2022-09-19, 22:45
Medlem
Psykonaut-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Jag har stor tilltro till naturvetenskap. Inget mystiskt kan finnas utan naturen måste i grunden vara lagbunden, vare sig den är deterministisk (som klassisk mekanik i grunden är) eller beskrivs av äkta slump och sannolikslagar (som kvantmekaniken). Men i ditt förra svar kallade du min uppfattning mystisk? Jag skulle säga att detta är etablerad naturvetenskap.

Du menar så här?

Citat:
Kvantmekaniken skiljer sig från den klassiska mekaniken på några avgörande punkter. Den viktigaste är att dess förutsägelser är statistiska, i meningen att man inte kan förutsäga vilket resultat en enskild mätning kommer att ge, utan endast sannolikheterna för möjliga utfall.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kvantmekanik

Det är kanske en språkfilosofisk fråga, då vi använder oss av begrepp som betyder olika saker för oss alla i tråden?
Citera
2022-09-19, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G-kraft89
Nej. Du har blandat ihop det. Determinismen är perfekt (systemet utvecklas på ett och endast ett sätt, samma sätt, alltid ) när kvanttokigheterna förekommer. Det är när det bryts ner till vardaglig mekanik som indeterministiska mätningar inträder.
Det är inte hur det fungerar. "Sannolikhet" bryts inte ner till 2 identiska system även med identiska förhållanden. Ligger lite i konceptet.

Så två platser som ser identiska ut, två partiklar kommer rusande hitåt. I det HÄR fallet interagerar dom och det blir fina bilder. Men i en identisk miljö - t.ex samma en miljondels sekund tidigare - så interagerar partiklarna inte. Inget roligt alls sker.

Sannolikhet avgör, förutom hur exakt du tror du kan rikta protonstrålar, eftersom du inte kan rikta protoner på protonnivå. Get it?
Citera
2022-09-19, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PleaseIgnore
Det är inte hur det fungerar. "Sannolikhet" bryts inte ner till 2 identiska system även med identiska förhållanden. Ligger lite i konceptet.

Så två platser som ser identiska ut, två partiklar kommer rusande hitåt. I det HÄR fallet interagerar dom och det blir fina bilder. Men i en identisk miljö - t.ex samma en miljondels sekund tidigare - så interagerar partiklarna inte. Inget roligt alls sker.

Sannolikhet avgör, förutom hur exakt du tror du kan rikta protonstrålar, eftersom du inte kan rikta protoner på protonnivå. Get it?

Du är förvirrad.
Citera
2022-09-19, 22:58
Medlem
Citat:
Du är förvirrad.
Kanske. Dags att välja .. determinism eller sannolikhet.
Citera
2022-09-19, 23:09
Medlem
Citat:
Det finns visst det sådana koncept och ekvationer. Indeterministiska system ger oregelbunden distribution. Kvantmekaniken gör det inte.
Hur många indeterministiska system kan du i detalj och hur många kan du inte i detalj? Vänligen svara i form av en uttömmande uppräkning.
Citera
2022-09-19, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Hur många indeterministiska system kan du .

Inga.. Men rent principiellt hade det kunnat existera.
Citera
2022-09-19, 23:24
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Varför buggar inte universum, det största av alla system?
Det kanske det gör. Det är bara det att dessa buggar spelas ut över hundratusentals och ibland miljarder år utifrån vårt tidsperspektiv varpå vi därmed inte har några referensramar för att kunna identifiera dem ännu.

Har Du definierat för dig själv hur en bugg i universum skulle kunna se ut och te sig?
Citera
2022-09-19, 23:33
Medlem
Psykonaut-s avatar
Citat:
Vi har naturlagar som gör att det går att beräkna saker. Det är vetenskap. Men är det vetenskap att naturlagarna upprätthålls utan någon hänvisning till något annat?

Betraktar vetenskapen universums självbevarelse som ett vetenskapligt problem?

Om jag frågar en fysiker varför naturlagarna inte hävs, vad svarar han då? System buggar hela tiden. Varför buggar inte universum, det största av alla system?

Om vi håller oss till topic som jag citerar, vad är egentligen frågeställning exakt mer detaljerat, då jag inte vill missa poängen i fall jag missförstår frågan?
Citera
2022-09-19, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykonaut-
Du menar så här?

Citat:
Kvantmekaniken skiljer sig från den klassiska mekaniken på några avgörande punkter. Den viktigaste är att dess förutsägelser är statistiska, i meningen att man inte kan förutsäga vilket resultat en enskild mätning kommer att ge, utan endast sannolikheterna för möjliga utfall.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kvantmekanik

Det är kanske en språkfilosofisk fråga, då vi använder oss av begrepp som betyder olika saker för oss alla i tråden?

Exakt så menar jag. Vågfunktionen (det jag kallade sannolikhetsvågor) bestäms deterministiskt, medan dess slumputfall är ickedeterministiskt. Och du tycker vad? Något särskilt begrepp som är oklart?
Citera
2022-09-19, 23:50
Medlem
Psykonaut-s avatar
Citat:
Exakt så menar jag. Vågfunktionen (det jag kallade sannolikhetsvågor) bestäms deterministiskt, medan dess slumputfall är ickedeterministiskt. Och du tycker vad? Något särskilt begrepp som är oklart?

Nej, jag lär mig av er alla hela tiden genom att utmana mitt eget sinne att förstå matematik vs. filosofi, då man slår på ordet "Determinism" så kan det användas i så många olika former att det tappar sitt värde utan att exakt först berätta i vilken form man använder det i.

Just nu så kan alla i tråden ha rätt anser jag, då jag har fastnat i att forska på djupare plan och har ingen färdig bild av mina egna åsikter, då jag släppt allt och gått full nollad för att ta till mig av kunskapen, för att återkomma senare när jag landat igen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Determinism
Citera
2022-09-19, 23:52
Medlem
Citat:

Nej. Ingen vet vad som sker fysiskt. Ingen kan säga att det sker ett indeterministiskt slumputfall (ditt hemmasnickrade begrepp). Ingen vet vad som sker annat än att ett system går från att vara fullständigt transparent, till en informationsförlust.
Citera
2022-09-20, 00:11
Medlem
Citat:
går från att vara fullständigt transparent, till en informationsförlust.
En kollaps av ett sannolikhetsfält är inte en informationsförlust, var kom den ifrån?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in