Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2022-09-06, 14:34
Medlem
Kione211s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyber_zeke
Kör på en Casio Protrek. Har solceller och kompass (plus lite onödigt Lull lull till). Är både digital och har analoga visare. Har ett par år på nacken, men räcker till mig. GPS och annat kör jag i separata enheter. Jag vill inte ha för många prylar i samma enhet om den går sönder. Telefonen räknar jag inte ens med att den fungerar, dessutom har den alldeles för kort batteritid för att vara en vettigt prepper enhet.
Jag har en i titan. Funkar bra för att få uppmärksamhet på exotiska resor också. Har suttit och pratat med stridspiloter mm pga klockan. I Afrika och Sydamerika.
Köpte min i kina 2004 och den har alltid haft el fast jag använder kompass och barometern. Tack vare solcellerna! Jas piloter får ju problem med sina batterier efter en månad typ
Citera
2022-09-06, 14:47
Medlem
cyber_zekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kione211
Jag har en i titan. Funkar bra för att få uppmärksamhet på exotiska resor också. Har suttit och pratat med stridspiloter mm pga klockan. I Afrika och Sydamerika.
Köpte min i kina 2004 och den har alltid haft el fast jag använder kompass och barometern. Tack vare solcellerna! Jas piloter får ju problem med sina batterier efter en månad typ

Har också Titan modellen 60t (2767), köpte den för att ha lite koll när jag körde Mc i Sahara 2007. Den håller fortfarande, helt jävla fantastisk.
Citera
2022-09-06, 15:28
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
I egenskap av mekanik resistent mot EMP om kärnvapen börjar smälla, får dock för mig att dessa är betydligt mera lättförstörda av stötar än digitala kvartsur. Finns filmer på tuben där de studsar runt G-shocks och billigare digitala casio i en färgblandare flera minuter med absolut noll effekt på klockan. Lycka till att göra det med en rolex eller annat helmekaniskt liksom.
Jag har ett en mekanisk sk. "Poloklocka" verkade vara jävligt tålig.
Citera
2022-09-07, 13:49
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kione211

Fenix 6,Fenix 7 och Tactix 7 är betydligt vassare klockor och har solpanel för supportladd som ger driftstider på veckor som smartwatch

Inbyggd terrängkarta,ficklampa,mm o reservhjul
Citera
2024-05-28, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antoeri
Vad kör ni preppers för armbandsur?

https://www.g-shock.eu/se/armbandsur...wg-2000-1a3er/
Denna kör jag, har även några mekaniska ur.
En viktig sak när man preppar klockor är att ha grundläggande kunskap i batteribyte och kunskap kring uppbyggnaden av klockan. Så du själv kan åtgärda lättare fel i en värld utan urmakare.

Casio G-Shock GW-M5610 har jag. Känns bombsäker. Det ena den tagit lite skada av på 6 års dagligt bruk var när jag svetsade och några loppor gjorde ett par minimala prickar på glaset.
Citera
2024-06-22, 16:20
Medlem
fsdfsdfs avatar
En fördel med analog klocka är att den kan funka som kompass ifall man behöver:

Rikta timvisaren mot solen så är söder mellan timvisaren och tolvan. Eller för att vara mer exakt, när det är sommartid får man antingen låtsas att klockan är en timme mindre, eller använda kl 1 istället. På södra halvklotet är det tvärtom antar jag.

Har man förresten en GMT-klocka (som kan visa en alternativ tidszon) pekar GMT- visaren mot norr ifall man pekar tim-visaren mot solen.
Citera
2024-06-22, 16:23
Medlem
Storanglarens avatar
[quote=fsdfsdf|88658477]En fördel med analog klocka är att den kan funka som kompass ifall man behöver:
/QUOTE]

Hör talas om Casio Pro Trek? Den är digital och har inbyggd kompass. Drivs dessutom av solceller.
Citera
2024-06-23, 12:19
Medlem
[quote=Storanglaren|88658501]
Citat:
Ursprungligen postat av fsdfsdf
En fördel med analog klocka är att den kan funka som kompass ifall man behöver:
/QUOTE]

Hör talas om Casio Pro Trek? Den är digital och har inbyggd kompass. Drivs dessutom av solceller.
I ett globalt sammanbrott i alla system som är beroende av komplex infrastruktur skulle digital kommunikation inte fungera.
Citera
2024-08-11, 19:15
Medlem
Preparatuss avatar
Fick en Casio G-Shock Mudmaster Carbon av tjejen i present för just det ändamålet. Solceller, automatisk inställning, kompass, höjdmätare, termometer, barometer m.m, stryktålig. Perfekt! 7000:- 👍
Senast redigerad av Preparatus 2024-08-11 kl. 19:21.
Citera
2024-08-12, 08:56
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Preparatus
Fick en Casio G-Shock Mudmaster Carbon av tjejen i present för just det ändamålet. Solceller, automatisk inställning, kompass, höjdmätare, termometer, barometer m.m, stryktålig. Perfekt! 7000:- 👍

Dom e bra men man får en beggad Fenix 7/Tactix7 för dom pengarna.

Även modellen innan 6 duger

Ballt med karta över hela eurooa med gator på armleden
Citera
2024-10-01, 19:13
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antoeri
Vad kör ni preppers för armbandsur?

https://www.g-shock.eu/se/armbandsur...wg-2000-1a3er/

Den klockan kan du nog bli skjuten för eller rånad på i ett krig. Den verkar ganska stor också. Är det verkligen nödvändigt med digital kompass och termometer i en klocka? Finns inte sådant i mobiltelefonen?

Jag hade använt en vanlig billig och enkel fältklocka, med motiveringen att dessa är små och inte fastnar i saker. Inte i vägen och inte utgör något hot vid SHTF-scenario.
https://gearjunkie.com/technology/wa...st-field-watch
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in