2022-09-03, 01:46
Medlem
Vi har naturlagar som gör att det går att beräkna saker. Det är vetenskap. Men är det vetenskap att naturlagarna upprätthålls utan någon hänvisning till något annat?

Betraktar vetenskapen universums självbevarelse som ett vetenskapligt problem?

Om jag frågar en fysiker varför naturlagarna inte hävs, vad svarar han då? System buggar hela tiden. Varför buggar inte universum, det största av alla system?
Senast redigerad av G-kraft89 2022-09-03 kl. 01:59.
Citera
2022-09-03, 02:22
Medlem
Determinism blir bara cirkulärt svar. Naturlagar upprätthålls tack vare determinism, determinism existerar till följd av naturlagar.

Det säger inget nytt.
Citera
2022-09-03, 02:31
Medlem
Psykonaut-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G-kraft89
Vi har naturlagar som gör att det går att beräkna saker. Det är vetenskap. Men är det vetenskap att naturlagarna upprätthålls utan någon hänvisning till något annat?

Betraktar vetenskapen universums självbevarelse som ett vetenskapligt problem?

Om jag frågar en fysiker varför naturlagarna inte hävs, vad svarar han då? System buggar hela tiden. Varför buggar inte universum, det största av alla system?

Vetenskapen bara bekräftar det som den kan uppfatta.
Om universum har en abnormitet som ger slumpmässiga resultat när det analyseras, så blir det till
en vad du kallar "naturlag" att det sker.
Citera
2022-09-03, 02:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykonaut-
Vetenskapen bara bekräftar det som den kan uppfatta.
Om universum har en abnormitet som ger slumpmässiga resultat när det analyseras, så blir det till
en vad du kallar "naturlag" att det sker.

Naturlagarna har aldrig gett upphov till slumpmässighet. Jag frågar inte vad det kallas om det sker, jag frågar om varför det inte sker.

Einstein betraktade det som ett mirakel. Innan det fanns deterministiska ekvationer till kvantmekaniken trodde man att kaos upptäckts, men så var inte fallet.
Citera
2022-09-03, 02:43
Medlem
Psykonaut-s avatar
Citat:
Naturlagarna har aldrig gett upphov till slumpmässighet. Jag frågar inte vad det kallas om det sker, jag frågar om varför det inte sker.

Einstein betraktade det som ett mirakel. Innan det fanns deterministiska ekvationer till kvantmekaniken trodde man att kaos upptäckts, men så var inte fallet.
Annat exempel, kan ett föremål befinna sig på flera ställen samtidigt enligt dina naturlagar?
Citera
2022-09-03, 02:49
Medlem
Citat:
Annat exempel, kan ett föremål befinna sig på flera ställen samtidigt enligt dina naturlagar?

Ja, om det är kvantmekanisk storlek. Inga problem.
Citera
2022-09-03, 02:52
Medlem
Psykonaut-s avatar
Citat:
Ja, om det är kvantmekanisk storlek. Inga problem.
Så det går att räkna ut när en radioaktiv atom kommer att förfalla?
Citera
2022-09-03, 02:54
Medlem
Citat:
Så det går att räkna ut när en radioaktiv atom kommer att förfalla?

Radioaktivitet följer naturlagar. Det är för komplicerat att räkna på i praktiken, vilket inte har något med naturlagar att göra.
Citera
2022-09-03, 02:56
Medlem
Psykonaut-s avatar
Citat:
Radioaktivitet följer naturlagar. Det är för komplicerat att räkna på i praktiken, vilket inte har något med naturlagar att göra.
Nej, den sönderfaller slumpmässigt.
Naturlagen säger att så är fallet, därmed svaret på din fråga.
Citera
2022-09-03, 03:01
Medlem
Citat:
Nej, den sönderfaller slumpmässigt.
Naturlagen säger att så är fallet, därmed svaret på din fråga.

Du vet inte att den sönderfaller slumpmässigt bara för att du inte kan räkna på det.

Den uppvisar samma beteende genom hela tidshistorien. Aldrig att du kan räkna på det.

Om du kan räkna på det och sen inte kan räkna på det, då har du bevittnat slumpmässighet.
Citera
2022-09-03, 03:06
Medlem
Psykonaut-s avatar
Citat:
Du vet inte att den sönderfaller slumpmässigt bara för att du inte kan räkna på det.

Den uppvisar samma beteende genom hela tidshistorien. Aldrig att du kan räkna på det.

Om du kan räkna på det och sen inte kan räkna på det, då har du bevittnat slumpmässighet.
Okej, kan du referera till artikel på nätet som kan förklara vad du menade, så vi inte missförstår varandra?
Citera
2022-09-03, 03:14
Medlem
Citat:
Okej, kan du referera till artikel på nätet som kan förklara vad du menade, så vi inte missförstår varandra?

Om du kan beräkna ett visst avfall vid en given punkt, men inte vid en annan, då har universum kaos, verklig slump.

Det är inget kaos att vara konsekvent avskärmad från något. Tvärtom.

Jag kan inte bevisa att radioaktivt avfall är en fundamental deterministisk process, men jag förstår inte varför det behövs när vi har en hel newtonisk vetenskap som följer ett klockverk, och dessa prylar befinner sig i samma universum som de mikroskopiska föremålen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in