Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2022-09-08, 13:49
Medlem
Mod får gärna flytta denna tråd om den inte passar in här - hittade ingen bra underkategori.

Till frågeställningen: Jag har tänkt en stund nu på hur SJ egentligen kan klara sig och fortsätta transportera människor nu under dessa tider med dessa el-priser?

Jag åker personligen inte mycket tåg - ni som vanligtvis pendlar dagligen, har ni märkt något högre priser än tidigare?

Med tanke på vad tåg kräver i elförsörjning kan det knappast vara lönsamt för företaget + man hör absolut ingenting om SJ i dessa dagar. Fast det borde i mina ögon vara ganska stort i framkant?

Någon som vet mer?

EDIT: Lägger till detta kring vanliga RC-Lok: Ett vanligt Rc-lok har en effekt på 3 600 kW. Med en spänning i kontaktledningen på 15 kV ger det en ström på 240 ampere. Full gas i 3 minuter ger alltså en förbrukning på 3 600 * (3 / 60) = 180 kWh.
Senast redigerad av Xile 2022-09-08 kl. 14:16.
Citera
2022-09-08, 13:59
Medlem
De kör väl långsammare än vanligt. Nä men det subventioneras säkert med skattepengar. Annars skulle det bli väldigt dyrt att pendla. 5K för ett månadskort
Citera
2022-09-08, 14:01
Avstängd
Reste Alvesta-Stockholm i söndags.
Köpte biljett 2 v innan - nästan allt var slutsålt, jag fick betala 1395kr.
Folk reser som tokiga just nu - därav priserna.
SJ klarar sig nog.
Citera
2022-09-08, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M--M--X
De kör väl långsammare än vanligt. Nä men det subventioneras säkert med skattepengar. Annars skulle det bli väldigt dyrt att pendla. 5K för ett månadskort
Ja jag misstänker något liknande också, bara konstigt att ingen media har ens tagit upp den här frågan angående elpriserna. Vet du om 5k för ett månadskort är högre/liknande som förut?
Citera
2022-09-08, 14:02
Medlem
SJ AB ägs till 100 procent av svenska staten.
Citera
2022-09-08, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GalenIPersilja
Reste Alvesta-Stockholm i söndags.
Köpte biljett 2 v innan - nästan allt var slutsålt, jag fick betala 1395kr.
Folk reser som tokiga just nu - därav priserna.
SJ klarar sig nog.
Nu vågar jag inte svara på om du ofta pendlar med tåg - men i mina öron låter det dyrt! Var det tur/retur? Vet du vad priset hade varit förut?
Citera
2022-09-08, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
SJ AB ägs till 100 procent av svenska staten.
Ja men många andra aktörer bedriver persontrafik på våra järnvägar.
Citera
2022-09-08, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xile
Mod får gärna flytta denna tråd om den inte passar in här - hittade ingen bra underkategori.

Till frågeställningen: Jag har tänkt en stund nu på hur SJ egentligen kan klara sig och fortsätta transportera människor nu under dessa tider med dessa el-priser?

Jag åker personligen inte mycket tåg - ni som vanligtvis pendlar dagligen, har ni märkt något högre priser än tidigare?

Med tanke på vad tåg kräver i elförsörjning kan det knappast vara lönsamt för företaget + man hör absolut ingenting om SJ i dessa dagar. Fast det borde i mina ögon vara ganska stort i framkant?

Någon som vet mer?
Eldrivna, spårbundna fordon drar väldigt litet ström jämfört med exempelvis bilar.
Citera
2022-09-08, 14:06
Medlem
Bananboxens avatar
Har du inte tänkt på hur dyrt det är med tåg? Speciellt om det är till mindre städer med byten. Ofta billigare med Malmö - Stockholm än typ Stockholm - Vissefjärda även om senare mindre sträcka men inkluderar byte i Alvesta och Emmaboda. Kan typ kosta dubbelt.
Citera
2022-09-08, 14:07
Avstängd
Citat:
Nu vågar jag inte svara på om du ofta pendlar med tåg - men i mina öron låter det dyrt! Var det tur/retur? Vet du vad priset hade varit förut?

Det var enkel resa.

Ungefär dubbelt så dyrt som vanligt. Reser en gång i månaden med SJ till Småland eller Göteborg.

Köper biljett någon vecka innan, kan inte planera för långt in i framtiden.
Citera
2022-09-08, 14:08
Medlem
Citat:

Någon som vet mer?

Det verkar som att ett x2000 tåg drar 12kWh per km. Med 4kr/kWh blir det 480kr/mil. Bör ju vara en del passagerare att slå ut kostnaden på.
Citera
2022-09-08, 14:08
Medlem
Megaforces avatar
SJ köper sin el från vattenfall och de priserna är inte baserade på spotpriset så det är lite svårt att se vilka höjda kostnader SJ fått.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in