2022-09-15, 22:22
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ValentinaL
Som lekman utan minsta insikt i sporten (läs bara inläggen här på forumet så förstår du vad jag menar… Man baxnar!) kan man inte diskutera varesej olyckorna, orsakerna eller åtgärder. Lika lite som jag kan gå in i en diskussion om tekniken vid en hjärttransplantation eller Formel 1-bilar. Det är helt absurt. Och meningslöst. Man kan inte göra en konstruktiv diskussion om nåt man har noll kunskap om.

Och det vore helt befängt om SFF skulle börja ösa ut teorier kring olyckorna innan man utrett dem. Rena vansinnet.
Det är inte vansinne att presentera all information man har. Det har man definitivt inte gjort. Sporten förlorar på att man inte ger all information. De som bedömt vittnesuppgifter och utrustning vet säkert mycket om vad som har hänt. Sporten skulle vinna på att den informationen kom ut. Nu sker bara gissningar och spekulationer utifrån nästan ingen information alls. Denna situation är betydligt sämre.

Flashback är ett stort forum. Jag skulle tro att en del som läst om olyckorna söker sig hit för att få reda på mer. Men de möts bara av gissningar och tokigheter om att kunna landa utan fallskärm. Om tillgänglig information hade kommit ut kunde det föras en diskussion om vad som kunde ha inträffat. Jag är övertygad om att de som utrett fallen vet vad som hänt. Om de i något fall inte vet så kan de säkert lämna tydliga garderingar för vissa uppgifter.

Alldeles självklart bör man ge den information man har. Bedrövligt att man i dagens samhälle t.o.m. måste argumentera på Flashback för det. Speciellt de som hoppar är intresserade av att veta vad de kanske skall hålla ett speciellt öga på.

Men nu tar jag lite paus. Ha en trevlig kväll.
Citera
2022-09-15, 23:42
Medlem
cordelias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xyron
Jag är vittne och såg förloppet, har själv hoppar fallskärm för många år sedan.

Det som hände var att första skärmen kom ut normalt men med grov spinn, troligtvis snodd på bärlinorna.

Han drog reserven på ganska hög höjd.
I samband med reseavdrag så lossnade huvudskärmen, och drar med sig reserven ut.

Linorna till reserven var helt utdragna men skärmen hade trasslat sig och förblev som en ”boll” i luften. Så full han i ca 10 sekunder tills han försvann bakom en skog. Så jag såg inte mer.

Cyklade förbi huset han träffade. Taket över altanen på framsidan var helt penetrerar, trallen under taket likaså.

Det kan inte varit en rolig syn för räddningstjänst som anlände.

Mina tankar går till de anhöriga.

Ps. Såg att någon frågade varför man hoppar över ett villaområde. Det beror på hur vinden ligger. Man vill att alla landar på fältet och när man hänger under skärm så driver man med vinden. Och denna sträcka tar man hänsyn till när man fäller hoppare från flyget.

Vill lyfta detta igen eftersom det är så mycket teorier om att man kan överleva ett sånt här fall. Jag var i närheten och såg förödelsen efteråt. Han gick alltså rakt igenom även altangolvet! Jag hörde någon skrika hysteriskt - ej säker på om det var han eller någon som såg allt. Hoppas på det sista!
Citera
2022-09-15, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Alldeles självklart bör man ge den information man har. Bedrövligt att man i dagens samhälle t.o.m. måste argumentera på Flashback för det. Speciellt de som hoppar är intresserade av att veta vad de kanske skall hålla ett speciellt öga på.

Men nu tar jag lite paus. Ha en trevlig kväll.

Mitt förslag är att du åker ut till Västerås fallskärmsklubb och deltar i någon intern inofficiell diskussion med någon på klubben. Det är förmodligen inget större mysterium varför olyckor sker. Mänskliga faktorn är nästan alltid olycksorsaken.

Säkerhet är alltid ett förekommande samtalsämne på klubbarna. Risker, vad man ska tänka på, förebyggande arbete. Du kommer inte ens på flygplanet utan att säkerhetskontroll utförs av utrustningen vid planet.

Elever drillas ständigt i vad de ska tänka på och så vidare. Det finns ingen instruktör som säger till eleverna "vi vet inte varför olyckor sker, det är bortom vårt förstånd".

Men ska man gå ut offentligt med information måste man vara mer säker på vad man säger. Internt kan man spekulera mer.
Citera
2022-09-16, 07:13
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Mitt förslag är att du åker ut till Västerås fallskärmsklubb och deltar i någon intern inofficiell diskussion med någon på klubben.
Nu skall den som vill veta vad som hänt åka till klubben och ta reda på det själv, istället för att förbundet och tidningarna berättar! Då får man väl antagligen förbinda sig att inte föra informationen vidare eftersom den inte nått Flashback som väl är det största svenska forumet, dit folk ofta vänder sig för att veta mer. Detaljerna skall vara hemliga. Det är så oro sprids i samhället.

Det var likadant i fallet för en månad sedan. Vi hade ingen aning om vad som hänt innan "reserven utlöstes automatisk, men inte hann utvecklas". Det blev gissningar. Vi blev någorlunda överens om gissningarna till slut. Men nu såg jag något inlägg i denna tråd som tydligen förkastade de slutsatserna.

Det handlar om att angripa fallskärmssporten. Den som inte hoppar och läser denna tråd får intryck av att det råder kaos och okunskap inom sporten men det gör det inte, gjorde i alla fall inte tidigare.
Senast redigerad av wwr 2022-09-16 kl. 07:26.
Citera
2022-09-16, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finanssvargen
Mitt förslag är att du åker ut till Västerås fallskärmsklubb och deltar i någon intern inofficiell diskussion med någon på klubben. Det är förmodligen inget större mysterium varför olyckor sker. Mänskliga faktorn är nästan alltid olycksorsaken.

Säkerhet är alltid ett förekommande samtalsämne på klubbarna. Risker, vad man ska tänka på, förebyggande arbete. Du kommer inte ens på flygplanet utan att säkerhetskontroll utförs av utrustningen vid planet.

Elever drillas ständigt i vad de ska tänka på och så vidare. Det finns ingen instruktör som säger till eleverna "vi vet inte varför olyckor sker, det är bortom vårt förstånd".

Men ska man gå ut offentligt med information måste man vara mer säker på vad man säger. Internt kan man spekulera mer.
Jag kan inte föreställa mig att klubben skulle ge ”intern information” till någon random icke-hoppare som dyker upp och vill veta en massa om den tragiska olyckan. Det vore helt orimligt och väldigt olämpligt. Information kommer sedan utredningen avslutats.

I övrigt håller jag med!
Senast redigerad av ValentinaL 2022-09-16 kl. 09:19.
Citera
2022-09-16, 09:35
Medlem
Citat:
Nu skall den som vill veta vad som hänt åka till klubben och ta reda på det själv, istället för att förbundet och tidningarna berättar! Då får man väl antagligen förbinda sig att inte föra informationen vidare eftersom den inte nått Flashback som väl är det största svenska forumet, dit folk ofta vänder sig för att veta mer. Detaljerna skall vara hemliga. Det är så oro sprids i samhället.

Det var likadant i fallet för en månad sedan. Vi hade ingen aning om vad som hänt innan "reserven utlöstes automatisk, men inte hann utvecklas". Det blev gissningar. Vi blev någorlunda överens om gissningarna till slut. Men nu såg jag något inlägg i denna tråd som tydligen förkastade de slutsatserna.

Det handlar om att angripa fallskärmssporten. Den som inte hoppar och läser denna tråd får intryck av att det råder kaos och okunskap inom sporten men det gör det inte, gjorde i alla fall inte tidigare.
Men vad är det för fel på dig?
Finns ingen anledning för utredarna att sprida nån info innan de sammanställt och utvärderat vad de finner.

Du verkar driva nåt märkligt påstående om mörkläggning? Jag tycker som andra här att du bör koppla bort dig ett tag och andas.
Eller sök dig till nån konspirationssida. Du förstör bara den här tråden med ditt okunniga tjatter.

Låt de som kan det utreda och komma fram till en slutsats och rekommendation i lugn och ro. Att stressa för att idioter som du inte fattar bättre ger bara dåliga resultat. Jösses.
Citera
2022-09-16, 09:41
Medlem
wwrs avatar
Det här är som ofta på Flashback. De som efterfrågar öppenhet med information attackeras personligen och kallas för "idioter" och liknande sandlådefasoner.

Det vore självklart bättre om professionella utredare med tillgång till vittnesuppgifter och den aktuella utrustningen berättade vilka slutsatser som kan dras, än att spekulationer runt bristfällig information sker på Flashback. Det står ju vilket tok som helst i denna tråd, hur man landar utan fallskärm etc.

Nu skapas bara oro. Det vi får veta är att folk dör men inte varför. Det handlar om att attackera hoppsporten.

- Hur går Palmeutredningen?
- Vi kan inte lämna svar förrän mördaren är dömd.
Senast redigerad av wwr 2022-09-16 kl. 09:57.
Citera
2022-09-16, 09:56
Medlem
buzzkillingtons avatar
Citat:
Det här är som ofta på Flashback. De som efterfrågar öppenhet med information attackeras personligen och kallas för "idioter" och liknande sandlådefasoner.
I den mån du uppfattar dig idiotförklarad har det nog mer att göra med att du skriver sida upp och sida ner om magreserver, rundkalotter, att allt var bättre förr, upprepar samma sak i tio inlägg och går sen över till någon sorts korståg mot medierna, flashback, fallskärmsförbundet och diverse andra där du på samma sätt upprepar exakt samma sak om och om igen. Det har nog väldigt lite att göra med att du efterfrågar öppenhet.
Citera
2022-09-16, 11:20
Medlem
crocodilelilos avatar
Citat:

Det vore självklart bättre om professionella utredare med tillgång till vittnesuppgifter och den aktuella utrustningen berättade vilka slutsatser som kan dras, än att spekulationer runt bristfällig information sker på Flashback. Det står ju vilket tok som helst i denna tråd, hur man landar utan fallskärm etc.

Nu skapas bara oro. Det vi får veta är att folk dör men inte varför. Det handlar om att attackera hoppsporten.

- Hur går Palmeutredningen?
- Vi kan inte lämna svar förrän mördaren är dömd.
Så du tycker att utredarna har en skyldighet att rapportera allt till Flashback, vi tycker olika...
Det som står med fetstil är precis det som händer just nu, när de kan dra sina slutsatser så kommer dessa att presenteras, när de är klara med utredningen. Det lär nog ta 3-4 månader innan den publiceras.
Som jag förstår det pågår det två olika utredningar, polisen utreder dödorsaken och SFF utreder orsaken till olyckan.
Du borde ta av foliehatten och ta dina tabletter istället, i väntan på slutrapporten.
Citera
2022-09-16, 11:31
Medlem
wwrs avatar
Det skall naturligtvis inte rapporteras till Flashback utan t.ex. skall bättre information ges på Förbundets hemsida. De aktiva hopparna och andra intresserade kan kräva det. Den förra olyckan inträffade för mer än en månad sedan. (Flyghaverier rapporteras ofta preliminärt, skriftligt efter en månad och det är mer att undersöka på ett flygplan.)

Självklart är det bättre om professionella utredare med tillgång till information berättar vad man kommit fram till än att vi hänvisas till kaotiska trådar som denna för att veta mer. Det finns mer information än vad som givits på Förbundets hemsida. Med så lite information skapas rykten.

(FB) Västerås: Fallskärmshoppare avliden (2022-09-10)

Jag hinner inte korrigera alla missuppfattningar som görs av mina inlägg. Jag måste dra ned på sta'n en stund. Ha en bra dag.

Senast redigerad av wwr 2022-09-16 kl. 12:06.
Citera
2022-09-16, 13:20
Medlem
Citat:
Det skall naturligtvis inte rapporteras till Flashback utan t.ex. skall bättre information ges på Förbundets hemsida. De aktiva hopparna och andra intresserade kan kräva det. Den förra olyckan inträffade för mer än en månad sedan. (Flyghaverier rapporteras ofta preliminärt, skriftligt efter en månad och det är mer att undersöka på ett flygplan.)

Självklart är det bättre om professionella utredare med tillgång till information berättar vad man kommit fram till än att vi hänvisas till kaotiska trådar som denna för att veta mer. Det finns mer information än vad som givits på Förbundets hemsida. Med så lite information skapas rykten.

Jag hinner inte korrigera alla missuppfattningar som görs av mina inlägg. Jag måste dra ned på sta'n en stund. Ha en bra dag.

Vad skulle vinnas på att ge löpande information under ett utredningsarbete där inga svar ännu finns? Det skulle ju bli ren spekulation och enormt ansvarslöst. Inget kommer att döljas
eller undanhållas. Det påverkar varesej din eller min säkerhet att svaret dröjer ett par månader. OM man misstänkt ett allvarligt fel i utrustningen hade man handlat annorlunda. Utrustningar groundas ibland av sådana skäl, och modifieras etc innan de släpps igen. Ditt liv påverkas inte av ett par månaders otålig väntan.
Citera
2022-09-16, 13:36
Medlem
crocodilelilos avatar
Citat:

Om alla dina inlägg missuppfattas kanske du borde försöka skriva tydligare.
Här en rapport från en olycka i Maj:
https://www.sff.se/index.php/nyheter...da-15-maj-klar
Tids nog får du se utredningen av denna olycka också, saker och ting tar tid oavsett hur mycket du gnäller om öppenhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in