Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-08-19, 13:39
Avstängd
svensson1970s avatar
Hej!

Jag undrar finns det någon sett att undersöka vilka eller vem som söker igenom https://www.diva-portal.org/smash/search.jsf?dswid=1034.
Vill hemskt gärna veta vem/vilka som laddar ner mitt uppsats.

Tacksam för varje svar
Citera
2022-08-19, 13:44
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svensson1970
Hej!

Jag undrar finns det någon sett att undersöka vilka eller vem som söker igenom https://www.diva-portal.org/smash/search.jsf?dswid=1034.

Tacksam för varje svar
Fråga den som innehar servern? (Och som därmed kan logga alla IP-adresser som besöker den).
Citera
2022-08-19, 14:01
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Hej!

Tacksam för varje svar

De lagrar ju adresserna för statistikens skull. Så uppgifterna finns, men det är frågan om de delar ut mer detaljerade uppgifter. När jag testar statistikfunktionen så hänger det sig bara.
Citera
2022-08-19, 18:44
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Hej!

Tacksam för varje svar

Jag svarar inte på frågan, utan istället lite moralistiskt.

Jag laddar frekvent ner uppsatser, från DIVA och från uppsatser.se. Helst med Tor. Jag uppskattar mycket att DIVA inte ens kräver javascript påslaget för att ladda ner. Till min glädje tror jag inte att de loggar särskilt mycket över huvud taget.

Jag tycker du bör känna en glädje över att för dig helt okända människor tycker det du skrivit är intressant. Inte börja snoka i vem och varför.
Citera
2023-07-18, 14:40
Avstängd
svensson1970s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Fråga den som innehar servern? (Och som därmed kan logga alla IP-adresser som besöker den).

Går det inte veta på ett diskret sätt! dvs. jag kontaktar inte innehavaren av serven utan går ett annat väg.
Citera
2023-07-18, 16:17
Moderator
Protons avatar
Citat:
Går det inte veta på ett diskret sätt! dvs. jag kontaktar inte innehavaren av serven utan går ett annat väg.
Nej.
Citera
2023-07-18, 17:03
Medlem
Citat:
Du fick inget svar på 10 månader men trodde du skulle få ett nu?

Nej. Du kan inte se det. Om du måste fråga alls klarar du det inte.
Citera
2023-07-18, 17:06
Avstängd
svensson1970s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rawtaliban
Du fick inget svar på 10 månader men trodde du skulle få ett nu?

Nej. Du kan inte se det. Om du måste fråga alls klarar du det inte.

jag har mina aningar vilka det kan vara!
två märkliga och skumma typer!
Citera
2023-07-18, 17:34
Medlem
eltonkebabs avatar
Citat:
jag har mina aningar vilka det kan vara!
två märkliga och skumma typer!
Vad spelar det för roll?
Citera
2023-07-18, 17:36
Avstängd
svensson1970s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eltonkebab
Vad spelar det för roll?
vill gärna veta vem som iakttar en!
Citera
2023-07-18, 17:37
Medlem
eltonkebabs avatar
Citat:
vet gärna veta vem som iakttar en!
När en uppsats är publicerad är den en allmän handling. Tror du att det går att ta reda på vem alla som har läst en bok på biblioteket är också?
Citera
2023-07-19, 20:18
Medlem
Citat:
vill gärna veta vem som iakttar en!
Då skulle du inte laddat upp uppsatsen i fulltext, vilket diva har ett alternativ att man inte gör.

Eller, så hackar du dig in i servern och databasen och går igenom loggarna och ser vilka ip adresser som laddat ner filen. Eller frågar den som sköte rom servern att göra det.

Därefter drar du dig i håret för att majoriteten av landets isp sysslar med cg-nat nuförtiden, och den adress du kommer se delas av dussintals, rentav hundratals eller fler beroende på område, nät, och isp, personer. Och skulle du ändå söka av och se en placering av isp-adressen så finns det inget som säger att den geografiska placeringen ens är i samma stad.

Det går att komma runt och se cg-nat också, men då behöver du ge dig in hos isp: n och deras loggar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in