2022-08-26, 03:32
Medlem
Inhale82s avatar
Någon mer som har reagerat på detta?
Visserligen inte särskilt förvånande när det kommer till AB.

Jag har gjort om det flera gånger och det kvittar väl egentligen hur man svarar på frågorna så vinklas resultatet ifrån tex. SD.
Ett exempel, på frågan om invandrare som begår brott skall utvisas så valde jag ”håller helt med”
Där förknippas man mest med KD?
På frågan om man ska satsa på kärnkraft där man svarar ”håller helt med” så förknippas man mest med L?
Varför blev det just Liberalerna i den frågan?
Flera partier på allianssidan tycker ju likadant?
SD och M är väl de partier som mest har propagerat för kärnkraften känns det som.

När man svarar som en riktig sosse på frågorna så får man naturligtvis upp ett resultat att man till nästan 100% är en sosse.
Inte 65-75% utan 95-98%

Håller Aftonbladet på att skita ner sig nu när de insett att det troligtvis kommer att bli ett regeringsskifte?
Citera
2022-08-26, 03:37
Medlem
LeCastles avatar
Plattformar har alltid manipulerats.
Välkommen till verkligheten!
Citera
2022-08-26, 04:08
Medlem
Glostrups avatar
Väljarbarometrar är ju ungefär lika användbara som damtidningarnas relationsbarometrar; de visar bsra en grund och generell bild av ungefär hur partier tänker i vissa sakfrågor. Det är lite som att svara på 10 frågor och konstatera att en tjej är familjebildarmaterial för att hon gillar hundar, men det som inte framgår är att hon även är psykiskt sjuk och nazist.

De som använder väljarbarometrar för att räkna ut vad de ska rösta på borde tvingas gå en kurs i grundläggande politiska filosofier och nutidsanalys. Partier bygger på sakpolitiska inriktningar, en ideologisk grund och diverse individuella ställningstaganden från tongivande personer. Och därtill kommer övriga politiska partiers inriktning och inbördes relationer, eftersom vi inte längre normalt ser majoritetsregeringar.

Om man bortser från någon av dessa delar så riskerar man att helt misstolka hur ett parti troligen kommer att agera i olika frågor, och vad de kommer att få kompromissa om för att kunna genomföra sin politik. Detta är normalt i parlamentariska demokratier, men få väljare verkar faktiskt förstå hur systemet fungerar.

Demokrati är ett bra system, men man måste vara beredd på att en stor del av väljarna är både oinformerade och oförmögna att göra en politisk analys. Där kan väljarbarometrar ge en viss hjälp, men om man inte orkar läsa partiprogrammen och läsa på om ideologier så gäller det att folk gör flera olika barometrar och hänger med lite i debatterna. Att många barometrar är vinklade är ju rätt självklart.
Citera
2022-08-26, 04:24
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inhale82

Jag har gjort om det flera gånger och det kvittar väl egentligen hur man svarar på frågorna så vinklas resultatet ifrån tex. SD.
Ett exempel, på frågan om invandrare som begår brott skall utvisas så valde jag ”håller helt med”
På frågan om man ska satsa på kärnkraft där man svarar ”håller helt med” så förknippas man mest med L?
SD och M är väl de partier som mest har propagerat för kärnkraften känns det som.

När man svarar som en riktig sosse på frågorna så får man naturligtvis upp ett resultat att man till nästan 100% är en sosse.
Inte 65-75% utan 95-98%

Håller Aftonbladet på att skita ner sig nu när de insett att det troligtvis kommer att bli ett regeringsskifte?
Om du verkligen kan bevisa det så vore det en supernyhet. Toppnyhet på Expressen ganska snart. Eller så är det bara något i din fantasi.
Senast redigerad av Stormpiskare 2022-08-26 kl. 04:30.
Citera
2022-08-26, 04:30
Medlem
Jag får över 90 % sd på dom flesta utan att svara särskilt såkallat rasistiskt men sd har en politik i övrigt som stämmer bra med vad jag tycker så jag tror inte det är direkt manipulerat då hade det inte blivit sånna resultat även om man inte kan ta dom så seriöst
Citera
2022-08-26, 04:43
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Om du verkligen kan bevisa det så vore det en supernyhet. Toppnyhet på Expressen ganska snart. Eller så är det bara något i din fantasi.
Ja, en källa för en sån här nyhet hade ju varit betydligt effektivare för argumentationen...
Citera
2022-08-26, 06:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inhale82

Inte 65-75% utan 95-98%

Aftonbladet!! En medgångsblaska utan dess like.
Under kriget var tidningen den mest nazi-vänliga i hela Skandinavien, sedan sap.
Schibstedt borde fan tänka efter lite här.
Citera
2022-08-26, 08:50
Medlem
Det är väl helt enkelt några frågor där du inte tycker som sd, kanske gällande nato, förstatligande av sjukvården eller skolval. Jag hamnar rätt lika på vissa grejer och det är detsamma på de andra valkompasserna, dock lite ifrån gällande marknadshyror, ränteavdrag, nato osv. Sedan är ju mkt läpparnas bekännelse, ja kd och l påstås felaktigt i dessa ligga ungefär vid sd gällande invandring men dessa vill ha anhörighetsinvandring och är mesigare än retoriken gör gällande. Samma sak med biståndet som de inte vill dra in.
Citera
2022-08-26, 09:02
Medlem
Hussefars avatar
Alla väljarbarometrar är manipulerade i någon form. Inte enbart AB:s. Allt blir vinklat efter den personliga eller gemensamma agendan i någon form. AB är ju sosse. Om inte medvetet så omedvetet. Gör fler stycken barometrar på diverse sidor om du är osäker på vad du ska rösta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in