett juridisk regelverk och vilken hiarki olika lagar har sinemellan.

en stor grundpelare och en kompass i en juridisk snårskog skall alltid vara:
"varför existerar lagen?"

Den frågan har man inte ställt, eventuellt har man ställt den och kommit fram till att människor är lagstiftares tjänare... vilket är än värre.

detta är ett klart och tydligt fall av missförhållande i den offentliga verksamheten, ser du inte det, så är du förblindande av korruptions-boxen du lever i.
Citera
2022-08-08, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittsill

jag läser en artikel på svt.se
Källa:
https://www.svt.se/kultur/verifiera-...psykiska-halsa

Nu är min fråga ganska bred också kopplat lite till Inrikes-/Politik, filosofi, Korruption och missförhållanden kontra konspirationsterori.. ptja, Sverige utmärker sig mer än andra länder på ena tolkningen av korruption, men kanske inte på 'det där gamla vanliga korruptionen'.

Det jag undrar angående är såklart:
1) varför stängs sidan inte ned, i väntan på utredning?
2) varför diskuteras det OM det är lagligt?
3) varför diskuteras det inte: hur är det ens möjligt för dem att hitta ett kryphål och publicera patientuppgifter?
3b) varför diskuteras inte 'bredare säkrare patientsäkerhets lagar' som ska förhgindra detta i framtiden?
4) varför är Justitia/lagstiftare i Sverige så extremt högtravande med deras frikostigt höga moraliska amplituder, att de i slutändan skapar "så säkra" lagar att det i slutändan inte går att applicera på verkligheten yrkes-kriminalitet? förstår de verkligen inte ironin med att ha lagar som egentligen bara solla ut svennebanan som råkar erkänna på ett förhör, eller?

Jag vet inte.
Denna tråd skulle kunna ha skapats i alla de övriga kategorierna, men jag valde här för jag anser att det i grundoch botten handlar om missförhållande i den offentliga verksamheten.

1) Därför att man inte tar bort saker som man inte är säkra på är olagligt utan först när det är olagligt. Det finns en idé om att man är oskyldig tills bevisat skyldig.
2) För att det inte är säkert att de verkligen bryter mot lagen.
3a & 3b) Det går inte att fullt ut diskutera före man faktiskt har gått igenom hurvida det är lagligt.
Citera
2022-08-08, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittsill
berätta gärna det här om hur det är tillåtet att sprida patientinformation ?

Vad hände med Polisen då? Varför gör de inget?

ok att SKR inte vill polisanmäla ett kommersiellt företag, men Polisen kan väl utreda på egen hand och plocka ned en server... På ett sätt är denna server minst lika skadlig som en barnporr-server...

Nej polisen kan inte bara göra det. Polisen har visat att man inte är experter inom området, polismyndigheten har flera gånger fått kritik av imy. Förmodligen kommer de att agera om imys granskning visar att det är olagligt.
Citera
2022-08-08, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nullheap
1) Därför att man inte tar bort saker som man inte är säkra på är olagligt utan först när det är olagligt. Det finns en idé om att man är oskyldig tills bevisat skyldig.
2) För att det inte är säkert att de verkligen bryter mot lagen.
3a & 3b) Det går inte att fullt ut diskutera före man faktiskt har gått igenom hurvida det är lagligt.

1)
personlig information ex: Databaser som innehåller ex. personnr, namn, adress, medicinska åkommor.. som sprids utan eller emot en persons önskan, på internet är väl ganska allvarligt och ganska olagligt?

dessutom.. det är inte bara etiskt/moraliskt ställningstagande..
Det är uppgifter som är är konfidentiella, om människor som redan befinner sig i en utsatt social situation -som de dessutom söker vård och förbättring för, ja dessa människor har redan en väldigt låg skyddsbarriär, så det föreligger mycket högrisk för stor psykisk och fysisk skada kan uppstå genom att tillåta databasen fortsätta.

Därför är 'pressfriheten' eller vad du vill vila på... helt jävla o-relevant.
Polis ska alltså genomföra en räddningsinsats i första hand sen ev ett brottsmåls? de kan lika gärna passa på att 'samla bevis' när de plockar ned servern för 'mobbning/trakasserier/ärekränkning'. eller vad de vill legalisera det under.

2) nej jag vet. Det är säkert att de inte 'svart på vitt' bryter emot lagen......
därför undrar jag om denna utbredda juridiska inkompetensen som tycks styra Sverige?
Hur är det ens möjligt att sidan existerar?!
på vilket sätt tillkommer uppgifter till denna databas, utan att sekretessen har brytits internt hos ett vårdbolag?

3)
klart man kan, svensk juridiska ledningen gillar att skrå sig själva och deras höga hästar på bekostnad av gemane man.. de har säkerligen någon hemligt klubbhus där de sitter och grupprunkar över vem som lyckades vända en uppenbar orättvisa till 'tyvärr ett moraliskt ondo för att vår fina etik om rättsäkerhet i Sverige'
Senast redigerad av Fittsill 2022-08-08 kl. 17:20.
Citera
2022-08-08, 17:19
Medlem
Tjänstemän har inget ansvar längre.
Korruption straffas aldrig.
Nu står vi här och undrar varför allting går åt helvete.

Det är ingen slup att det blev så här, det är utstuderat och utfört för att plundra och ta kontroll över landet.
Alla områden där det finns pengar att tjäna på folket kommer att utnyttjas.
Senast redigerad av Shickablaow.Waowai 2022-08-08 kl. 17:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in