Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-08-28, 17:51
Medlem
Den här tråden handlar om Parisavtalets klimatmål, vilket bland annat innebär att svenskar måste minska sina koldioxidutsläpp från 9 ton per person och år, till 1 ton per person och år. Går att läsa mer om Parisavtalet på exempelvis wikipedia eller Naturvårdsverkets hemsida.

Mina tankar kring detta började för en tid sedan, då fyllde jag i denna klimatkalkylator: https://www.klimatkalkylatorn.se/

I denna ska du svara på frågor om dig själv och hur du lever. Sedan får du reda på hur mycket koldioxid du gör av med, och hur många jordklot som skulle behöva användas om alla konsumerade lika mycket som du själv.

När jag ärligt fyll i mina resultat visade det sig att trots att jag ligger under det svenska snittet för konsumtion av koldioxid, så hamnade jag trots det extremt långt över de klimatmål vi tydligen ska ha uppnått inom bara några år Att jag, som lever ett relativt enkelt liv, hamnade så högt över målen, fick mig lite fundersam. Hur högt hamnar då inte andra människor?

Jag hittade därför på fiktiva personer, och fyllde i ny information. Ändrade kön, ändrade ort, valde bil eller inte, olika antal barn, ändrade summor för hur mycket jag konsumerade. Hur jag än gjorde så konsumerade mina fiktiva exempel så extremt mycket över målgränsen. Slutligen skapade jag en fiktiv man, mellan 25-34 år, utan barn, utan bil, boendes i en liten lägenhet på 20 kvm i mellansverige. Valde minsta möjliga summor för konsumtion, köpte allt second hand, noll kronor på fritidsintressen eller nöjen, äter veganskt, noll km i transporter, noll resor, självförsörjande på grönsaker, noll inköp av saker. En totalt orealistisk version av en människa, i princip ingen i Sverige kan leva så. Ändå konsumerade denna fiktiva person så mycket att vi skulle behöva 2 jordklot för att klara av hans koldioxidutsläpp. Enda sättet för honom att komma under målet var om samhällets resursanvändning minskade med 25 procent.

Detta gjorde mig ännu mer fundersam. För detta anser jag är väldigt extremt, och hör ingen miljövän prata om detta. För att tydliggöra måste alltså privatpersoner i princip leva som en barnlös amish samtidigt som samhället på något sätt också minskar resursbrukningen drastiskt, för att dessa mål ska kunna uppnås.

Diskussion: Hur tror du att svenskar ska kunna uppnå Parisavtalets mål? Är vanliga människor, som röstar på Mp och gillar Greta Thunberg, medvetna om de extrema samhällsomställningar som behöver genomföras? Hur tror ni politikerna kommer se till att människors koldioxidutsläpp minskar? Hur många jordklot gör du själv av med? Är det värt att genomföra denna samhällsförändringen för att rädda klimatet?
Citera
2022-08-28, 18:01
Medlem
Intressant fråga. Jag vet inte svaret, men tycker också det känns som ett svårt mål att uppnå, möjligtvis orealistiskt.
Citera
2022-08-28, 18:04
Medlem
Det är naturligtvis omöjligt. Jag tycker det är lite kul att den där klimatkalkylatorn inte mörkar det utan tvärtom visar tydligt att det är en omöjlig kalkyl. Hade du inte kunnat höra av dig till någon alternativmedia om det, så kan dom köra en artikel på det? Det förtjänar faktiskt att uppmärksammas.
Citera
2022-08-28, 18:15
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thelivingrose
Den här tråden handlar om Parisavtalets klimatmål, vilket bland annat innebär att svenskar måste minska sina koldioxidutsläpp från 9 ton per person och år, till 1 ton per person och år. Går att läsa mer om Parisavtalet på exempelvis wikipedia eller Naturvårdsverkets hemsida.

Mina tankar kring detta började för en tid sedan, då fyllde jag i denna klimatkalkylator: https://www.klimatkalkylatorn.se/

I denna ska du svara på frågor om dig själv och hur du lever. Sedan får du reda på hur mycket koldioxid du gör av med, och hur många jordklot som skulle behöva användas om alla konsumerade lika mycket som du själv.

När jag ärligt fyll i mina resultat visade det sig att trots att jag ligger under det svenska snittet för konsumtion av koldioxid, så hamnade jag trots det extremt långt över de klimatmål vi tydligen ska ha uppnått inom bara några år Att jag, som lever ett relativt enkelt liv, hamnade så högt över målen, fick mig lite fundersam. Hur högt hamnar då inte andra människor?

Jag hittade därför på fiktiva personer, och fyllde i ny information. Ändrade kön, ändrade ort, valde bil eller inte, olika antal barn, ändrade summor för hur mycket jag konsumerade. Hur jag än gjorde så konsumerade mina fiktiva exempel så extremt mycket över målgränsen. Slutligen skapade jag en fiktiv man, mellan 25-34 år, utan barn, utan bil, boendes i en liten lägenhet på 20 kvm i mellansverige. Valde minsta möjliga summor för konsumtion, köpte allt second hand, noll kronor på fritidsintressen eller nöjen, äter veganskt, noll km i transporter, noll resor, självförsörjande på grönsaker, noll inköp av saker. En totalt orealistisk version av en människa, i princip ingen i Sverige kan leva så. Ändå konsumerade denna fiktiva person så mycket att vi skulle behöva 2 jordklot för att klara av hans koldioxidutsläpp. Enda sättet för honom att komma under målet var om samhällets resursanvändning minskade med 25 procent.

Detta gjorde mig ännu mer fundersam. För detta anser jag är väldigt extremt, och hör ingen miljövän prata om detta. För att tydliggöra måste alltså privatpersoner i princip leva som en barnlös amish samtidigt som samhället på något sätt också minskar resursbrukningen drastiskt, för att dessa mål ska kunna uppnås.

Diskussion: Hur tror du att svenskar ska kunna uppnå Parisavtalets mål? Är vanliga människor, som röstar på Mp och gillar Greta Thunberg, medvetna om de extrema samhällsomställningar som behöver genomföras? Hur tror ni politikerna kommer se till att människors koldioxidutsläpp minskar? Hur många jordklot gör du själv av med? Är det värt att genomföra denna samhällsförändringen för att rädda klimatet?

För att verifiera gjorde jag också testet och valde det absolut mest snåla leverne jag kunde komma på. Valde dock litet hus med bergvärme på 50 kvm samt att vi var två i detta hushåll.

Resultat,

Du lever som om vi hade 1,9 jordklot
Dina utsläpp i ton CO2e/år: 4,34
Mål 2030: 4

-

Precis som du skriver är målen helt omöjliga, för att komma nära 4 behöver vi alltså göra mer än att avskaffa hela konsumtionssamhället. Dvs ingenting får någonsin inhandlas och om detta endå görs är det endast second hand som gäller men inte ens det räcker. Utöver det ska vi bo extraordinärt trångt, gärna tillsammans med 1 person per 10 kvm. I princip måste hela det moderna samhället avskaffas och vi alla måste bo i hyddor utan uppvärmning, att elda trä släpper trots allt ut det med.

Testet är uppenbart skapat endast i syfte att ingen någonsin kommer kunna nå vettiga resultat.
Senast redigerad av sinewave 2022-08-28 kl. 18:19.
Citera
2022-08-28, 18:15
Medlem
Gayloard_Fokkers avatar
5.9 jordklot, blir nog uppåt 7-8 när jobb resorna till USA tar fart igen.
Citera
2022-08-28, 18:22
Medlem
95% av alla Co2 utsläpp kommer från naturen.
Typ ruttnande grenar och haven som kan hålla mindre när det är varmt.

Bara en bråkdel kommer från fossiltbränsle.
Citera
2022-08-28, 18:22
Medlem
De flesta vet nog att det inte går..största utsläppet för privatpersoner är ju utlandsflyget å det verkar ingen politiker bry sig om..inte ens miljöpartiet tar upp detta.
Citera
2022-08-28, 18:31
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
De flesta vet nog att det inte går..största utsläppet för privatpersoner är ju utlandsflyget å det verkar ingen politiker bry sig om..inte ens miljöpartiet tar upp detta.

Fel, störst utsläpp kommer från el och värme.

13 127 El och värme
7 289 Transport
7 818 Industriell förbränning
4 342 industriprocesser, jordbruk och avfall
3 386 Lokal uppvärmning av bostäder

Källa: https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Mi...app-i-varlden/

Man vinner dock inga val på att folk ska frysa likväl som inga val på att folk inte ska få resa.

Notera att privatflyg likväl som all annan transport (för t ex livsmedel) ingår i transport.

När man faktiskt tittar på datan undrar man vad det är för idiot som är för miljön men samtidigt avskaffar den klimatneutrala kärnkraften.
Citera
2022-08-28, 18:32
Medlem
vantablacks avatar
Provade göra den.
Hamnade på 2 jordklot. Men då är bostaden absolut största tårtbiten. Vet inte vad dom drog upp det, storleken eller uppvärmningen, eller att huset är gammalt. Bor litet redan och hur den värms upp kan inte jag påverka.

För att få ett mer exakt resultat borde det funnits fler svarsalternativ. T.ex på "skor", jag köper ett par bra skor sen tar jag hand om dom, vårdar och lagar i fem-tio år innan jag köper nya. Min vinterjacka är över tio år gammal. Men det gick ju inte riktigt att få fram bland alternativen. På många alternativ gick det inte att välja alternativet "inget". Det "bästa" alternativet var "secondhand". Men om man varken köper secondhand eller nyproducerade kläder, för man använder det man har. Osv.
Citera
2022-08-28, 18:32
Medlem
Ja, jösses.
Gjorde testet.
Jag lever så minimalt som bara går.
Åker mellan arbete, träning och hemmet.
Ändå vill de att jag ska halvera mitt sätt att leva.

Är inte rimligt någonstans.
Citera
2022-08-28, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave

13 127 El och värme
7 289 Transport

Man vinner dock inga val på att folk ska frysa likväl som inga val på att folk inte ska få resa.

Notera att privatflyg likväl som all annan transport (för t ex livsmedel) ingår i transport.

När man faktiskt tittar på datan undrar man vad det är för idiot som är för miljön men samtidigt avskaffar den klimatneutrala kärnkraften.
Jo men el å värme kan du inte va utan ju...men 3 nöjesresor kan alla va utan.
Citera
2022-08-28, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave

13 127 El och värme
7 289 Transport

Gäller dom siffrorna svensken ??? en svensk flyger väl 5 gånger så mycket som i andra länder.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in