2022-09-16, 13:40
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ValentinaL
Vad skulle vinnas på att ge löpande information under ett utredningsarbete där inga svar ännu finns? Det skulle ju bli ren spekulation och enormt ansvarslöst. Inget kommer att döljas
eller undanhållas. Det påverkar varesej din eller min säkerhet att svaret dröjer ett par månader. OM man misstänkt ett allvarligt fel i utrustningen hade man handlat annorlunda. Utrustningar groundas ibland av sådana skäl, och modifieras etc innan de släpps igen. Ditt liv påverkas inte av ett par månaders otålig väntan.
Det går inte att veta att "inga svar ännu finns". Det finns mycket mer information än vad som står på förbundets hemsida. Jag skulle snarare gissa att huvuddragen av förloppet redan är kända. Men det kan vi bara få reda på om förbundet ger oss informationen. En månad har gått efter den första olyckan.

Det är mycket bättre att de som kan området berättar vad de kommit fram till än att det gissas.

Publiciteten runt olyckan har skett nyligen. Det är nu folk är oroliga. Då har hopparna och även vi andra intresserade rätt att veta.
Citera
2022-09-16, 13:41
Medlem
buzzkillingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det skall naturligtvis inte rapporteras till Flashback utan t.ex. skall bättre information ges på Förbundets hemsida. De aktiva hopparna och andra intresserade kan kräva det.
Aktiva hoppare får fortlöpande info via respektive klubbs chefsinstruktör. Övriga kan rimligen hålla sig en månad eller två. Kom ihåg nu att allmänheten inte blir orolig för att en fallskärmshoppare dör. På riktigt.
Senast redigerad av buzzkillington 2022-09-16 kl. 13:43.
Citera
2022-09-16, 13:45
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buzzkillington
Aktiva hoppare får fortlöpande info via respektive klubbs chefsinstruktör. Övriga kan rimligen hålla sig en månad eller två.
Det där kan vara en gissning tror jag. Finns det något system där instruktörerna ringer upp hopparna?

Har alla dessa sedan tystnadsplikt? Ingen får skriva i denna tråd. Skall detta hållas hemligt inom förbundet. Bara aktiva hoppare har rätt till informationen?

Bättre att alla får veta genom att förbundet skriver ut det på sin hemsida.

Alla har rätt att veta.

Tar det inte 4 månader innan det kommer en pdf?

En månad har gått efter den första olyckan och jag har i alla fall inte sett något mer.
Senast redigerad av wwr 2022-09-16 kl. 13:50.
Citera
2022-09-16, 13:45
Medlem
Jahbrahs avatar
Har man inte en backup-skärm? Då blir det jobbigt.
Citera
2022-09-16, 13:52
Medlem
buzzkillingtons avatar
Citat:
Det där kan vara en gissning tror jag. Finns det något system där instruktörerna ringer upp hopparna?

Har alla dessa sedan tystnadsplikt? Ingen får skriva i denna tråd. Skall detta hållas hemligt inom förbundet. Bara aktiva hoppare har rätt till informationen?
Ja, det finns system för hur information delas inom klubbarna. Nej, ingen har tystnadsplikt.
Citera
2022-09-16, 14:01
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buzzkillington
Ja, det finns system för hur information delas inom klubbarna. Nej, ingen har tystnadsplikt.
Men du är aktiv hoppare? (Jag är f.d.) Du har alltså informationen?
Citera
2022-09-16, 14:09
Medlem
buzzkillingtons avatar
Citat:
Men du är aktiv hoppare? (Jag är f.d.) Du har alltså informationen?
Jag slutade hoppa för nåt år sen men jag tror inte att jag har mindre information än vad aktiva hoppare har. Om det t.ex. hade rört sig om att man misstänker att komponent X hos del Y i ett system tillverkat av företag Z har något med olyckan att göra så går man snabbt ut med instruktioner om vilka åtgärder som måste göras för aktuella utrustningar innan man får fortsätta hoppa. Knappast allmänintresse.

Sen att det skulle finnas massor av faktisk information som någon sitter och håller på av okänd anledning får nog stå för dig.
Senast redigerad av buzzkillington 2022-09-16 kl. 14:12.
Citera
2022-09-16, 14:26
Medlem
wwrs avatar
Det råder kaos. Hoppare med ganska färsk erfarenhet säger att inga svar finns eller att aktiva hoppare får information fortlöpande, men det finns inget system för det. Men i media eller i denna tråd finns bara det som förbundet skrivit Det är definitivt mycket mindre än man vet.

Det har gått mer än en månad sedan den första olyckan. Vi vet nästan ingenting. Vi vet i stort sett att "reserven utlöstes automatiskt men hann inte utvecklas".

Vad jag vet brukar t.o.m. flyghaveriutreningar, som oftast är mer komplicerade än detta, kunna presentera skriftliga preliminärsvar inom en månad.

Det förefaller som att hoppsporten motarbetar sig själv genom att inte kontinuerligt presentera utredningens resultat.

Många flashbackare försvarar tystnaden. Svårt att gå vidare med.
Citera
2022-09-16, 14:35
Medlem
buzzkillingtons avatar
Citat:
Det råder kaos. Hoppare med ganska färsk erfarenhet säger att inga svar finns eller att aktiva hoppare får information fortlöpande, men det finns inget system för det. Men i media eller i denna tråd finns bara det som förbundet skrivit Det är definitivt mycket mindre än man vet.
Du sammanfattar svaren du får med ungefär motsatsen. Suck.

Citat:
Och ändå maler du på om det här dagarna i ända.

Gå med i en klubb eller börja umgås med hoppare så får du all info som finns utan att behöva anstränga dig för att söka upp den eller beskylla medierna för att dölja sanningen för dig och allt det där.
Senast redigerad av buzzkillington 2022-09-16 kl. 14:39.
Citera
2022-09-16, 14:58
Medlem
Citat:
Nu skall den som vill veta vad som hänt åka till klubben och ta reda på det själv, istället för att förbundet och tidningarna berättar! Då får man väl antagligen förbinda sig att inte föra informationen vidare eftersom den inte nått Flashback som väl är det största svenska forumet, dit folk ofta vänder sig för att veta mer. Detaljerna skall vara hemliga. Det är så oro sprids i samhället.

Det var likadant i fallet för en månad sedan. Vi hade ingen aning om vad som hänt innan "reserven utlöstes automatisk, men inte hann utvecklas". Det blev gissningar. Vi blev någorlunda överens om gissningarna till slut. Men nu såg jag något inlägg i denna tråd som tydligen förkastade de slutsatserna.

Det handlar om att angripa fallskärmssporten. Den som inte hoppar och läser denna tråd får intryck av att det råder kaos och okunskap inom sporten men det gör det inte, gjorde i alla fall inte tidigare.
Nääää. åk inte ut till Aros klubben.
Du blir mosad, på nolltid.

Bättre kan vara att glömma....denna "sport"??
Citera
2022-09-16, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ValentinaL
Jag kan inte föreställa mig att klubben skulle ge ”intern information” till någon random icke-hoppare som dyker upp och vill veta en massa om den tragiska olyckan.

Nej, självklart är det ingen som ger ut information till något uppstressad galning som åker ut till klubben med vilt stirrande blick och börjar häva ur sig frågor.

Det jag menade var att om du skulle vistas på klubben en dag som gäst och hittar någon att småprata med och stämningen är god och trevlig så brukar folk öppna sig och diskutera mera fritt.
Citera
2022-09-16, 15:43
Medlem
crocodilelilos avatar
Citat:

Det har gått mer än en månad sedan den första olyckan. Vi vet nästan ingenting. Vi vet i stort sett att "reserven utlöstes automatiskt men hann inte utvecklas".

Vad jag vet brukar t.o.m. flyghaveriutreningar, som oftast är mer komplicerade än detta, kunna presentera skriftliga preliminärsvar inom en månad.

Det förefaller som att hoppsporten motarbetar sig själv genom att inte kontinuerligt presentera utredningens resultat.

Nej det råder inte kaos bara för att du inte är informerad om allt. Utan precis tvärtom, det råder ordning och reda. Utredningen gör sitt arbete, metodiskt, utan att sprida obekräftade uppgifter eller förhastade slutsatser som enbart skapar förvirring.

SFF har kommit med kortfattad preliminärbedömning av två tidigare olyckor men på det gnällde du bara att de var för kortfattade. De är kortfattade eftersom de inte är klara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in