Citat:
Ursprungligen postat av
Carvalje
Kvantfysik behöver nog inte förklaras då jag kan läsa om det själv. Att vi och ibland inget ens i teorin kan förutsäga när tex en atomkärna kommer att sönderfalla är en sak men det behöver inte betyda att instriskal slumpmässighet finns.
Kanske "vet" atomen inte ens själv när den kommer att sönderfalla men att den skulle sönderfalla utan någon som helst anledning oavsett om skälet till det kommer inifrån atomen eller utanifrån har jag svårt att tro.
En atom som existerar i ett ponerat absolut ingenting där inte ens rumtid existerar sönderfaller enligt mig inte. Alltså måste sönderfall bero på någon faktor, som vi dock inte kan förutsäga. Finns äkta slump? Vad tror ni?
Citat:
Ursprungligen postat av
Carvalje
Om en atom skulle kunna finnas utanför rumtiden vet jag inte men om den skulle kunna existera i ett absolut ingenting,
och om den dessutom permanent vore nedkyld till absoluta nollpunkten så tror inte jag att den hade sönderfallit.
Om det är sant så betyder det att äkta slumpmässighet inte finns.
Frågan är bra. Finns slump?
Jag lever med föreställningen att det finns en parallell värld. En icke-materiell, icke-manifesterad, men ändå verklig två-dimensionell värld. Där i den världen finns inte tid.
Elektronerna befinner sig i gränsskiktet mellan dessa två världar. (antar jag)
Och elektronerna kan påverka kärnan, (protoner och neutroner).
Inte bara elektronerna som har tillgång till "den andra världen" - utan djupare ner i strukturen finns ju kvarkar - och de antar jag också kan göra språng mellan de två världarna.
Jag skulle gå så långt att jag säger att den "andra världen" är den egentliga - och den här tredimensionella som vi kallar världen, bara är en delvis manifestation av den osynliga världen. Alltså är den för oss osynliga världen egentligen den andra världen, och detta som vi kan uppleva är den tredje. Möjligt det också finns en första värld - i form av en punkt?
Men för att återvända till frågan: Jag tror det måste finnas någon påverkan. Att slumpen inte finns. Och att den påverkan sker i den andra (osynliga) världen. Skeenden som kan påverka kvarkarnas eller elektronernas tillstånd.
Jag tror den icke-synliga, icke-manifesterade, andra världen också innehåller förändringar, händelser, skeenden, som kan påverka oss.
Vi är inte utrustade med sinnen för det, men jag antar det vi kallar för intuition är ett diffust inre förstadium som skulle kunna utvecklas. Kanske så vi fick några känselspröt? Eller att det redan finns ett organ i hjärnan som kan detektera vad som händer i "den andra världen"