Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-06-30, 23:56
  #1
Medlem
FallMedStils avatar
Tyckte det var på tiden att starta en tråd vad gäller konsolkriget mellan X-box 360, Nintendo Wii och Playstation 3. Om denna tråd inte får något intresse kan dem som orkar läsa den se det som rent informativt. Lägg även gärna till om det är något jag missat.

För att påbörja kan jag lista lite vad som talar för och emot de olika konsolerna:

X-box 360: Släpptes tidigare än de övriga 2 och får således ett försprång på marknaden. Ser ändå ut att kunna rå på PS3 hårdvarumässigt. Microsoft har även lyckats köpa upp väldigt många 3:e parts tillverkare vilket är essensialt för att lyckas inom branchen. Det som talar emot är att det inte finns så många "ryggrads-spelserier" som enbart dem genererar köpare. D v s om man bortser från t ex Halo

Nintendo Wii: Helt annorlunda de övriga 2 och är utrustad med både en vanlig handkontroll och sensorer. Man ska t ex kunna göra en pilbågsrörelse i luften och därmet avfyra en pil mot sitt mål i den moddade versionen av Zelda: Twilight Princess som ska släppas till burken. Nintendo är även starka på att fylla sina konsoler med bra egna spel och har många inarbetade serier hos fansen (vilka de naturligtvis helt står för själva), jag talar naturligtvis om spel så som Mario och liknande. En nackdel är Nintendos numera svaga förtroende hos kunderna och brist på tredjepartstillverkare.

Playstation 3: Sony har med sin Playstation hittills haft störst andelar av marknaden av helt naturliga orsaker. Under N64 eran konkurrerade de fullständigt ut Nintendo (N64 tappade 1/3 av sina kunder Snes->N64, detta trots massor utav fans). Detta mest för att de körde med ett CD-system som var smidigare och folk kunde för första gången chippa och bränna spel till sin konsoll. De har under åren skaffat sig en stor skara av 3:e partstillverkare och stora spelserier så som Final Fantasy och Metal Gear Solid. Det sägs även att de även har en rörelsesensor i sin handkontroll. Det enda som egentligen verkligen talar emot dem är priset en konsol kommer att ha, mellan 5 och 6000 kronor.

Så vad tror ni då? Vilka vinner kriget denna gång. Microsoft, Nintendo eller Sony?
Citera
2006-07-01, 00:06
  #2
Medlem
gisss avatar
Det säkra kortet vore ju att säga Sony, som precis som Nintendo har många fans i Japan. Sony har ju överlägset vunnit de 2 senaste generationerna (tack vare Japan), Nintendo har dock regerat handhållda konsoler. Hoppas dock att Nintendo vinner denna generation då deras konsol är så pass nyskapande.

Äger själv ett x360 och är mer sugen på en Wii än ett PS3, detta beror på att jag aldrig varit den som sätter grafik först och Wii ser ruskigt kul ut. Hade x360 och PS3 kommit ut samtidigt så hade jag förmodligen valt ett PS3 så jag är lite av ett bevis på att att lansera sin konsol tidigare är en stor fördel, skulle aldrig orkat vänta på PS3.
Citera
2006-07-01, 01:36
  #3
Medlem
offe_mans avatar
Jag tror faktikst av både vad jag hört och hur jag resonerar så att Det kommer bli jämt mellan Wii och 360. Men man kan ju inte räkna bort ps3 helt. Jag hoppas dock på Wii 360.
Citera
2006-07-01, 01:45
  #4
Medlem
Sony lär säkert gå segrande ur den är striden också med tanke på deras kundunderlag och fäste i Japan, men det kommer förmodligen bli jämnare än senast. Gissningsvis blir det samma rangordning mellan företagen även den här generationen. Visst har Nintendo ett konkurrenskraftigt pris men jag tror många ställer sig skeptiska till den nya kontrollen.
Citera
2006-07-01, 06:08
  #5
Medlem
HonkenLarssons avatar
Från att ha varit lite Anti-nintendo hela mitt liv så känns det som om att dennan gången har dom fått till grejerna riktigt fint. Dom har med all säkerhet sneglat på dom inte helt tillåtna emulatorerna som florerar till allt från PSP till telefoner med öppna OS. Här har dom väl tänkt att folk vill spela våra gamla grejer så låt oss göra det möjligt från början. Att dom dessutom knutit upp SEGA till emulatordelen får mig riktigt intresserad. Att priset kommer att ligga under Xbox360 ser jag även det som ett argument. Den innovativa kontrollen vet jag inget om förrän jag testat den men ja... Den kanske är rolig.

Helt klart, inget enet helt givet val.

Skillnade mellan PS3 och 360 känns inte sådär stor att PS3 kan motivera ett såpass mkt högre pris. Nintendo Wii känns som det mer innovativa valet av dom tre. Frågan är hur mkt den kommer att vara bakåt kompatibel med sin emulator. Kommer man att kunna tanka hem titlar från Saturn, nintendo 64?

Citat:
Ursprungligen postat av Helge Rån
Sony lär säkert gå segrande ur den är striden också med tanke på deras kundunderlag och fäste i Japan, men det kommer förmodligen bli jämnare än senast. Gissningsvis blir det samma rangordning mellan företagen även den här generationen. Visst har Nintendo ett konkurrenskraftigt pris men jag tror många ställer sig skeptiska till den nya kontrollen.
Tror faktiskt att många väntat på nintedos återkomst i Japan, tror att Wii kan slå oerhört starkt där. Att PS3 kommer att slå 360 är jag nästan säker på. Men om PS3 slår Wii i japan är osäkert. PS3 är inte given marknadsledare i Japan den här gången. Och dom straffar ut sig med det höga priset och den lite senare lanseringen i Europa. Det är vad jag tror som amatör tyckare.
Citera
2006-07-01, 10:39
  #6
Banned
Mausers avatar
Som vanligt kommer Sony vinna striden!
Citera
2006-07-01, 11:00
  #7
Medlem
Boffens avatar
Jag tror det står mellan PS3 och 360.
Det är de 2 mest populära konsolerna, och tyvärr så har Nintendo kvar barnstämpeln hos en hel del.

Jag kommer dock välja Nintendo, har alltid kört på Nintendo, och jag tycker det är den konsolen som sticker ut mest, den är helt unik. Speciellt nu med kontrollerna. Dom är dom enda som vågar tänka i nya banor.
Citera
2006-07-01, 13:51
  #8
Medlem
FallMedStils avatar
Jag hoppas också att Nintendo får tillbaka marknadsandelar i och med Nintendo Wii, de har i snitt tappar 33% av sina kunder för varje ny konsol, mest på grund av felsatsningar. Wii ser otroligt nytänkande och spännande ut
Citera
2006-07-01, 14:01
  #9
Medlem
roaders avatar
Citat:
X-box 360: Släpptes tidigare än de övriga 2 och får således ett försprång på marknaden. Ser ändå ut att kunna rå på PS3 hårdvarumässigt.

Det där kan ha varit ett skämt men jag kan ju förtydliga det hela: PS3:an piskar både 360 och Wii så det bara stänker om det på hårdvarufronten.

Sen är jag 97% säker att PS3:an kommer vinna som vanligt så fort ett nytt smaskigt GTA spel släpps med den sinnesjuka grafiken som PS3:an presterar.

Sen så är det ju ingen nyhet att PC alltid kommer vinna in the long run, men då kostar det också. Jag har själv alltid hatat konsoller men nu när PS3:an kommer kanske det blir ändring på det med tanke på de skyhöga priserna på datorkomponenter.
Citera
2006-07-01, 15:09
  #10
Medlem
Fr0ggehs avatar
Det är svårt att förutspå men jag tror som många andra att Sony kommer vinna kriget i det LÅNGA loppet. 360 har ju som bekant fått ett rejält försprång och Wii är väldigt nyskapande, härligt! Vet ej om det kommer slå dock.
Många tycker att PS3 kostar för mkt, själv så tycker jag inte att det är så mkt om man tänker på att man får typ punga ut med MER för ett enskilt nytt grafikkort till datorn. Jag hoppas inte att spelen blir för dyra bara.
Citera
2006-07-01, 15:27
  #11
Medlem
VictorNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roader
Sen är jag 97% säker att PS3:an kommer vinna som vanligt så fort ett nytt smaskigt GTA spel släpps med den sinnesjuka grafiken som PS3:an presterar.

GTA 4 kommer till både X360 och PS3 samtidigt.
Citera
2006-07-01, 15:41
  #12
Avstängd
radikal08s avatar
Men fan. Alla är en vinnare.
Hur många skaffar inte en XBOX för att sedan skaffa en PSa eller en Nintendo? Många skaffar två eller tre (inte på samma gång) för att man är nyfiken eller fastnat för något spel som finns på den andra konsollen.

Den konsol som vinner har nog bara vunnit med några få procent mer än den som ligger på andra plats.


Jag själv kommer skaffa alla tre, för jag älskar dom alla.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback