Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-08-23, 05:47
  #1
Medlem
Carvaljes avatar
Demokratin och samhället är överens om att lagar gäller och ska följas. Om man begår brott så är det förståeligt att många tycker att det är fel och säger till, försöker förhindra, rätta eller sätta fast brottslingar.
Men varför har många även så svårt när det gäller andra människors ibland avvikande moraluppfattningar, värderingar, inställningar, handlingar och åsikter om dessa skiljer sig från deras egna synpunkter och beteenden?

Varför är många så brydda om hur andra väljer att tycka, göra och leva? Vad har folk med saken att göra? Varför så mycket intolerans och ofta liten acceptans?
Citera
2022-08-23, 05:53
  #2
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carvalje
Demokratin och samhället är överens om att lagar gäller och ska följas. Om man begår brott så är det förståeligt att många tycker att det är fel och säger till, försöker förhindra, rätta eller sätta fast brottslingar.
Men varför har många även så svårt när det gäller andra människors ibland avvikande moraluppfattningar, värderingar, inställningar, handlingar och åsikter om dessa skiljer sig från deras egna synpunkter och beteenden?

Varför är många så brydda om hur andra väljer att tycka, göra och leva? Vad har folk med saken att göra? Varför så mycket intolerans och ofta liten acceptans?

Har det inte med ålder/erfarenhet att göra? Har man själv bytt åsikt några gånger (i olika ämnen) så är det lättare att sätta sig in i andras argument, även om det inte är samma ämne man själv bytt åsikt i.
Citera
2022-08-23, 06:07
  #3
Medlem
frdks avatar
Handlar mest om den egna boxen / personalitet
Vissa har allt klart för sig, andra är mer prominenta att se andras synsätt
Egocentriska är helt oförmögen att förstå andra, även om man påpekar det för dom miljoner gånger
Citera
2022-08-23, 06:12
  #4
Medlem
Carvaljes avatar
Citat:
Egocentrism hos vuxna, att vara självcentrerad och självupptagen, ger upphov till en "kognitiv självgodhet" som tar sig uttryck i stark tilltro till egna uppfattningar, vilka man utan närmare prövning anser riktigare än andras.
Särskilt svenskar tycker jag är ovanligt egocentriska, brydda om att tillrättavisa och lägga näsan i blöt i saker som inte angår dem.

Varför är många svenskar så?
Citera
2022-08-23, 06:15
  #5
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carvalje
Men varför har många även så svårt när det gäller andra människors ibland avvikande moraluppfattningar, värderingar, inställningar, handlingar och åsikter om dessa skiljer sig från deras egna synpunkter och beteenden?
Alla dessa intoleranta vuXXna har redan som valpar olyckligt blivit hjärntvättade av ideologier som lyckats taga makten i deras land. Det skapar en flockmentalitet och en vilja att utse fiender och syndabockar. Se på nationer som Tyskland åren 1933 till 2022. Se på Sovjet, senare R U S ifrån år 1917 fram till idag.

Se också på nationen Sverige, ifrån år 1969 fram till idag.

När en nations invånare blir marinerade i statlig propaganda om vad som är "Rätt" och vad som är "Fel", då börjar häxbålen osvikligen tändas under fina höstkvällar.

Det börjar inte med en färgglad fågels luftpiruett i Amazonas. Inte heller med en rullning på tredje däck.

Det börjar med ett av Makten och av dess värdegrunds-lierade särintressen initierat Fackeltåg.

När vi av vår älskade Landsfader lr Landsmoder uppmanas samlas på våra torg, tända facklor och göra Handhjärtan, då är första stenen lagd på stiegen som leder till Folkmordet.
Citera
2022-08-23, 06:16
  #6
Medlem
Carvaljes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle
Har det inte med ålder/erfarenhet att göra? Har man själv bytt åsikt några gånger (i olika ämnen) så är det lättare att sätta sig in i andras argument, även om det inte är samma ämne man själv bytt åsikt i.
Jag kan beskriva 1000 gånger sakligt och rationellt vad och exakt varför jag tycker som jag gör i olika frågor, och vad mina olika inställningar beror på. Trots det verkar det som att folk antingen inte förstår eller inte vill fatta. Hur kommer det sig?
Citera
2022-08-23, 06:22
  #7
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carvalje
Jag kan beskriva 1000 gånger sakligt och rationellt vad och exakt varför jag tycker som jag gör i olika frågor, och vad mina olika inställningar beror på. Trots det verkar det som att folk antingen inte förstår eller inte vill fatta. Hur kommer det sig?

Mental blockering är vanligt tror jag. Det är väl ”godhetsknarkande” och ”åsiktskorridoren” bra exempel på.

Att altruism faktiskt kan vara egoism istället för motsatsen till det är så klart svårt att ta in. Och om någon har det som åsikt så avfärdar man det genom att se ner på vederbörande.
Citera
2022-08-23, 06:22
  #8
Medlem
score!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carvalje
Demokratin och samhället är överens om att lagar gäller och ska följas. Om man begår brott så är det förståeligt att många tycker att det är fel och säger till, försöker förhindra, rätta eller sätta fast brottslingar.
Men varför har många även så svårt när det gäller andra människors ibland avvikande moraluppfattningar, värderingar, inställningar, handlingar och åsikter om dessa skiljer sig från deras egna synpunkter och beteenden?

Varför är många så brydda om hur andra väljer att tycka, göra och leva? Vad har folk med saken att göra? Varför så mycket intolerans och ofta liten acceptans?

Det är väl främst kvinnor som blir skitnördiga när man inte tycker som dem. De har gått från att skitsnacka med grannarna till att hela världen genom teknologin, och därav gäller högskoleskvallret i världen också
Citera
2022-08-23, 06:24
  #9
Medlem
citymormors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carvalje
Demokratin och samhället är överens om att lagar gäller och ska följas. Om man begår brott så är det förståeligt att många tycker att det är fel och säger till, försöker förhindra, rätta eller sätta fast brottslingar.
Men varför har många även så svårt när det gäller andra människors ibland avvikande moraluppfattningar, värderingar, inställningar, handlingar och åsikter om dessa skiljer sig från deras egna synpunkter och beteenden?

Varför är många så brydda om hur andra väljer att tycka, göra och leva? Vad har folk med saken att göra? Varför så mycket intolerans och ofta liten acceptans?

Intressant frågeställning som jag funderar mycket på.
Mass formation psychosis - teori som fick uppmärksamhet under vaccinationshetsen om du inte läst igenom den, gör det.

Konformism och den extrema rädslan att stå utanför gruppen/samhället är extremt stark i västvärlden, kanske hela världen. I Sverige verkar vi vara otroligt bekymrade om att inte passa in.
Med dessa mekanismer igång så uppfattas avvikande åsikter som ett hot, paria som skall utrotas.
Citera
2022-08-23, 06:55
  #10
Medlem
i.beg.to.differs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carvalje
Men varför har många även så svårt när det gäller andra människors ibland avvikande moraluppfattningar, värderingar, inställningar, handlingar och åsikter om dessa skiljer sig från deras egna synpunkter och beteenden?
För att de känner att de egna värderingarna, åsikterna och den egna moralen inte håller måttet? Istället för att förlora debatten tystar man de andra. Oerhört farlig utveckling som leder till katastrof.
Citera
2022-08-23, 07:10
  #11
Medlem
Vaclav-Korunkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carvalje
Demokratin och samhället är överens om att lagar gäller och ska följas. Om man begår brott så är det förståeligt att många tycker att det är fel och säger till, försöker förhindra, rätta eller sätta fast brottslingar.
Men varför har många även så svårt när det gäller andra människors ibland avvikande moraluppfattningar, värderingar, inställningar, handlingar och åsikter om dessa skiljer sig från deras egna synpunkter och beteenden?

Varför är många så brydda om hur andra väljer att tycka, göra och leva? Vad har folk med saken att göra? Varför så mycket intolerans och ofta liten acceptans?

Det är för att vi är svenskar älskar likformighet. Vi blir nervösa när någon tycker eller lever annorlunda. Vi är underutvecklade på detta område. Som i så många andra fall är det sossarnas fel. Det fanns mycket bra med folkhemstanken, men man gick för långt. Vi skolades in i ett grupptänk. Alla skulle in i samma fålla.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Gruppt%C3%A4nkande
Citera
2022-08-23, 07:31
  #12
Medlem
Pripps3.5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av score!
Det är väl främst kvinnor som blir skitnördiga när man inte tycker som dem. De har gått från att skitsnacka med grannarna till att hela världen genom teknologin, och därav gäller högskoleskvallret i världen också
Undanflykter. Vi har mansöverskott, så ni är i majoritet. Gör något istället för att gnälla.

Jag har träffat många kvinnor på senare tid som är heligt förbannade på tingens ordning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in