Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-08-19, 07:35
  #13
Medlem
Kommissarie.Hybriss avatar
Åtalsunderlåtelse borde väl vara det mildaste?

Man får en "prick" i registret men ingen påföljd.
Citera
2022-08-19, 10:36
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommissarie.Hybris
Åtalsunderlåtelse borde väl vara det mildaste?

Man får en "prick" i registret men ingen påföljd.
Det räknas inte. Det måste de facto ha varit ett straff.
Citera
2022-08-19, 13:48
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E.R.
Man pratar ju ofta om att livstids fängelse i Sverige är "lagens strängaste straff" då kom jag och tänka på, vad är lagens mildaste straff? Jag antar att penningböter är lagens mildaste straff? Då återstår frågan vad är lägsta penningböter man kan få? Bonusfråga är även, för vilka brott kan lagens mildaste straff dömas ut?

Eller finns någon mildare påföljd än penningböter?

Vet att lägsta ordningsboten ligger på 500:- det utfärdas bl a när man åker två personer på elsparkcykel eller om man åker fordon utan tillstånd där det finns ett fordonsförbud.
Citera
2022-08-20, 09:10
  #16
Medlem
vergissmeinnichts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Vet att lägsta ordningsboten ligger på 500:- det utfärdas bl a när man åker två personer på elsparkcykel eller om man åker fordon utan tillstånd där det finns ett fordonsförbud.

Som E.R. skrev är det 200, står i BrB 25:3:

Citat:
Penningböter skall bestämmas till lägst tvåhundra kronor och högst fyratusen kronor. Om ett lägre högsta belopp är särskilt föreskrivet, gäller dock detta


Som svar på frågan så säger jag som jurister brukar säga, fast jag inte är jurist. "Det beror på". Ska man räkna mildast just för stunden eller övriga omständigheter?

Böter, oavsett om det är dagsböter eller dagsböter, syns i belastningsregistret i fem år medan en villkorlig dom finns i tio. Att finnas där kan ju påverka en framöver, så det är också relevant enligt mig.

https://polisen.se/tjanster-tillstan...llringsregler/

Så jag skulle nog ändå vilja säga att låga penningböter är den mildaste påföljden.

En bubblare får väl annars vara straffvarning som kan ges till ungdomar under 18 som begår mindre brott som ringa narkotikabrott eller ringa stöld. Då får man inga böter, det syns bara i BR i tre år. Vid ringa narkotikabrott behöver man visserligen ofta gå på några möten hos soc och påvisa drogfrihet, men den som får straffvarning för en ringa stöld klarar sig undan med att, ihop med föräldrarna, träffa en åklagare en stund och få lite skäll. Dock är det som sagt ett straff begränsat till 15-17-åringar så inte aktuellt för flashbacks medlemmar.
__________________
Senast redigerad av vergissmeinnicht 2022-08-20 kl. 09:22.
Citera
2022-08-27, 17:52
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vergissmeinnicht
Som E.R. skrev är det 200, står i BrB 25:3:




Som svar på frågan så säger jag som jurister brukar säga, fast jag inte är jurist. "Det beror på". Ska man räkna mildast just för stunden eller övriga omständigheter?

Böter, oavsett om det är dagsböter eller dagsböter, syns i belastningsregistret i fem år medan en villkorlig dom finns i tio. Att finnas där kan ju påverka en framöver, så det är också relevant enligt mig.

https://polisen.se/tjanster-tillstan...llringsregler/

Så jag skulle nog ändå vilja säga att låga penningböter är den mildaste påföljden.

En bubblare får väl annars vara straffvarning som kan ges till ungdomar under 18 som begår mindre brott som ringa narkotikabrott eller ringa stöld. Då får man inga böter, det syns bara i BR i tre år. Vid ringa narkotikabrott behöver man visserligen ofta gå på några möten hos soc och påvisa drogfrihet, men den som får straffvarning för en ringa stöld klarar sig undan med att, ihop med föräldrarna, träffa en åklagare en stund och få lite skäll. Dock är det som sagt ett straff begränsat till 15-17-åringar så inte aktuellt för flashbacks medlemmar.
Då tycker jag att vi slår fast att lagens mildaste straff är Penningböter 200 kr.
Citera
2022-08-27, 17:56
  #18
Medlem
Tror jag fick det för några veckor sedan.fortkörning 10kmh..inget bälte..obesiktigad bil med körförbud.
efter en minuts spelad skämmighet blev straffet. HA EN BRA DAG.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in