• 1
  • 2
2022-08-29, 10:28
Medlem
Varför röstar man på ett part? - För att de ska få igenom den politik som passar det egna intresset.
Man kan vända på detta också genom att partiet undersöker vilka punkter som deras väljarkår bryr sig om, och således trycker på dessa punkter.
Vill man hitta nya väljare? - Undersök vilka grupper man kan nå ut till, och vad de brinner för. Och utlova löften om det, och hoppas på att de röstar på ditt parti.

V har ju intresset av att så många ska invandra till Sverige -> fler röstar på V då de föredrar att det är styrt av staten, precis som i deras hemländer.
M vill sänka skatten på arbete -> fler arbetare röstar på M då de får mer i plånboken.
osv osv

Men SD säger att de vill kämpa för a-kassan: https://www.dn.se/sverige/jimmie-ake...-i-opposition/
Det fick mig o tänka, vilka är SDs väljare?
Sådana som går på a-kassa? Bidrag? Ironiskt isf.

Mitt förslag till SD att även sänka a-kassan. Bort med alla på bidrag. Få alla o jobba istället. Det skulle även få mig o snegla åt det hållet. Just nu blir det dubbelmoral.
Citera
2022-08-29, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swepatr
Varför röstar man på ett part? - För att de ska få igenom den politik som passar det egna intresset.
Man kan vända på detta också genom att partiet undersöker vilka punkter som deras väljarkår bryr sig om, och således trycker på dessa punkter.
Vill man hitta nya väljare? - Undersök vilka grupper man kan nå ut till, och vad de brinner för. Och utlova löften om det, och hoppas på att de röstar på ditt parti.

V har ju intresset av att så många ska invandra till Sverige -> fler röstar på V då de föredrar att det är styrt av staten, precis som i deras hemländer.
M vill sänka skatten på arbete -> fler arbetare röstar på M då de får mer i plånboken.
osv osv

Men SD säger att de vill kämpa för a-kassan: https://www.dn.se/sverige/jimmie-ake...-i-opposition/

Mitt förslag till SD att även sänka a-kassan. Bort med alla på bidrag. Få alla o jobba istället. Det skulle även få mig o snegla åt det hållet. Just nu blir det dubbelmoral.

Kollar man på SCB har ju SD en väljarkår som är väldigt lågt bildad. Detta kan ju även betyda att många av dem är beroende av bidrag, a-kassa, etc.

SD har ju alltid sagt att dom vill fungera som en bromskloss så inte Blåa sidan går för långt höger. SD är ju inte ett högerparti utan ett parti vars fråga är migration, som egentligen inte är varken höger eller vänster i sig själv.
Citera
2022-08-29, 10:41
Medlem
I grunden är SD ett arbetarparti så A-kassan är viktig. Jag tror nog att SD är mer intresserade av vem som ska ha tillgång till A-kassa än hur stor den ska vara.
Citera
2022-08-29, 10:47
Medlem
Akassa är väl en livlina å den får väl bara de som har ett jobb...SD vill stötta dom som har jobb.
Citera
2022-08-29, 10:49
Medlem
Finns ingen orsak att sänka stöden och bidragen. Hade man strypt åt invandringen rejält så löses många problem.
Citera
2022-08-29, 11:01
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Lågkonjunktur, höjda räntor och inflation gör det till ett synnerligen dåligt tillfälle att sänka en redan låg a-kassa.
Citera
2022-08-29, 11:09
Medlem
HBStoffels avatar
Dom ville ju inte heller ha vinster i välfärden, gå med i NATO osv.
Citera
2022-08-29, 11:09
Medlem
Milldues avatar
Citat:

osv osv

Först och främst

A-kassan är en frivillig försäkring Skall vi förbjuda hemförsäkring och helförsäkring på bilar och liknande också ? Dumspån.

Om man väljer att skydda sig mot arbetslöshet med hjälp av en försäkring så är det väl bra. Då SLIPPER folk att gå på BIDRAG via ex. Socialen.

Så SD tänker betydligt längre än vad du lyckats göra. Det är bra om folk väljer att försäkra sig.
Dessutom kan det vara svårt att ens få A-Kasse ersättning. Det krävs minst 1 års medlemskap och att man arbetat minst 6 månader under det senaste året för att få ut på sin försäkring.

Ta istället bort flerbarnstillägget som kostar enorma summor i utgifter till etniska grupper som ex. Somalier som gjort det till en industri att föda barn och leva på bidrag.

Dra även in pengar som slängs ut på att ge negrer vitaminer för att de befinner sig i en miljö de inte hör hemma i. Det skulle spara staten ett par miljoner varje år. Dra in tolkarna och ställ krav på Svenskkunskaper EFTER att folket fått en rimlig chans att lära sig Svenska på ex. SFI. Som det är nu så VILL de inte lära sig Svenska för om de kan Svenska så blir det besvärligare att smita från arbeten som erbjuds.

Det finns många BIDRAG som kan dras in det är sant med A-Kassan är som sagt inget bidrag utan en försäkring.
Citera
2022-08-29, 11:26
Medlem
aquaman1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucianMacAndrew
Kollar man på SCB har ju SD en väljarkår som är väldigt lågt bildad. Detta kan ju även betyda att många av dem är beroende av bidrag, a-kassa, etc.

SD har ju alltid sagt att dom vill fungera som en bromskloss så inte Blåa sidan går för långt höger. SD är ju inte ett högerparti utan ett parti vars fråga är migration, som egentligen inte är varken höger eller vänster i sig själv.
SD är till höger om högern. Att de säger sig vilja bromsa nyliberala förslag gör de för att behålla sina lättlurade och samtidigt lågutbildade väljare. Det är också ett traditionellt högerextremt tilltag.
Citera
2022-08-29, 11:49
Medlem
Komihåg att DU betalar för akassan, det är inte soc. Du måste ha arbetat, fungerar som vilken annan försäkring som helst. DU betalar för den livlinan, hemförsäkringen täcker ditt hus även om du inte har betalat in x antal miljoner.
Citera
2022-08-29, 11:54
Avstängd
Sickmyducks avatar
A-kassan är viktig. Det är en av få livlinor arbetare har så de kan överleva mellan jobb eller ha råd att lämna en dålig arbetsplats. Finns hur mycket som helst man kan skära i förutom a-kassan.

Svenska a-kassan är redan sämst i norden med lägst ersättning osv.
Citera
2022-08-29, 12:20
Medlem
grungewhores avatar
Citat:

osv osv

Idiotisk halmgubbe. jag har själv gått på a-kassa ca ett halvår under mina 30+ yrkesverksamma år. varför skulle jag vilja ha lägre a-kassa? vet du hur jävla jobbigt det är att gå på a-kassa? dessutom är nog väldigt många SD-väljare LO-baserade.

men det är onekligen ironiskt att de klumpar ihop sig med M.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in