Flashback bygger pepparkakshus!
2022-09-20, 15:03
Medlem
Fritidsforskarns avatar
Blir ett heltidsjobb fr mig som sjukpensionr att elda i kaminen och laga storkok

Min dieselbilen fr jag i vrsta fall stlla av, men det suger om jag inte kan ka till fritidshuset
iaf varannan helg fr det r rehabilitering p hg niv fr mig. Hugger min egna ved i egen skog.

Har 7% belning p villa och fritidshus (3r fast rnta 350kr/mnad) och buffert p 270.000

Orolig, men tror p ekonomisk hjlp frn staten fr elkostnaderna (rsfrbrukning max 10.000 kWh)

Det suger att behva lna av min egna buffert, fr svrt att betala tillbaka nr man bara har 17.000
Citera
2022-09-20, 15:34
Medlem
PerniWhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
knappast, mnga sjuka och ldre har det redan svrt p marginalen matpriserna r ju redan sanslst dyra, och nu blir det dyr el i vinter och skyhg inflation.. men jo vi klarar oss skert... politikerna sover nog gott med sina lner p 100.000kr/mnaden och mer...
Jo dom gr det absolut ingen nd p, kanske till och med passar p att hja sina lner?
Citera
2022-09-22, 10:43
Medlem
Mokshas avatar
Mycket orovckande!
Precis hnt i Finland.

Elfrsljningsbolaget Karhu Voima har lmnat in en konkursanskan i dag, uppger moderbolaget KSS Energia som gs av Kouvola stad.

Bolaget uppger att det inte lnge har ngra frutsttningar att fortstta med sin affrsverksamhet.

Karhu Voima grundades i Kotka r 2016 och har varit en del av KSS Energia-koncernen sedan r 2020, uppger Yle uutiset.

Karhu Voimas vd Olli-Pekka Rantala uppger i ett pressmeddelande att konkursanskan motiveras med olnsam affrsverksamhet och akut kassakris vad gller rrelsekapitalet. Det hr r en fljd av de snabbt och brant stigande marknadspriserna p elektricitet.

Lnk: https://svenska.yle.fi/a/7-10020811

Kommer vi se mer utav detta?
Citera
2022-10-05, 07:49
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
Grymt jobbat grattis Har sjlv dragit ner och hade ca 1000 kWh/vintermnad och 400-500 utan vrme

Aug mnad fick jag 438 kWh = 2.100kr trots att jag varit bortrest en vecka.
Rknade lite och det verkar som att ca hlften av min frbrukning under sommartid r varmvatten
Dusch 20min/dag (jag 5min och min dotter 15min) ca 9 kWh/dag = 270 kWh

Hur gr du..vad r hemligheten? Jag kr kanske 2 disk/v och 3-4 Tvtt.. sllan torktummlare
Jag lagar alltid mat hemma men sllan lngkok (ny spis) Kyl/Frys r 17r gamla. 65 tums tv p mkt.

Kommande vinter skall jag elda som en jude d jag r sjukpensionr

Men jag slr din frbrukning p landet, fr dr r jag offgrid och skall s frbli nr jag flyttar dit

Tack. Finns tyvrr ingen hemlighet i detta. Har bytt ut kyl,frys, tvttmaskin samt luftvrmepumpen. Hur mycket detta gr p elen har tyvrr ingenaning om. Nsta steg blir att byta ut varmvattenberedaren.
Jag eldar s mycket jag kan. Duschar gr jag p jobbet varje dag (kanske det som r hemligheten)😄
Annars lagar jag mat och tvttar som vanligt folk. Men tror att man tnker sig fr mera nu n vad man gjorde tidigare nr det gller elen med tanke p vad priset ligger p nu.
Senast redigerad av glajarn 2022-10-05 kl. 07:56.
Citera
2022-10-05, 07:52
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Lttkrnkt?

Absolut inte. Man ser den svenska avundsjukan nr folk inte lyckas komma ner i elfrbrukning utan sitter med hga elrkningar och ppekar att frbruka lite el det gr absolut inte🤣🤣😂😂
Citera
2022-10-05, 08:34
Medlem
Somalier o sdant patrask som bor i hyreshus brukar ju ha fnstrena ppna ret runt. Betalar dom sin egen elrkning??
Citera
2022-10-06, 21:51
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fritidsforskarn
Blir ett heltidsjobb fr mig som sjukpensionr att elda i kaminen och laga storkok

Min dieselbilen fr jag i vrsta fall stlla av, men det suger om jag inte kan ka till fritidshuset
iaf varannan helg fr det r rehabilitering p hg niv fr mig. Hugger min egna ved i egen skog.

Har 7% belning p villa och fritidshus (3r fast rnta 350kr/mnad) och buffert p 270.000

Orolig, men tror p ekonomisk hjlp frn staten fr elkostnaderna (rsfrbrukning max 10.000 kWh)

Det suger att behva lna av min egna buffert, fr svrt att betala tillbaka nr man bara har 17.000

Du e rkt. Hur har du tnkt klara detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in