Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2022-08-18, 23:53
  #25
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PooSausage
Men hon (Victoria) måste väl ha varit nr 2 på listan efter nr 1 pappa kungen fram tills det att Carl Philip gjorde entré.

Nej, intill kognatisk tronföljd infördes 1979, kunde kvinnor inte ärva tronen. Kungen har fyra äldre systrar, men ingen av den har någonsin haft någon arvsrätt. Det blev emellertid ett problem på 70-talet, när Riksdagen ville göra arvsföljden könlös, ty då kunde de fyra Haga-prinsessorna ha gjort anspråk på tronen. Det är därför Riksdagen uttryckligen valde att utse vår nuvarande kung personligen till ny startpunkt för successionen. Därför är vår nuvarande kung demokratiskt utsedd personligen av Riksdagen, vilket är ovanligt i en monarki.
Citera
2022-08-19, 05:16
  #26
Medlem
Men tanken var ju om Silvia fått Tvilingar. Mao om Viktoria hadde fått en tvillingsyster. CarlFilip har väll inget med det att göra.
Citera
2022-08-19, 06:04
  #27
Medlem
Som andra varit inne på så var det vid födseln förste pojken som hade arvsrätt. Så om Victoria varit först men med en bror som nr 2 hade tronföljden fallit till pojken.

Att det skedde så tidigt som 1979 hade jag inte koll på, jag har för mig det var betydligt senare men intresset för kungafamiljen är lågt och inget jag således lagt till minnet.

Frågan jag ställer mig i nuvarande läget är dock.
Victoria blir drottning och Daniel kung(?).
Vad sker om Victoria dör? Blir carlphilip då rättmätiga kungen över Sverige?
Citera
2022-08-19, 08:31
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nugattimackan
Som andra varit inne på så var det vid födseln förste pojken som hade arvsrätt. Så om Victoria varit först men med en bror som nr 2 hade tronföljden fallit till pojken.

Att det skedde så tidigt som 1979 hade jag inte koll på, jag har för mig det var betydligt senare men intresset för kungafamiljen är lågt och inget jag således lagt till minnet.

Frågan jag ställer mig i nuvarande läget är dock.
Victoria blir drottning och Daniel kung(?).
Vad sker om Victoria dör? Blir carlphilip då rättmätiga kungen över Sverige?

Daniel förblir prins. Kungatiteln är förbehållen endast den som är statschef, dvs Victoria, som blir Drottning.
Dör Victoria blir Estelle Drottning, då hon är Victorias förstfödda.
Citera
2022-08-19, 11:55
  #29
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nugattimackan
Som andra varit inne på så var det vid födseln förste pojken som hade arvsrätt. Så om Victoria varit först men med en bror som nr 2 hade tronföljden fallit till pojken.

Att det skedde så tidigt som 1979 hade jag inte koll på, jag har för mig det var betydligt senare men intresset för kungafamiljen är lågt och inget jag således lagt till minnet.

Frågan jag ställer mig i nuvarande läget är dock.
Victoria blir drottning och Daniel kung(?).
Vad sker om Victoria dör? Blir carlphilip då rättmätiga kungen över Sverige?

Citat:
Ursprungligen postat av LBeria
Daniel förblir prins. Kungatiteln är förbehållen endast den som är statschef, dvs Victoria, som blir Drottning.
Dör Victoria blir Estelle Drottning, då hon är Victorias förstfödda.

Ja, så blir det. Skulle Estelle falla ifrån, av någon anledning, så går Kronan vidare till hennes yngre bror prins Oskar. Först om denna linje ändar, övergår Kronan på Carl Philip och hans efterkommande.
Citera
2022-08-19, 12:01
  #30
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rydsgubben
Men tanken var ju om Silvia fått Tvilingar. Mao om Viktoria hadde fått en tvillingsyster. CarlFilip har väll inget med det att göra.

Jo, det har rätt mycket med saken att skaffa. För det första kan en tvilling, som nämndes i TS, både vara en flicka och en gosse, så om Victoria haft en tvillingbror så hade det vid tiden fått andra effekter än om hon haft en tvillingsyster, så som SO vid tiden var skriven.

För det andra, så var dåtidens SO skriven utifrån två principer; först agnatisk tronföljd, sedan primogeniturprincipen. Först efter Carl Philips födelse ändras detta så att primogenitur blir primär, dvs vi får full kognatisk tronföljd.
Citera
2022-08-19, 12:22
  #31
Moderator
Strix m/94s avatar
Det kan möjligen vara relevant för tråden att läsa litet i de juridiska urkunderna:

1) Successionsordningen 1810, före ändringar:
https://books.google.se/books?id=ZOF...page&q&f=false

2) Successionsordningen 1810, efter ändringar 1979:
https://www.riksdagen.se/sv/dokument..._sfs-1810-0926

Man bör betänka att denna skrevs året efter den då nya Regeringsformen 1809, och i syfte att reglera tronföljden efter den utan legitima arvingar varande Karl XIII, och i ett nationellt nödläge, efter förlusten av Finland och avsättandet av Gustaf IV Adolf. RF 1809 byggde på maktdelningsprinciper, så en reglering av arvsrätten var avgörande för statsskicket.
Citera
2022-08-19, 14:42
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LBeria
Kejsarsnitt är vanligast vid tvillingfödslar. Inte helt otroligt att båda lyfts ut samtidigt? Om en i taget lyfts ut blir det alltså kirurgen som avgör succesionen. Är det en rimlig ordning? Ingår dessa ansvarsfulla beslut i läkarutbildningen?
Det behöver inte vara kirurgen som avgör. Tex så skulle det kunna vara tvillingar av olika kön så man
skulle kunna välja en man före en kvinna eller tvärt om. (Eller baserat på andra genetiska egenskaper om det inte är enäggstvillingar)
Citera
2022-08-19, 15:22
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Ja, så blir det. Skulle Estelle falla ifrån, av någon anledning, så går Kronan vidare till hennes yngre bror prins Oskar. Först om denna linje ändar, övergår Kronan på Carl Philip och hans efterkommande.


Aah dom har ju barn också ja.

T.t.t.tänkte inte på de...
Citera
2022-08-20, 10:13
  #34
Medlem
Yttrligare en fråga vars svar jag inte finner i SO: Vad gäller vid adoption? alltså:
Betyder SO:s ord ”efterkommande” endast biologisk förälder?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in