• 1
  • 2
2022-09-08, 19:10
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Rätt skoj, men jag misstänker att du redan har uttömt ämnet. Men ska jag ändå försöka bidra med något mer har vi ju även tidsdimensionen, med t ex vinkande fingrar som extra värde.
Just precis, mycket bra idé.
Vi säger att tre grundlägen för fingrarna är rimligt, eftersom den som lyckas med detta garanterat har extrem kroppskontroll:
- knuten
- krökt
- rak

Varje läge får sedan tre dimensioner till var, så det blir:
- stilla
- vickar fram och tillbaka
- vickar åt sidorna
- cirkulerande.

Det blir alltså 12 värden per finger, så duodecimalt.
248.831 på en hand.
61.917.364.223 på båda händer

Bara för att dra det ytterst lite längre så har varje rörligt läge två hastigheter, sakta och fort.
Med bas-21 blir det:
4.084.100 på en hand.
16.679.880.978.200

Sedan går det förstås vicka på både första leden och andra leden, jag tror jag får vänta lite med det då jag nog behöver göra ett kalkylark då.
Sitter man och räknar så här i innersta afrika lär man nog bli anklagad för trolldom.
Citera
2022-09-08, 21:17
Medlem
Utan att gå till överdrifter som vissa här så kan jag rent praktiskt räkna 9 binärer per hand alla fingrar samt ifall man håller ihop fingrarna eller inte, dvs mellanrum mellan fingrar = 0, sitta ihop = 1.
512 på en hand eller 262144 på båda
Citera
2022-09-10, 00:11
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PastorBolognese
Utan att gå till överdrifter som vissa här så kan jag rent praktiskt räkna 9 binärer per hand alla fingrar samt ifall man håller ihop fingrarna eller inte, dvs mellanrum mellan fingrar = 0, sitta ihop = 1.
Det var ett riktigt bra förslag!
Kombinerat med att vända på handen blir det tio binärer.
Citera
2022-09-10, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PastorBolognese
Jag är inte riktigt med här. 2^5 ger inte 512, likt 2^10 inte ger 262144. Noll måste ju ändå presteras.

Upplys oss?
Senast redigerad av PleaseIgnore 2022-09-10 kl. 01:26.
Citera
2022-09-10, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PleaseIgnore
Jag är inte riktigt med här. 2^5 ger inte 512, likt 2^10 inte ger 262144. Noll måste ju ändå presteras.

Upplys oss?
Du har mellanrum mellan fingrarna. Säg att du jåller ihop tumme och pekfinger, då räknas det som 1. Om de är separerade är det 0. Så tumme är ett värde, mellanrummet mellan tumme och pekfinger är ett värde och pekfinger är ett värde. Man har 5 fingrar och 4 mellanrum. Tillsammans blir det 9 per hand.
Citera
2022-09-11, 03:37
Medlem
Lätt och intuitivt kan du räkna till 9 på en hand, och till 99 på två!

Låt de fyra fingrarna motsvara 1 vardera, och tummen 5. Låt vänsterhanden, med handflatan vänd bort från dig, representera ental. Exempelvis: tre fingrar = 3; tumme plus två fingrar = 7.

Lägg nu till högerhanden, med handflatan mot dig, där fingrarna representerar 10-tal (och tummen 50). Exempel: tumme och ett finger på höger hand plus tumme och tre fingrar på vänster hand = 68.

Detta system är lätt att lära in och läsa av. Jag implementerade det själv med framgång under en kort tid då jag arbetade vid en maskin i bullrig miljö och måste kommunicera siffror mellan 0 (två knutna nävar!) och 64 till en person på andra sidan en plexiglasskärm!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in