2022-08-20, 18:04
Betalade med kortet i affären men maskinen nekade kortet, kortet som är lite luggslitet. Testade kanske 5-7 ggr och jag och kassapersonalen stod och kollade på varandra och kom inte fram till en lösning. Gick hem och hämtade 87kr i lösa kontanter men väl tillbaka så tyckte jag vi kunde testa att stoppa i kortet igen och då fungerade det. Har någon någon teori om varför det fungerade 5 minuter senare? Var det kortet eller kortmaskinen som var problemet? Skulle bli väldigt imponerad om någon på riktigt vet den exakta anledningen.
Citera
2022-08-20, 18:13
Medlem
sm4wits avatar
kan ju vara skit på chippet fettt osv
Citera
2022-08-20, 18:14
Medlem
banan74s avatar
Troligtvis så hade butikens terminal tappat nätet en stund. Om inte krediten kan bekräftas så finns den inte.
Citera
2022-08-20, 19:17
Citat:
Ursprungligen postat av banan74
Troligtvis så hade butikens terminal tappat nätet en stund. Om inte krediten kan bekräftas så finns den inte.

Tror att maskinen inte accepterade kortet för jag kom inte fram till att knappa in koden. La tyvärr inte på minnet vad maskinen sa men tror den sa att det var fel på själva kortet. Och då gissar jag att det var chippet eftersom att jag stoppade i kortet och inte drog med remsan old school, samt så har blippfunktionen sedan länge slutat fungera.
Citera
2022-08-20, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av banan74

Som skapare av bland annat kassasystem måste jag hålla med. Men när det gäller kortterminaler så lever dom lite i sin egna värld - nets, babs, verifone, etc ... funkar nästan alltid men när inte, så får man aldrig nåt vettigt felmeddelande.

En telespark ( eller prova igen om 1 minut ) är dock nästan alltid patentlösningen. Kortterminalen måste antingen nå omvärlden eller 'veta' att den nu ska ta lokala beslut (småbelopp är ok, dom sparas i terminalen). Det är när man hamnar mittemellan dessa två världar som skit sker.
Citera
2022-08-20, 19:20
Medlem
PerniWhas avatar
Förmodligen avbrott i kommunikationen med kortuställaren.
Citera
2022-08-21, 03:55
Medlem
xposures avatar
Lönen kanske kom in medan du hämtade kontanter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in