Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-08-14, 11:05
  #1
Medlem
mr-mystics avatar
Efter allt fiaso med supertunering i OS pga pandemin är det väl i princip bestämt att World Cup of hockey äger rum 2024. Jag kan tycka att det ändå är lite väl långt till dess. Kan d bero på att man vill att ryssarna skall få chans att skärpa till sig o dyl? Vidare har jag läst att man kommer gå tillbaka till enbart nationer (med nationalsånger osv) ist för dubbla "hitta på lag” från 2016 (flyktingänget & knattelaget). Detta tycker jag är ett misstag då hockeyvärlden lider av ojämnfördelning mm. Tex i går under JVM velade jag flera minuter vilken match jag skulle se. Ville ha en jämn match så valde USA mot Tyskland (som jag trodde hade växt till sig) men d blev ju ba spel mot ett mål(iaf innan jag stängde av).

Om Ryssland fortafarande är bojkotat aktuellt datum 2024 pga krig (el att dom gjort oförlåtliga prylar typ) anser jag att man iaf skall dra ihop ett ersätningslag som är slagkraftigt nog att kunna ta medalj.
Det vettigaste då e väl isf att köra med flyktingklubben igen (dvs spelare som inte kan representera sin egen nation pga för klent övrigt underlag). Jag menar d e ju redan för lite starka nationer även när Ryssland e med. Skulle det bli problem med ett ojämt antal nr när d gäller lag (kanske därför knatteklubben var med 2016)?
Citera
2022-08-14, 11:12
  #2
Avstängd
MrMadoffs avatar
Men låt ryssarna vara med för fan. Blir ju bara ännu härligare att daska till dom ordentligt i världens största hockeytuernering. Alla kommer göra allt för att dom inte får vinna (dom får smaka på sin egen medicin sportsligt genom åren), domare kommer hitta utvisningar som inte finns vilket kommer resultera i att spelarna (ryssarna) blir mer foglig än en korgosse. Den turneringen skulle jag och många andra vilja kolla på!
Citera
2022-08-14, 12:29
  #3
Medlem
lundaelevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
Men låt ryssarna vara med för fan. Blir ju bara ännu härligare att daska till dom ordentligt i världens största hockeytuernering. Alla kommer göra allt för att dom inte får vinna (dom får smaka på sin egen medicin sportsligt genom åren), domare kommer hitta utvisningar som inte finns vilket kommer resultera i att spelarna (ryssarna) blir mer foglig än en korgosse. Den turneringen skulle jag och många andra vilja kolla på!

Håller med.
Citera
2022-08-14, 14:05
  #4
Avstängd
400Bens avatar
Utan Ryssland, Tjeckien som inte riktigt hänger med toppplagen och utan nyskapta lag blir det alldedes för tunt.

Kanada, USA, Sverige, Finland.
Tjeckien, Schweiz.
Slovakien, Tyskland, Danmark.

Kanske in med 2 nyskapta lag och bort med Danmark och kör 10 lag ala 2 grupper.

Nu är de 2 år dit men Sverige bör ha ett lag liknande:

Markström Ullmark Wallstedt

Hedman, OEL, Klingberg, Brodin, Lindholm, R.Andersson, Pettersson, Kylington, Dahlin, Boqvist, Edvinsson och ev Ekholm, Forsling, Sandin, Söderström, Grans, Hävelid, Lindstein m.m.

Forwards: Bäckis, Landeskog, Zibanejad, Rakell, Foppa, Lindholm, Burakowsky, Olofsson, Nylander, Kempe, Eriksson Ek, Asplund, EP40, Bratt, Lundeström, Raymond, Holtz, Eklund, Lysell, Rosen, Lekkerimäki och ev. Hörnqvist, Backlund, Arvidsson, Lysell, Öhgren, Östlund.
__________________
Senast redigerad av 400Ben 2022-08-14 kl. 14:12.
Citera
2022-08-14, 14:08
  #5
Medlem
Skidlifts avatar
Man kan ju ha ett All-star damlag med 🙄
Citera
2022-08-14, 14:44
  #6
Medlem
Turneringen hade 1996 och 2004 samma upplägg. Länderna med flest spelare i Nordamerika var representerade, så Slovakien och Tyskland fick joina de sex klassiska hockeyländerna. Kändes som en kul grej.

2016 förstörde man allt med ett nordamerikanskt ungdomslag och ett paneuropeiskt lag, och dessutom hade man tagit bort kvartsfinalerna. Kändes som man tappade allt sug för spektaklet.
Citera
2022-08-14, 18:28
  #7
Medlem
RedXs avatar
Jag tycker attman ska köra old school Canada Cup-upplägget:

Kanada
USA
Sovjetunionen (a.k.a Ryssland + ev utfyllnadsspelare från övriga ex-Sovjetnationer)
Tjeckoslovakien (dvs Tjeckien + Slovakien)
Sverige
Finland

Gruppspel; fem omgångar, alla möter alla. Samtliga matcher blir kanonmatcher. Därefter semifinal (bäst av 1) och final (bäst av 3).

Lagen spelar med fördel i retroställ från sent 80- tidigt 90-tal. Ingen reklam på dräkterna.
Citera
2022-08-14, 19:43
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MundoAzul
Turneringen hade 1996 och 2004 samma upplägg. Länderna med flest spelare i Nordamerika var representerade, så Slovakien och Tyskland fick joina de sex klassiska hockeyländerna. Kändes som en kul grej.

2016 förstörde man allt med ett nordamerikanskt ungdomslag och ett paneuropeiskt lag, och dessutom hade man tagit bort kvartsfinalerna. Kändes som man tappade allt sug för spektaklet.

Ja, vilket fiasko 2016 års turnering var alltså, instämmer helt i resonemanget..
Citera
2022-08-14, 22:31
  #9
Medlem
mr-mystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Utan Ryssland, Tjeckien som inte riktigt hänger med toppplagen och utan nyskapta lag blir det alldedes för tunt.

Kanada, USA, Sverige, Finland.
Tjeckien, Schweiz.
Slovakien, Tyskland, Danmark.

Kanske in med 2 nyskapta lag och bort med Danmark och kör 10 lag ala 2 grupper.

Nu är de 2 år dit men Sverige bör ha ett lag liknande:

Markström Ullmark Wallstedt

Hedman, OEL, Klingberg, Brodin, Lindholm, R.Andersson, Pettersson, Kylington, Dahlin, Boqvist, Edvinsson och ev Ekholm, Forsling, Sandin, Söderström, Grans, Hävelid, Lindstein m.m.

Forwards: Bäckis, Landeskog, Zibanejad, Rakell, Foppa, Lindholm, Burakowsky, Olofsson, Nylander, Kempe, Eriksson Ek, Asplund, EP40, Bratt, Lundeström, Raymond, Holtz, Eklund, Lysell, Rosen, Lekkerimäki och ev. Hörnqvist, Backlund, Arvidsson, Lysell, Öhgren, Östlund.

instämmer helt i resonemanget

Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Jag tycker attman ska köra old school Canada Cup-upplägget:

Kanada
USA
Sovjetunionen (a.k.a Ryssland + ev utfyllnadsspelare från övriga ex-Sovjetnationer)
Tjeckoslovakien (dvs Tjeckien + Slovakien)
Sverige
Finland

Gruppspel; fem omgångar, alla möter alla. Samtliga matcher blir kanonmatcher. Därefter semifinal (bäst av 1) och final (bäst av 3).

Lagen spelar med fördel i retroställ från sent 80- tidigt 90-tal. Ingen reklam på dräkterna.
Du har en poäng. Dock fanns d väl typ inga andra intresanta spelare från andra länder då, vilket det ju faktiskt gör numera (dock vittsigt att slå ihop vissa öststater, men d lär ju inte funka med dagens planet osv).

Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Ja, vilket fiasko 2016 års turnering var alltså, instämmer helt i resonemanget..
Tycker tvärt om att det var väldigt intressant att se hur dessa "hitta på lag" faktiskt inte ba kunde hävda sig utan till o med kunde dominera vissa av stornationerna. Handen på hjärtat, hur kul är det att se lag spela som i realiteten är helt uteslutna från medaljstriden på förhand. Nu kunde ju iaf alla dom bästa va med. Till o med Ansi Kopitar (Slovenien) o dyl.
__________________
Senast redigerad av mr-mystic 2022-08-14 kl. 22:34.
Citera
2022-08-14, 22:49
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr-mystic
Tycker tvärt om att det var väldigt intressant att se hur dessa "hitta på lag" faktiskt inte ba kunde hävda sig utan till o med kunde dominera vissa av stornationerna. Handen på hjärtat, hur kul är det att se lag spela som i realiteten är helt uteslutna från medaljstriden på förhand. Nu kunde ju iaf alla dom bästa va med. Till o med Ansi Kopitar (Slovenien) o dyl.

Kul att du gillade upplägget iaf


Edit: Kanske borde förtydliga att jag inte är något större fan av World Cup från början, då det inte ens är något mästerskap..
__________________
Senast redigerad av sportnorden12345 2022-08-14 kl. 22:55.
Citera
2022-08-14, 22:53
  #11
Medlem
mr-mystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Kul att du gillade upplägget iaf

Tack för omtanken. Men du hade hellre haft utfyllnadslag ( i still med bottenskrapet från OS) och inga stjärnor (från oetablerade länder) antar jag.
Citera
2022-08-14, 22:55
  #12
Medlem
MorganJohanssons avatar
Inget jävla u-lag med. Dödade ju hela känslan för turneringen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback