Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-08-22, 11:26
Medlem
Hej,

Jag bor i ett äldre hus, och det läcker in kyla både från dörrar och fönster.

Vad kan jag göra själv inför vintern?

Är +3 händig på en 10-gradig skala.
Citera
2022-08-22, 11:30
Medlem
elmhedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orangutangensmamma
Hej,

Byt tätningslister på fönster och dörrar.
Lätta på fodren utvändigt och se över drevningen.

Ska du göra större insatser gäller ordningen beträffande tilläggsisolering:
1. Tak
2. Väggar
3. Dörrar & fönster
Citera
2022-08-22, 12:26
Medlem
Belters avatar
Men att bo i ett äldre hus är det ju nästan så man ska vara på en utbildad snickares nivå. Det är bara en spontan reflektion från min sida. Du måste ju ha enorma problem att underhålla det huset. Eller skiter du bara i att göra sånt du inte klarar av??
Citera
2022-08-22, 12:45
Medlem
Citat:
Hej,

jag skriver av erfarenhet- det är enkelt att isolera, men det uppstår ofta problem med fukt/kondens efter du gjort det. Äldre hus vart byggda att det blåste och drog genom dom vilket blev en ventilation. När du sedan tar bort den så går det några månader, coh sedan gärna mitt i vintern märker du att det är helt plastblött på väggen i tex förrådet osv. OM du isolerar, se till att fixa rejäl ventilation på kallvind eller annat
Citera
2022-08-22, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belter
Men att bo i ett äldre hus är det ju nästan så man ska vara på en utbildad snickares nivå. Det är bara en spontan reflektion från min sida. Du måste ju ha enorma problem att underhålla det huset. Eller skiter du bara i att göra sånt du inte klarar av??

Skiter i att göra sånt jag inte klarar av och hyr in folk som gör det åt mig.

Just isolering tänkte jag kanske var en enkel övning
Citera
2022-08-22, 13:22
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Skiter i att göra sånt jag inte klarar av och hyr in folk som gör det åt mig.

Just isolering tänkte jag kanske var en enkel övning

Det enklaste man kan göra är redan föreslaget:

- Se över tätlisten på dörren. Är det en nyare dörr så sitter det i regel en pvc-list runt karmen. Den skall vara hel och utan skador. De är inte så svåra att byta själv.

- Drevning, dvs isolering runt fönster och dörrar. Detta är också enkelt att fixa själv. Gör som elmheden föreslår och känn efter och ev lyfter på listerna med kofot (försiktigt så att man kan spika fast listen igen). Fyll på med isolering om det behövs. Är det en stor springa på 3-4 cm som är svår att få tätt så är det bättre att dra ut allt drev och trycka in drevband (det är en komprimerad tätlist av skumgummi som expanderar och fyller ut utrymmet).

- Täta fönster. Har du äldre kopplade tvåglasfönster så skall det sitta en tätningslist som isolerar mellan innerfönstrets ram och karmen. Listen skall inte sitta på ytterfönstrets ram för då fungerar inte ventilation av fönstret. Använd omega-profil som passar både för smala och stora springor.
Citera
2022-08-22, 13:30
Medlem
Säger detsamma...jobbat som snickare i 40 år...se till det inte läcker helt enkelt...dreva om å dreva rätt...finns bilder på nätet eller hos fönstertillverkare hur det skall se ut..isolera ytterväggar kan va lurigt på gamla hus...stäng till rum som inte används å sänk tempen där.
Citera
2024-01-07, 06:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Byt tätningslister på fönster och dörrar.
Lätta på fodren utvändigt och se över drevningen.

Ska du göra större insatser gäller ordningen beträffande tilläggsisolering:
1. Tak
2. Väggar
3. Dörrar & fönster
Funderar på att sätta in 10 cm extra isolering på vindsgolvet, för att minska värmeförlusten uppåt, då mitt hus byggdes med bara de stödjande träbalkar och mellanliggande isolering varvid vi fick sätta brädor över för att fixa ett enkelt trägolv till vinden. Men, funderar på om 10 cm extra a) gör någon skillnad och om det är den första åtgärden att göra samt om det spelar någon roll i just denna "enkla" åtgärd att göra själv eller om det bör göras av en hantverkare.

Sedan så märkte jag nu vintertid att altandörrarna (har en dubbel och en enkel), speciellt den enkla där det finns element verkar läcka rätt rejält med värme, då det är kallt som fan just där. Huset byggdes tidigt 80-tal, så är nya altandörar och bättre fordring så mycket bättre?
Citera
2024-01-08, 08:56
Medlem
elmhedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
Funderar på att sätta in 10 cm extra isolering på vindsgolvet, för att minska värmeförlusten uppåt, då mitt hus byggdes med bara de stödjande träbalkar och mellanliggande isolering varvid vi fick sätta brädor över för att fixa ett enkelt trägolv till vinden. Men, funderar på om 10 cm extra a) gör någon skillnad och om det är den första åtgärden att göra samt om det spelar någon roll i just denna "enkla" åtgärd att göra själv eller om det bör göras av en hantverkare.

Sedan så märkte jag nu vintertid att altandörrarna (har en dubbel och en enkel), speciellt den enkla där det finns element verkar läcka rätt rejält med värme, då det är kallt som fan just där. Huset byggdes tidigt 80-tal, så är nya altandörar och bättre fordring så mycket bättre?

Vinden är absolut värt att göra och går att göra själv om man är någorlunda händig. Tänk på att hålla en luftspalt mellan isoleringen och råsponten (taket) annars finns risk för problem. Det finns för ändamålet avsedda skivor för detta i cellplast eller papp, luftspaltsskivor/vindavledare, men det funkar med t.ex. en oljehärdad board också men då får man kapa till den i rätt mått. De färdiga brukar passa med mindre anpassning eftersom de är gjorda för takstolar c/c 1200mm. Se nedan för exempel, finns säkerligen fler från andra tillverkare av isolering.

https://www.rockwool.com/se/produkter-och-konstruktioner/takisolering/vind/?gad_source=1&gclid=Cj0KCQiAtOmsBhCnARIsAGPa5yY9qj 1XvdcOuDnS8GbFav3ZJ9hnJQZC_vSUeEh73fiVAHkHNv6jTQga AoiyEALw_wcB

Altandörren skulle jag börja med att kolla tätningslisterna, de brukar ge sig efter en tid och behöver bytas. Att byta till nya kan göra skillnad beroende på hur pass bra/dåligt isolerade de befintliga är. Om det är 1+1 glas, alltså två bågar med enkelglas som är ihopkopplade (så man för öppna emellan när man putsar fönstren) så brukar de ha ett u-värde runt 3 vilket är rätt kasst. En ny dörr med 3-glas isolerkasett kanske ligger runt 1 eller strax över. Men det är både en större investering och mer jobb.
Citera
2024-01-08, 09:12
Medlem
Citat:

Riva upp trägolvet och bytta ut isoleringen gör kanske en del. Det kan vara slarvig inlagt, bör vara löss ull, så lite springa som möjligt uppstår.

Om möjligt om taket höjden är tillräckligt hög, så kan man faktiskt tilläggsisolering taket underifrån, då menar jag våningsplanen. Det gjorde vi, med regla upp och sätta 50 mm isolering för sätta sedan gips som undertak. Det gjorde en del faktiskt. Då kan man passa på att dra om "elen i taket".
Citera
2024-01-08, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Vinden är absolut värt att göra och går att göra själv om man är någorlunda händig. Tänk på att hålla en luftspalt mellan isoleringen och råsponten (taket) annars finns risk för problem. Det finns för ändamålet avsedda skivor för detta i cellplast eller papp, luftspaltsskivor/vindavledare, men det funkar med t.ex. en oljehärdad board också men då får man kapa till den i rätt mått. De färdiga brukar passa med mindre anpassning eftersom de är gjorda för takstolar c/c 1200mm. Se nedan för exempel, finns säkerligen fler från andra tillverkare av isolering.

https://www.rockwool.com/se/produkter-och-konstruktioner/takisolering/vind/?gad_source=1&gclid=Cj0KCQiAtOmsBhCnARIsAGPa5yY9qj 1XvdcOuDnS8GbFav3ZJ9hnJQZC_vSUeEh73fiVAHkHNv6jTQga AoiyEALw_wcB

Altandörren skulle jag börja med att kolla tätningslisterna, de brukar ge sig efter en tid och behöver bytas. Att byta till nya kan göra skillnad beroende på hur pass bra/dåligt isolerade de befintliga är. Om det är 1+1 glas, alltså två bågar med enkelglas som är ihopkopplade (så man för öppna emellan när man putsar fönstren) så brukar de ha ett u-värde runt 3 vilket är rätt kasst. En ny dörr med 3-glas isolerkasett kanske ligger runt 1 eller strax över. Men det är både en större investering och mer jobb.

Citat:
Ursprungligen postat av LegateXII
Riva upp trägolvet och bytta ut isoleringen gör kanske en del. Det kan vara slarvig inlagt, bör vara löss ull, så lite springa som möjligt uppstår.

Om möjligt om taket höjden är tillräckligt hög, så kan man faktiskt tilläggsisolering taket underifrån, då menar jag våningsplanen. Det gjorde vi, med regla upp och sätta 50 mm isolering för sätta sedan gips som undertak. Det gjorde en del faktiskt. Då kan man passa på att dra om "elen i taket".
Tack för kommentarerna, det ger "food for thought". Tanken är att jag väntar tills april/maj och sedan kollar befintlig mineralulls funktion och om det ens finns ångspärr.

Tyvärr så byggdes husen för över 40 år sedan och kvaliteten på byggena av villaområdet var mellan tummen och pekfingret, där enskilda grannar i efterhand med värmekamera upptäckte att byggarna t.o.m. hade struntat i att sätta isolering i väggarna mot utsidan till på enskilda platser, om det var p.g.a. lathet eller brist på material låter jag vara osagt.

Om det saknas ångspärr så sätter jag dit det och ersätter vid behov mineralull samt lägger på extra i den mån det går, alternativt sätter en extra balk ovan den gamla och spikar fast den samt lägger på extra mineralull och ny råspont ovan balkarna för "golv" på vinden. Jag avser inte att sätta 40-50 cm, d.v.s en extrem tätning utan funderar mer i banorna av 10-20 cm extra så att vindsutrymmet går att gå i och vara utrymme för onödiga saker ingen använder.

Nedanstående länk gav ju lite information

https://www.isover.se/supporten-tips...tak-och-vind#3
Citera
2024-01-08, 13:53
Medlem
elmhedens avatar
Citat:
Tack för kommentarerna, det ger "food for thought". Tanken är att jag väntar tills april/maj och sedan kollar befintlig mineralulls funktion och om det ens finns ångspärr.

Tyvärr så byggdes husen för över 40 år sedan och kvaliteten på byggena av villaområdet var mellan tummen och pekfingret, där enskilda grannar i efterhand med värmekamera upptäckte att byggarna t.o.m. hade struntat i att sätta isolering i väggarna mot utsidan till på enskilda platser, om det var p.g.a. lathet eller brist på material låter jag vara osagt.

Om det saknas ångspärr så sätter jag dit det och ersätter vid behov mineralull samt lägger på extra i den mån det går, alternativt sätter en extra balk ovan den gamla och spikar fast den samt lägger på extra mineralull och ny råspont ovan balkarna för "golv" på vinden. Jag avser inte att sätta 40-50 cm, d.v.s en extrem tätning utan funderar mer i banorna av 10-20 cm extra så att vindsutrymmet går att gå i och vara utrymme för onödiga saker ingen använder.

Nedanstående länk gav ju lite information

https://www.isover.se/supporten-tips...tak-och-vind#3

Om du ändå ska plocka bort isoleringen som ligger för att kolla så passa på att se hur det ser ut vid takfoten. Fåglar och möss brukar kunna leta sig in och bygga bon på vinden och kolla också insektsnäten. Getingbon på vinden är inte så skoj.

Får du upp 25-30cm isolering kommer du märka stor skillnad, 30cm brukar vara något slags riktmärke.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in