Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-08-19, 01:06
  #1
Medlem
Man pratar ju ofta om att livstids fängelse i Sverige är "lagens strängaste straff" då kom jag och tänka på, vad är lagens mildaste straff? Jag antar att penningböter är lagens mildaste straff? Då återstår frågan vad är lägsta penningböter man kan få? Bonusfråga är även, för vilka brott kan lagens mildaste straff dömas ut?

Eller finns någon mildare påföljd än penningböter?
__________________
Senast redigerad av E.R. 2022-08-19 kl. 01:13.
Citera
2022-08-19, 01:11
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E.R.
Man pratar ju ofta om att livstids fängelse i Sverige är "lagens strängaste straff" då kom jag och tänka på, vad är lagens mildaste straff? Jag antar att penningböter är lagens mildaste straff? Då återstår frågan vad är lägsta penningböter man kan få? Bonusfråga är även, för vilka brott kan lagens mildaste straff dömas ut?

Eller finns någon mildare påföljd än penningböter?

Oseriösa svar undanbedes.

Mitt svar skulle vara Villkorlig dom utan något tillägg. Alltså inga böter utan endast villkorligt.
Citera
2022-08-19, 01:25
  #3
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBlackMagic
Mitt svar skulle vara Villkorlig dom utan något tillägg. Alltså inga böter utan endast villkorligt.

På sätt och vis är det så, på sätt och vis är det inte så eftersom det är en fängelsedom som inte verkställs. Men begår man inga nya brott så är villkorligt det mildaste.
Citera
2022-08-19, 01:28
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
På sätt och vis är det så, på sätt och vis är det inte så eftersom det är en fängelsedom som inte verkställs. Men begår man inga nya brott så är villkorligt det mildaste.

Är det verkligen så?

Om straffet är 2 veckor fängelse men nedsätts med 2 veckor, är det då en fängelsedom?
Citera
2022-08-19, 01:34
  #5
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBlackMagic
Är det verkligen så?

Om straffet är 2 veckor fängelse men nedsätts med 2 veckor, är det då en fängelsedom?

Man får ett längre straff om man döms till fängelse igen och har en villkorlig dom. Så det är som en fängelsedom som inte verkställs på det sättet.
Citera
2022-08-19, 01:37
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Man får ett längre straff om man döms till fängelse igen och har en villkorlig dom. Så det är som en fängelsedom som inte verkställs på det sättet.

Ah ok. Tack för det.

Trodde min vän klarade sig undan, men då får hon hålla sig i skinnet i 5 eller 10 år till.
Citera
2022-08-19, 01:38
  #7
Medlem
Bonnatorps avatar
Torde vara om man får en enda dagsbot och inte har någon eller väldigt låg inkomst vilket då blir 50:-, om de inte har höjt beloppet senaste 8 åren eller så.

Bötesbeloppen jag fått på ringa narkotikabrott har iallafall varit på 20 dagsböter tror jag, så en tusenlapp.

Sedan ska förstås brottsofferfonden ha en femhundring, vilket är helt barockt då jag är det enda offret för mitt missbruk.
Citera
2022-08-19, 01:47
  #8
Medlem
bunjackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Torde vara om man får en enda dagsbot och inte har någon eller väldigt låg inkomst vilket då blir 50:-, om de inte har höjt beloppet senaste 8 åren eller så.

Bötesbeloppen jag fått på ringa narkotikabrott har iallafall varit på 20 dagsböter tror jag, så en tusenlapp.

Sedan ska förstås brottsofferfonden ha en femhundring, vilket är helt barockt då jag är det enda offret för mitt missbruk.

Tror det lägsta straffet är 30 dagsböter a 50 vilket blir 1500 kr.
Ja men det är för att fonden ska få möjlighet att betala ut för andra gärningsmän det är förresten höjt nu från 500 till 800 kronor

Bötfällas direkt av polis godkänna och få 500-800 kr i böter men kanske inte räknas
Citera
2022-08-19, 01:51
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bunjacken
Tror det lägsta straffet är 30 dagsböter a 50 vilket blir 1500 kr.
Ja men det är för att fonden ska få möjlighet att betala ut för andra gärningsmän det är förresten höjt nu från 500 till 800 kronor

Bötfällas direkt av polis godkänna och få 500-800 kr i böter men kanske inte räknas
När det gäller penningböter kan man som lägst få 200 kr. Detta straff lär ju helt klart konkurera om det mildaste. Och som svar på din sista rad, jo i tråden räknar jag det också. Så länge det är ett straff så räknas det.

Citat:
Böter med ett fastställt engångsbelopp. Beloppet är lägst 200 och högst 4 000 kronor, eller som gemensam påföljd för flera brott högst 10 000 kronor.


https://www.aklagare.se/ordlista/p/penningboter/
__________________
Senast redigerad av E.R. 2022-08-19 kl. 01:57.
Citera
2022-08-19, 01:53
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E.R.
När det gäller penningböter kan man som lägst få 200 kr. Detta straff lär ju helt klart konkurera om det lägsta.



https://www.aklagare.se/ordlista/p/penningboter/

Så vad är "lägsta"?

Ett lågt bötesstraff eller villkorligt utan annan påföljd?
Citera
2022-08-19, 01:53
  #11
Medlem
Samhällstjänst eller skyddstillsyn? Har en kamrat som fick (2) dagar samhällstjänst.
Citera
2022-08-19, 02:09
  #12
Medlem
Så vad ses som mildast?

Kanske denna ska flyttas till "Polis till er tjänst"?
__________________
Senast redigerad av MrBlackMagic 2022-08-19 kl. 02:40.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in