• 1
  • 2
2022-08-11, 13:21
Medlem
Vägde 132 kilo med kläder på i våras har inte vågat väga mig sedan dess. Är 185 centimeter och är fyrtiokrisande missfoster.

Lattjar med vikter tre gånger i vekcan och springer/går varje dag.

Har skaffar lifesumappen. Enligt den ska jag äta 2300 kcal om dagen för att ha ett underskott som ska ta mig till min målvikt på 90kg om cirka 24 månader.

Jag är beroende att alkohol som min snuttefilt när livets motgångar blir för jobbiga.

Har lärt mig av kcal-beräkningarna i lifesumappen att jag kan äta nästan som förut jag måste bara sluta äta så mycket ost, korv och charkuterier. Så det har jag försökt nu i ett par veckor. Har inte vägt mig för jag vågar inte.

Utöver 2300 kcal som jag får äta ligger jag på 1000-1500 kcal i förbränning varje dag. Men jag litar inte på att den siffran stämmer. Räknar på ungefär halva den istället. Så jag har väl ändå ett ordentligt underskott.

Räknar inte med styrketräningen tre dagar i veckan. Har inte funnit en säkert sätt att beräkna det.

Så så länge jag kan hålla mig borta från spriten så ska det nog gå bra. Känner inte att jag svälter eller att begränsningen på 2300 kcal gör att jag måste försaka något eller att det är nån sorts misär. Det är nästan så att det känns lite för enkelt!
Citera
2022-08-11, 14:06
Medlem
megacoolmans avatar
Strunta i att väga dig. Gör det kanske en gång i månaden.
Mät midjemåttet istället.
Citera
2022-08-11, 14:32
Medlem
Bra att du håller dig från spriten.

Ju mer tränad du blir desto mer kommer du känna av de negativa effekterna av alkohol.

Samma sak kommer gälla för kosten, sömnen och stressen.

Jag som tränat hela mitt liv känner direkt av om jag ätit sämre några dagar eller om jag druckit alkohol.
Håller jag mig inte till basföda i form av potatis, kött, kyckling, ägg, tonfisk, ris och liknande så säckar kroppen ihop ganska snabbt.

Så jag äter väldigt ensidigt och väldigt ofta.

Rom byggdes inte på en dag och det finns inga snabba fixar.
Vidare så är det en livsstil, något man måste hålla på med alla dagar, året runt, resten av livet.

Hälsningar en snart 50-årig gubbe.
Citera
2022-08-11, 14:37
Medlem
mini-theas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Godnattrunkaren
Vägde 132 kilo med kläder på i våras har inte vågat väga mig sedan dess. Är 185 centimeter och är fyrtiokrisande missfoster.

Har skaffar lifesumappen. Enligt den ska jag äta 2300 kcal om dagen för att ha ett underskott som ska ta mig till min målvikt på 90kg om cirka 24 månader.

Jag är beroende att alkohol som min snuttefilt när livets motgångar blir för jobbiga.

Har lärt mig av kcal-beräkningarna i lifesumappen att jag kan äta nästan som förut jag måste bara sluta äta så mycket ost, korv och charkuterier. Så det har jag försökt nu i ett par veckor. Har inte vägt mig för jag vågar inte.

Utöver 2300 kcal som jag får äta ligger jag på 1000-1500 kcal i förbränning varje dag. Men jag litar inte på att den siffran stämmer. Räknar på ungefär halva den istället. Så jag har väl ändå ett ordentligt underskott.

Räknar inte med styrketräningen tre dagar i veckan. Har inte funnit en säkert sätt att beräkna det.

Så så länge jag kan hålla mig borta från spriten så ska det nog gå bra. Känner inte att jag svälter eller att begränsningen på 2300 kcal gör att jag måste försaka något eller att det är nån sorts misär. Det är nästan så att det känns lite för enkelt!

Varför tycker du att du är äcklig?

Jag tycker iallafall att du är grym som har kommit igång med att bry dig om ditt välmående.'
Önskar dig all lycka!
Citera
2022-08-11, 17:33
Medlem
kaffekoppens avatar
TS: För att gå ner ett kilo på en vecka (= 7 dagar), motsvarar det ett dagligt kaloriunderskott på 1000 kalorier. Skaffa en motionsklocka vetja, den kommer både att peppa dig och du kommer även kunna följa din "resa" i dess mobilapp.

Mvh.
Citera
2022-08-11, 18:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Godnattrunkaren

lycks du blir det jojo och upp igen efter det. bättre att växla till keto helt du bränner fett hela tiden med keto och kan kasta din kalloriapp. skit i alkoholen med
Citera
2022-08-11, 23:46
Medlem
EsoxLucius81s avatar
Jag brukar inte väga mig ofta när jag kör mycket styrketräning.

Skaffa ett lyftarbälte om du inte redan har ett, där märker man direkt om man går upp eller ner i vikt runt midjan. På mitt bälte är det c:a 2-3cm mellan hålen.
Citera
2022-08-12, 09:10
Medlem
SkateBlinds avatar

Skippa vågen för kroppen, men en våg för att mäta och väga intaget kan vara ett bra hjälpmedel. Istället för en våg så kan du som någon nämnde använda dig av ett måttband.
Ibland kan vågen visa samma vikt, men måtbandet visar på att du trots allt har minskat i omfång. Det blir mer motiverande än viktskillnaden.

Hur har du levt fram tills nu? Har du varit aktiv eller har du varit stillasittande? Det är ju väldigt stor skillnad att gå från 132kg stillasittande till att vara 132kg och helt plötsligt boosta med rörelse tillsammans med ett minskat kaloriintag. Men har man varit aktiv så har man å andra sidan redan en underliggande kondition/styrkenivå.

Stort lycka till och kämpa hårt
Citera
2022-08-13, 10:27
Medlem
Har läst lite av dina inlägg. Vad bär du med dig i din ryggsäck som påverkar ditt liv såhär mycket tro...

Jag tänker att livet måste kännas meningsfullt för att man ska få positiv energi, känna glädje och påverka sin vardag i rätt riktning. Att leva en hälsosam livstil kommer oftare automatiskt när man mår bra inombords. Man behöver inte äta för att må bra. Försök jobba med hur du mår inombords och varför. Det är först när man älskar sig själv som man kan börja älska andra.
Citera
2022-08-20, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkateBlind

Skippa vågen för kroppen, men en våg för att mäta och väga intaget kan vara ett bra hjälpmedel. Istället för en våg så kan du som någon nämnde använda dig av ett måttband.
Ibland kan vågen visa samma vikt, men måtbandet visar på att du trots allt har minskat i omfång. Det blir mer motiverande än viktskillnaden.

Hur har du levt fram tills nu? Har du varit aktiv eller har du varit stillasittande? Det är ju väldigt stor skillnad att gå från 132kg stillasittande till att vara 132kg och helt plötsligt boosta med rörelse tillsammans med ett minskat kaloriintag. Men har man varit aktiv så har man å andra sidan redan en underliggande kondition/styrkenivå.

Stort lycka till och kämpa hårt
Har ett par byxor som jag vill komma i. Så det är som ett måttband på sätt och vis.

Har varit aktiv och sprungit i många år, och när jag varit för fet för att springa långa distanser har jag sprungit intervaller på löpband eller motionscykel. Men jag har mycket dallerfläsk på benen.ännu.
Citera
2022-08-20, 00:25
Medlem
Den här veckan har jag växlat upp. Det började i söndags. Lördag och söndag har vanligtvis varit vilodagar men jag blev så rastlös så jag rev av ett pass med knäböj och marklyft. På måndag, onsdag och i dag fredag, har jag kört mitt vanliga program med bänkpress, militärpress, skivstångsrodd och bicepscurl. Tisdag och torsdag blev det det nya med knäböj och marklyft och så klämde jag in några liggande benlyft på slutet.

Varje morgon går jag 10000 steg och på kvällen blir det antingen lite lojt cyklande när jag ser på film i 60 minuter eller 45 stenhårda intervaller. Det är min gamla vanliga rutin.

I den här sjuka värmen känns det som jag är permanent dränkt i svett. Duschar och byter kläder tre gånger om dagen.

Hoppas kroppen klarar av de nya passen med knäböj och marklyft.

Ligger fortfarande på 800-1000 kcal kvar enligt lifesumappen varje dag när jag ätit sista måltiden på kvällen.

Under uppvärmingen i dag tänkte jag prova om jag klarar bänka 100 kg för det har jag sldrig försökt innan. Klarade tre repetitioner. Sen tog jag 5x5 på 90 kg enligt mitt program.
Citera
2022-08-20, 00:50
Medlem
myiasiss avatar
Kör på om det funkar för dig! Bröta på om du tycker att det är ett koncept som funkar för dig.

Min story:

Jag är ungefär lika lång som du (191 cm), dubbelt så gammal (55+) och dubbelt så tjock (nja, inte riktigt men jag har toppat 150+ kg).

Idag är jag nere 133 kg. Har gått ner 10 kg de senaste fyra månader. Jag har hittat en grej som funkar för mig. Jag håller koll på vad jag äter.

Tyvärr är jag fullblodsalkis. Men här kör jag fyra veckor konstant fylla och fyra veckor torrlagt och repeat. Jag är alltså klar-nykter sex månader per år på detta vis.

Jag har testat diverse pulverdieter och så vidare. Modifast pulver funkar. Du kan gå ner 10-20 kg på en månad men sedan kommer "bounce-back". Du går upp det du gått ner plus ett par pannor till.

Naturligtvis går du ner i vikt då du bränner kcal i promenader.

--

Mitt råd.

Gå inte ut för hårt! Kör ditt race som du är bekväm med. Gör en micro-ändring som du kan leva med. "Ta ett glas vatten före frukost!" eller liknande. "Gå 500 steg på fredag". Sätt mål som du fixar lätt. Ditt inre kommer att tala om när det är dags att "steppa-up".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in