Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-08-18, 12:55
  #1
Medlem
Ringhals3s avatar
Hej!

Det har annonserats en fördubblad skatt för ISK för nästa år varvid en miljon på ISK kommer "kosta" 7500 kr. Fortfarande mer förmånligt än traditionellt AF-konto men en fördubbling mot i år.

Hur länge kommer du tyvka att ISK är attraktivare än AF-konto? Det är ingen omöjlighet att kostnaden/skatten på ISK blir 1,5% om något/några år, då "kostar" det 15.000 att ha en portfölj på en miljon, det börjar nästa likna en sorts förmögenhetsskatt då och om villkoren för AF-konto är oförändtsde då så börjar ISK i många fall tappa sin lockelse. Klart att skatten på ISK kan komma att sänkas igen men när vönstern väl fått vittring på dina pengar så kan de lika gärna frysa skatten på tex 1,5%.

Vad får dig att överge ISK? Vid vilken nivå på skatten lämnar du?
Citera
2022-08-18, 12:59
  #2
Avstängd
styckets avatar
Det borde man väl göra när det blir dyrar. Alltså när kostnaden överstiger skqttr på det andra kontot. 30% ungefär?
Citera
2022-08-18, 13:26
  #3
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stycket
Det borde man väl göra när det blir dyrar. Alltså när kostnaden överstiger skqttr på det andra kontot. 30% ungefär?

30% är på vinst medans Isk är på hela beloppet så 30% på Isk skulle va väldigt dåligt.

Om vi räknar med 10% avkastning/år i genomsnitt så blir Isk dyrare när den skatten är 3%.
Citera
2022-08-18, 13:28
  #4
Medlem
Finans.killens avatar
Kod:
if((dittKapital *0,08)*0,3) < (dittKapital * skattISK.getCurrent()){
             moveKapital.fromIskToDepa(dittKapital);
          }

Nej men skämt å sido är väl bara att göra en överslagsräkning på brytpunkten?

8% avkastning * 30% skatt på det är det mindre eller mer än skatten på ISK i år?

Lite extra pluspoäng för AF för att man kan skjuta upp skatten (men mina nära och kära som jag kör ISK åt realisera för ofta för att få riktigt bra ränta-på-ränta på uppskjuten vinstskatten vs löpande skatt på ISK) och göra avdrag.
Citera
2022-08-18, 13:44
  #5
Medlem
TheRealWolodarksis avatar
Jag har räknat en hel del på detta.

Beroende på hur bra avkastning du själv har såklart (samt hur mycket du köper/säljer), men överlag så är det fördelaktigt att byta om räntan börjar gå upp till 2-4%
Citera
2022-08-18, 13:53
  #6
Medlem
OtherBarrys avatar
Kan tänka mig att betala någon procent extra bara för att slippa lämna in K4 blanketter.
Citera
2022-08-18, 14:16
  #7
Medlem
Om det kryper över 1% så lämnar jag ISK. Om man går in med inställningen att skapa en utdelningsportfölj och ”aldrig” sälja dina aktier bör väl AF-konto vara att föredra?🤔

Inte insatt i AF konto
Citera
2022-08-18, 14:28
  #8
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Hej!

Det har annonserats en fördubblad skatt för ISK för nästa år varvid en miljon på ISK kommer "kosta" 7500 kr. Fortfarande mer förmånligt än traditionellt AF-konto men en fördubbling mot i år.

Hur länge kommer du tyvka att ISK är attraktivare än AF-konto? Det är ingen omöjlighet att kostnaden/skatten på ISK blir 1,5% om något/några år, då "kostar" det 15.000 att ha en portfölj på en miljon, det börjar nästa likna en sorts förmögenhetsskatt då och om villkoren för AF-konto är oförändtsde då så börjar ISK i många fall tappa sin lockelse. Klart att skatten på ISK kan komma att sänkas igen men när vönstern väl fått vittring på dina pengar så kan de lika gärna frysa skatten på tex 1,5%.

Vad får dig att överge ISK? Vid vilken nivå på skatten lämnar du?

När det finns ett sparkonto som ger 10% ränta.
Citera
2022-08-18, 15:44
  #9
Medlem
Tratts avatar
Är redan emot det, det är skatt på skattade pengar
Citera
2022-08-18, 15:46
  #10
Medlem
När räntan ligger på ca 6%, vilket den inte kommer göra på länge, kan man börja fundera på att byta.
Citera
2022-08-18, 15:47
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OtherBarry
Kan tänka mig att betala någon procent extra bara för att slippa lämna in K4 blanketter.

Grattis, du gör som dom vill att aktieägare ska göra!
Citera
2022-08-18, 15:51
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OtherBarry
Kan tänka mig att betala någon procent extra bara för att slippa lämna in K4 blanketter.
När räntan blir för hög kan man slänga in sina stora trygga aktier i en depå.
Men det man daytradar och köper minifuture för blir kvar på ISK.
K4 skulle bli en mardröm annars.
Citera
  • 1
  • 2
isk

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback