2022-09-03, 11:14
Medlem
Jag är med i en grupp på Facebook som handlar om träning och kost. Gruppen består mestadels av gym-personer som hela tiden lägger upp selfies och "vill ha tips på övningar" som ska framhäva någon detalj på någon muskel. Personer som säger att de har ångest över att de bara hunnit gå till gymmet 5 ggr denna vecka. År efter år samma liv. Gym, gym, gym, selfies, selfies, selfies.

Jag börjar tro att dessa personer är extremt osäkra i sig själva. De är villiga att spendera hundratals, tusentals timmar av sitt liv på att göra något vars enda syfte grundar sig i att andra ska tycka att de ser bra ut. Osäkerhet deluxe, enligt mig.

"Nej! Man tränar för sig själv!", säger nog en del då. Till en viss del, ja! Men du som känner igen dig i beskrivningen ovan: Om DU var den sista personen på Jorden, eller om du bodde helt isolerad på en öde ö. Skulle du då spendera lika mycket tid på träning som nu?
Citera
2022-09-03, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaustiksodan
Jag är med i en grupp på Facebook som handlar om träning och kost. Gruppen består mestadels av gym-personer som hela tiden lägger upp selfies och "vill ha tips på övningar" som ska framhäva någon detalj på någon muskel. Personer som säger att de har ångest över att de bara hunnit gå till gymmet 5 ggr denna vecka. År efter år samma liv. Gym, gym, gym, selfies, selfies, selfies.

Jag börjar tro att dessa personer är extremt osäkra i sig själva. De är villiga att spendera hundratals, tusentals timmar av sitt liv på att göra något vars enda syfte grundar sig i att andra ska tycka att de ser bra ut. Osäkerhet deluxe, enligt mig.

"Nej! Man tränar för sig själv!", säger nog en del då. Till en viss del, ja! Men du som känner igen dig i beskrivningen ovan: Om DU var den sista personen på Jorden, eller om du bodde helt isolerad på en öde ö. Skulle du då spendera lika mycket tid på träning som nu?

Känns som finns båda delar, tränar enbart för utseendet och de som tränar för hälsans skull.

Själv är jag mittemellan, man vill inte vara någon fläskpadda men viktigast att hålla igång kroppen
Citera
2022-09-03, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sista-mohikanen
Känns som finns båda delar, tränar enbart för utseendet och de som tränar för hälsans skull.

Själv är jag mittemellan, man vill inte vara någon fläskpadda men viktigast att hålla igång kroppen

Har just gymträning (bodybuilding) särskilt tydliga hälsoeffekter?

Många av dessa personer har ofta noll kondition, då de anser att cardio är bögigt och eventuellt kan sabba "gainsen"
Senast redigerad av Kaustiksodan 2022-09-03 kl. 11:31.
Citera
2022-09-03, 11:24
Varför är du med i gruppen redan från början?
Citera
2022-09-03, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DipsMedSlips
Varför är du med i gruppen redan från början?

Jag tränar bollsporter och har börjat löpträna och sökte likasinnade att göra detta tillsammans med, dessutom ville jag ha kostråd från dietister. Men det verkar som att folk idag automatiskt tänker att träning = gym
Citera
2022-09-03, 12:54
Medlem
Borasare1980s avatar
Citat:
Har just gymträning (bodybuilding) särskilt tydliga hälsoeffekter?

Många av dessa personer har ofta noll kondition, då de anser att cardio är bögigt och eventuellt kan sabba "gainsen"
Rätt lustigt med tanke på att det är betydligt bögigare att ständigt syssla med dieter, brunkräm, tatueringar, stirra sönder speglar och jämföra sig med andra män utseendemässigt. Har man ingen kondis ska man inte inbilla sig att man är nån atlet. Riktiga män ser till att vara uthålliga och friska invärtes istället för att enbart vara dekaltrimmade ut till det yttre med sjukdagar från jobbet varje månad p.g.a. självförvållad vanvård av inre organ.
Citera
2022-09-03, 13:11
Medlem
DoktorNos avatar
Har inte så stor erfarenhet av gym men jag hängde med ett par kompisar till ett gym i slutet av 80-talet. Väl där så slogs jag av att nästan alla speglade sig hela tiden medan de tränade. Oklart varför men de gick väl igång på att se sina biceps i arbete. Om de var mentalt svaga är svårt att säga men ganska troligt, då flertalet av muskelknuttarna var såna jag kände igen från skolan, där de ofta var mobbade, små till växten och allmänt utanför.

Fick intrycket då att folk på gym i syfte att bygga muskler var osäkra personer med lite klent psyke som gymmade för att hävda sig. Men i och med att de flesta på gymmet var likadana så hade de väl nån sorts gemenskap de annars inte hade med andra "normala" människor. De umgicks mycket riktigt mest med varandra.

Ser några av dem fortfarande, en del är ännu vältränade men singlar så antingen är de bögar eller så är livsstilen med kroppsbyggning så påfrestande att eventuella flickvänner lämnat dem.
Citera
2022-09-03, 13:29
Medlem
BewilderedHulders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorNo
Väl där så slogs jag av att nästan alla speglade sig hela tiden medan de tränade. Oklart varför men de gick väl igång på att se sina biceps i arbete.

Speglarna finns där för att se att rörelsen är korrekt och eliminera skaderisk.
Citera
2022-09-03, 13:59
Medlem
PedoJoeBidens avatar
Är det hälsan man bryr sig om så går man knappast till gymmet, då gymknuttar i snitt lever kortare liv än gemene man eftersom man sliter ut kroppen.
Citera
2022-09-03, 14:04
Medlem
Citat:
Om DU var den sista personen på Jorden, eller om du bodde helt isolerad på en öde ö. Skulle du då spendera lika mycket tid på träning som nu?
Detta tyckte jag var smått intressant.

Vad skulle DU spendera tiden på i scenariot ovan?
Citera
2022-09-03, 14:07
Medlem
Kvalitetssnuss avatar
Vissa blir rätt maniska i sitt tränande och fastnar i lite av ekobubblor där allt handlar om optimalt tränande och utseende samt kost. Sen att det finns dom som får typ bigorexia (vet ej det korrekta namnet) och har en usel självbild trots att dom ofta har oerhört fina kroppar.

Jag tror mycket av detta kan skyllas på sociala medier och kroppshets.

Tyckte träningsberoendet speglades oerhört tydligt under corona när vissa gym stängdes ner, då blev det liv i träninstorskarna.

Men med allt detta sagt så är det ju ganska harmlöst jämfört med andra dumheter vi människor kan hitta på.
Citera
2022-09-03, 14:07
Medlem
DoktorNos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BewilderedHulder
Speglarna finns där för att se att rörelsen är korrekt och eliminera skaderisk.
De stod rätt ofta, kanske två tredjedelar av tiden och bara spände sig framför speglarna, utan varken hantlar eller skivstång. Men det kanske är en skaderisk i själva poserandet också? Det såg tämligen löjeväckande ut i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in