Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-10-27, 11:54
Medlem
Jag har nu lyssnat på rättegången på You Tube

Det enda man kan säga om dessa män som misshandlande pappan är att dessa är inte något som överhuvudtaget skall kallas män, detta är fega kräk, två kräk ger sig på en ensam person, sparkar och slår denne medvetslös.

Och till dig mamma som ringde dit din son för att han skulle misshandla och förnedra denna man, du är inte ens värd lorten som fastnar under skosulan .
Att du inte skäms, fantisera ihop händelsen till att du skulle ha blivit attackerad och avryckt din schal,

En dag så kommer sanningen att komma ikapp dig om du fortsätter med dina lögner.
Citera
2023-10-27, 11:57
Medlem
Merwinnas avatar
Det här är ju just ett typfall för när hela familjen borde ha skickats ut för bristande vandel. För att ha visat att de inte hör hemma i Sverige. Önskar att folk hade vaknat och börjat rösta på rätt parti tidigare, så hade vi kunnat ha den lagstiftningen på plats nu.
Citera
2023-10-27, 11:59
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Akram Hadrous är alltså inte avskedad i nuläget, eftersom misshandelsdomen inte vunnit laga kraft. Kan tyckas detta är en märklig inställning av flera anledningar, inte minst för att skolan nu vet att Hadrous dömts för flera andra brott tidigare - som alla redan fått laga kraft.

Man kan tycka det, men det håller inte arbetsrättsligt att avskeda för något som man lagförts för innan man anställdes bara för att man som arbetsgivare får reda på detta i efterhand.
Citera
2023-10-27, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Man kan tycka det, men det håller inte arbetsrättsligt att avskeda för något som man lagförts för innan man anställdes bara för att man som arbetsgivare får reda på detta i efterhand.

Ok att det inte håller arbetsrättsligt är en sak.

Men skolan borde väl ha en egen moral ? vill man verkligen ha en sådan här person anställd ?

En person som tar till våld skall ju absolut inte arbeta med barn.

Att inte föräldrar som har sina barn i den klass han är elevassistent i ställer högre krav är ju högst anmärkningsvärt.
Vad ger detta för signaler till barnen/ungdomarna .
Citera
2023-10-27, 12:35
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trulse53
Ok att det inte håller arbetsrättsligt är en sak.

Men skolan borde väl ha en egen moral ? vill man verkligen ha en sådan här person anställd ?

En person som tar till våld skall ju absolut inte arbeta med barn.

Att inte föräldrar som har sina barn i den klass han är elevassistent i ställer högre krav är ju högst anmärkningsvärt.
Vad ger detta för signaler till barnen/ungdomarna .

Nej, det man hade kunnat göra är att säga upp honom pga arbetsbrist, eftersom han inte kan vara elevassistent längre när det uppdagas att han tidigare dömts för brott, och att det inte finns något annat han kan jobba med på skolan.

Men det är en ganska lång process med utredning, förhandling, uppsägningstid etc och skolan inväntar nog fällande dom i det aktuella fallet för att kunna göra sig av med honom på en gång dvs avsked.
Citera
2023-10-27, 12:40
Medlem
Citat:
Nej, det man hade kunnat göra är att säga upp honom pga arbetsbrist, eftersom han inte kan vara elevassistent längre när det uppdagas att han tidigare dömts för brott, och att det inte finns något annat han kan jobba med på skolan.

Men det är en ganska lång process med utredning, förhandling, uppsägningstid etc och skolan inväntar nog fällande dom i det aktuella fallet för att kunna göra sig av med honom på en gång dvs avsked.

Kan vara så som du säger, men jag har varit med om att personer ha fått lämnat på dagen på det företaget som jag arbetat på.
Den ene personen p g a stöld, den andre p g a berusning under arbetstid,

Inga förhandlingar gjordes överhuvudtaget med dessa två personer, de fick gå på dagen .
Citera
2023-10-27, 12:59
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trulse53
Kan vara så som du säger, men jag har varit med om att personer ha fått lämnat på dagen på det företaget som jag arbetat på.
Den ene personen p g a stöld, den andre p g a berusning under arbetstid,

Inga förhandlingar gjordes överhuvudtaget med dessa två personer, de fick gå på dagen .

Det finns mycket som kan spela in beroende på vilken anställningsform man har, i det här fallet så uppfattar jag det som om MGM är tillsvidare/fastanställd dvs arbetsgivaren måste leva upp till sina skyldigheter när det gäller att skilja honom från anställningen. Men vinner domen laga kraft så kommer han att bli avskedad.
Citera
2023-10-27, 14:45
Medlem
Citat:
Det finns mycket som kan spela in beroende på vilken anställningsform man har, i det här fallet så uppfattar jag det som om MGM är tillsvidare/fastanställd dvs arbetsgivaren måste leva upp till sina skyldigheter när det gäller att skilja honom från anställningen. Men vinner domen laga kraft så kommer han att bli avskedad.

Det var exakt den anställningsform som dessa två hade. sedan kan jag ju inte säga om man tillämpade någon form av uppsägningstid för dem , men de var inte välkomna till företaget mer .

Vi sa ju alltid att vi var anställda på .........., det vi ansåg var ju att vi var fastanställda på företaget , men så var det ju inte i verkligheten , vi hade en tillsvidareanställning på företaget.
Citera
2024-03-21, 21:03
Medlem
Kan någon lägga upp fungerande fup?
Citera
2024-03-21, 21:17
Medlem
andersjimmys avatar
Lund B 4016-22
https://gofile.io/d/ZBE8Xa
Senast redigerad av andersjimmy 2024-03-21 kl. 21:21.
Citera
2024-04-10, 06:56
Medlem
fluff995s avatar
Akram Hadrous verkar bo i Rosengård nu. Känns passande på nåt vis...

https://kartor.eniro.se/?bbox=13.039...bUJHZyUzRCUzRA..
Citera
2024-04-12, 11:38
Medlem
fluff995s avatar
Lite oklart för mig vilken information som avhandlats om fallet i media efter att domen föll. Jag har inte följt fallet så noga. En del av följande kanske redan rapporterats, och det bara är jag som inte känt till det.
Men f.k kontaktade jag i alla fall Slavica Drazic häromdagen för att fråga hur Malmö Stad och Mellanhedsskolan hanterat ärendet efter att dom mot Hadrous fastställts. Frågor och svar nedan.

Citat:
Hej,

1. Blev han avskedad?

Han blev avskedad.

2. Vet du om han idag är anställd inom Malmö Stad?

Han är inte anställd i Malmö stad idag.

3. Är Akram Hadrous i och med domen svartlistad när det gäller anställning inom Malmö Stad? Eller kan han fortfarande söka jobb inom kommunen?

Eftersom det ingår i grundskoleförvaltningens rutiner att ta referenser och utdrag ur belastningsregistret vid rekrytering så kommer det därför där att framgå att han är dömd för grov misshandel. Den typen av brott uppvisas i belastningsregister.

4. Har du vidtagit åtgärder för att informera övriga rekryterare inom kommunen om att Akram Hadrous är en dömd våldsbrottsling, och utgör ett bevisat hot mot barn (framförallt flickor)? Hur ser dessa åtgärder i så fall ut rent konkret?

Vi följer Malmö stads rutin vid rekrytering och då det är ett krav att ta referenser från chefer inom Malmö stad om kandidat har arbetat i staden. Det kommer också framgå i belastningsregistret att han är dömd, såsom det beskrivs i fråga 4.

5. Har föräldrar till de barn Hadrous jobbade med framfört några synpunkter på att Hadrous var anställd hos er? Utan att ange namn, vad var dessa synpunkter i så fall?
Innan domen fick jag inte in några synpunkter på Hadrous. Efter domen handlade diskussionen om vilka brott som syns i belastningsregister och problemen med att inte alla typer av brott syns.

6. Efter fallet Hadrous, har ni ändrat era rutiner för att anställa elevassistenter? I så fall hur?

Vi följer grundskoleförvaltningens rutiner vid nyanställning dvs vi begär alltid utdrag ur belastningsregister och vi tar referenser från tidigare chefer.

Med vänlig hälsning

Slavica Drazic

Rektor
Senast redigerad av fluff995 2024-04-12 kl. 11:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in