Citat:
Ursprungligen postat av
Kackotopi
För att Ubuntu blir bara sämre och sämre för varje version som de släpper, sen har jag aldrig haft en lyckad installationsprocess med Ubuntu, en annan anledning att jag ogillar Ubuntu är för att det är Linux världens "Windows" med allt vad det innebär... något som jag från början vela komma ifrån när jag fick nog av Windows och hoppade över till Linux, och på den tiden så rekommenderade alla Ubuntu för nybörjare (till alla dessa vill jag bara säga dra åt pipsvängen), sen kom Mint och då stack jag direkt, jag såg även en intervju under samma tid med Richard Stallman
"Richard Stallman Talks About Ubuntu": https://www.youtube.com/watch?v=CP8CNp-vksc och det var spiken i kistan.
Du glömde även ett annat alternativ om man nu inte gillar systemd samt om man nu orkar hålla på:
Slackware. Gentoo har jag hört positiva saker om men ingen distro som jag gett mig in på. Jag vill betona att jag är ingen "power-user", som du verkar vara?
Pop!_OS bara funkar ur lådan, och det gillar jag... enkelt, stabilt och säkert, inte stött på ett enda problem än så länge (hade detta varit Ubuntu så hade jag stött på minst 10-20 problem redan). Om du har tid någon gång så testa Pop och om du nu gör det så skriv gärna vad du tyckte! Bästa sättet att göra en jämförelse är nog Pop vs. Ubuntu och Mint, för mig så är Pop herre på teppan mellan dessa tre.
Tack för ett bra svar, jag visste du resonerade på ett lite annorlunda sätt sådant märker man väldigt snabbt om man själv tänker i samma banor och det gör vi verkligen och vi tar båda råd från samma person. Det är en mycket bra video och den har jag sett flera gånger också med Stallman han är en person som har format mycket av mina val i livet samt mina värderingar samt har han fått mig att tänka på ett helt annat sätt. Jag ifrågasätta aldrig hans idéer utan jag valde att lyssna, sedan tänkte jag, sedan kollade jag upp saker och ting det är exakt så som hen beskriver många gånger med alla dess olika distar och system. Jag har extremt stor respekt för hans kunskap och extremt unika sätt att tänka och resonera, han är en av väldigt få som är så jävla insatt och rak på sak medans så många andra säger något helt annat. Han vet EXAKT vad han pratar om och det imponerar, han svarar iunte om han inte kan helt enkelt som extremt många andra gör oavsett om det är rätt eller fel.
Slackware visste jag inte, jag visste bara om Gentoo och Funtoo sedan kollade jag upp det så det inte var fler då tog jag listan från Wikipedia och därav den listan, jag visste inte att Slackware också var openrc.
Jag har hållt på många år med Gentoo nu och jag lärde mig mer på första installationen när jag verkligen ville lära mig det på riktigt och utan att överdriva så lärde jag mig mer på första veckan om linux än vad jag gjorde på 4 år med mandrake.
Det är ett otroligt bra system om du vill veta vad du gör, varför det sker och om du älskar att förstå problemet och din kunskap kommer att komma automatiskt med tiden och det finns så bra dokumentation så jag ser det som överlägset bäst. Du väljer i början om du vill ha systemd eller openrc, bara det valet är viktigt för många och det kan du inte göra på andra distar så enkelt det tar bort en del av valfriheten som linux skall ge en tycker ajg, idag vet jag varenda steg från att man trycker på start knappen till att man kommer in shell och tills man har ett GUI installerat. Du blir ingen power user genom andra distar är min erfarenhet, vill du verkligen gå in i det så seriöst som du verkligen gör som jag själv gjorde så prova, vad har du att förlora? Det är extremt lärorikt. Allt från att förstå varför man skall ha grupper i systemet till hjur viktig resolv.conf är till att sätta upp wpa_supplicant utan att googla. Massa saker som är så enkelt idag som många inte har koll på tack vare att dom inte behöver.
Jag laddade ner popos och skall prova tänkte jag då jag inte provat det på länge.
Jag har också varit en mindre vetande person inom denna öppna världen som inte var så insatt och allting var nytt och så, sen lyckades jag installera det svåraste av allt och insåg att det inte var så jävla svårt så jag gjorde det igen, och igen och igen och det blev så stort på den tiden så jag fortsatte jag vilket många sa åt mig att jag inte kommer atrt göra utan att kommer ge upp óm en vecka men idag sitter man likt förbannat och kompilerar från källkod och lyckades göra en installation på 59s fram tills man chrootar med kryptera rootfs och allt men det var när jag verkligen ville lära mig.
Startar du plasma-desktop med kubuntu vs gentoo, så kommer du le när du statar det. Så extremt stor skillnad är det och anpassat eftrer ditt system.
Alla andra distar är som personen ovan skriver, exakt så är det. Du kan också göra en egen livecd på den installationen du har just nu och sedan släppa den med verktygen du tycker om och sedan är det upp till andra att välja ifall om man tycker du har en bra setup eller inte, tycker man om den då kör man på samma.
Men jag skall prova, för jag letar altenativ till ett system för att ha some rescuecd och den verkar ha en del bra program så jag kan inte uttala mig ÄNNU men i regel gillar jag inte systemd överhuvudtaget men jag är villig att prova för att se vad andra med bra värderingar testar.
Jag tror att när man hittar rätt så stannar man där, den som hoppar runt och provar olika är fortfarande inte helt nöjd med vad den provat och letar fortfarnade efter något mer som passar. För mig var det så i alla fall.
Jag tror inte det är en slump att Google valt portage i ChromeOS te.x. Varför skall man börja med det som är sämst först? Det gjorde jag med som sagt men idag skulle jag inte göra samma sak om någon frågade mig om råd, då hade jag sagt lär dig rätt från början för annars kommer du vara väldigt handikapad i framtida system då saker som "sudo nano" inte är möjligt på dom flesta setups, te.x android kommer du in i och försöker saker som du gör på dessa distar, så kommer de tinte fungera.
Samma med systemd. Jag tror inte att nya saker bara är något bra, openrc fungerar och fungerade.
Vad kan man om linux egentligen genom att installera allting automatiskt? Många vet inte ens hur man installerar grub och skapar en korrekt grub.cfg fil, många lär sig hantera en brandvägg med ufw istället för iptables eller xtables, det är felaktigt. Kommer du in i ett rent system så så kommer du omedelbart fastna genom att försöka använda saker som inte existerar.
Att starta X bara, en sån sak vet många inte hur man gör med .xinitrc. Det är ju så mycket linux det bara går att bli om man försöker själv, annars lär man sig inte LINUX utan man lär sig hantera ett program, i ett språk man många gånger inte ens är säker på vad det är.
Är du öppen för förslag och verkligen så noga som jag uppfattar dig, så prova Gentoo. Du lär dig vad LICENSER är för något och du lär dig hur du kan välja bort vissa program som är under vissa licenser, bara en sån sak även om dom flesta använder * som är acceptera alla så är kunskapen extremt värdefull och du kommer INTE ångra dig, det kan jag nästa garantera men om du tycker om ditt system nu så finns det ju ingen anledning till att byta, det märker man direkt när man hittat rätt och vill diskutera mer om det.
Utan att överdriva så kan jag säga att majoriteten av dom som använder linux INTE vet dess kapacitet till fullo. Det är så kraftfullt så det är svårt att lämna datorn för det är så mkt som är extremt coolt hur det fungertar ihop så det är nästan obehagligt hur bra det är och man kan lära sig hela tiden.
Du kan också bli en power user, varför vänta? Jag kan väldigt mycket om systemet men jag är LÅNGT ifrån fullärd, det blir man nog aldrig. Att bara prova allting och förstå allting i /bin /sbin /usr/bin osv tog sin tid att lära sig, jag gick igenom varenda kommando och provade allt och läste manualen. Idag vet jag ju vad allting gör därför kan man göra bra oneliners.
Jag ångrar mig inte en sekund.
// wuseman