Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-10-30, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Om du ändå ska plocka bort isoleringen som ligger för att kolla så passa på att se hur det ser ut vid takfoten. Fåglar och möss brukar kunna leta sig in och bygga bon på vinden och kolla också insektsnäten. Getingbon på vinden är inte så skoj.

Får du upp 25-30cm isolering kommer du märka stor skillnad, 30cm brukar vara något slags riktmärke.
Kan ge lite återkoppling nu. Jag började med att riva upp råspontgolvet och kontrollerade isoleringen i maj i år, den såg bra ut, ingen fukt, mögel eller svamp samt att underliggande ångspärr såg hel ut. Jag lade tillbaka den gamla glasullisoleringen på 20 cm och lade sedan till ca 10 cm så att totalen blev 30 cm. Därefter lade jag tillbaka råspontsgolvet.

Utöver detta fixade jag även den 40 åriga vindpappen som byttes ut på kortsidorna till ny dito och tätade kanterna.

Nu den 30:e oktober tittade jag med min elleverantör vad jag hade förbrukat i oktober detta året och föregående året som jämförelse. Föregående år var förbrukningen ca 1100-1200 kwh och detta året ca 800-850 kwh.

Det bör påtalas att jag borde kanske kontrollera hur varmt det har varit i mitt område utomhus med SMHI bara för att se, men om skillnaden står i sig över november till mars med en skillnad så är jag nöjd.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in