• 1
  • 2
2022-09-11, 11:26
Medlem
Flyttade relativt nyligt in i ett radhus där det i badrummet på ovanvåningen, där vi har dusch etc, luktar SURT.

Skulle inte säga att det luktar 24/7, men 70-80% av tiden. Där vi då dessutom har dörren vidöppen hela dagarna.

Har luktat i avloppet under duschen men känner ingenting specifikt därifrån. Testade även att öppna upp och rengöra, där det var ett djup på 20cm med smutsigt vatten? Den är mer eller mindre fylld hela vägen upp. Ska det vara så ens?

Inte gett mig in på att försöka ta lös rören under handfatet. Iaf inte än. Däremot kört ner likväl bikarbonat som ättiksprit i bådadera men inget som verkar hjälpt.

Sitter detta ens i avloppet eller kan det vara något annat som spökar?
Citera
2022-09-11, 11:30
Medlem
Greenspams avatar
Ja det kommer från brunnen.
Ta dit någon som kan fixa avluftningen.
Citera
2022-09-11, 11:35
Medlem
991ESSs avatar
Jag hyrde en lägenhet en kort stund, där ena badrummet luktade enormt surt, såg att det hade läckt in från taket vid duschen, och det fanns mögel där. Använde andra badrummet och drog så snart jag kunde.

Ganska sjukt för lägenheten var typ nyrenoverad för uthyrning, så har de inte ens sett till att få taket fixat först, lol

andra bilden, syns en del skumt över duschen
https://imgur.com/a/Mty8Lg3
Senast redigerad av 991ESS 2022-09-11 kl. 11:51.
Citera
2022-09-11, 11:39
Medlem
bajsfittahoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greenspam

Badet ligger på ovanvåningen hur kan det då vara brunnen som är problemet?

Citat:
Ursprungligen postat av 991ESS
Jag hyrde en lägenhet en kort stund, där ena badrummet luktade enormt surt, såg att det hade läckt in från taket vid duschen, och det fanns mögel där. Använde andra badrummet och drog så snart jag kunde.

Var hittar man lägenhet med hela 2 badrum?
Citera
2022-09-11, 11:41
Medlem
991ESSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajsfittahora
Badet ligger på ovanvåningen hur kan det då vara brunnen som är problemet?

Var hittar man lägenhet med hela 2 badrum?

I Firenze centro storico
Citera
2022-09-11, 11:48
Medlem
ps870s avatar
Har du problem med avloppet luktar det typ bajs eller dött djur. Inte surt.
Vad är det för golv? Är det ett äldre badrum? Linoleumgolv kan lukt surt/ spya om fel typ av rengöringsmedel använt och då skadat ytskiktet. Dock är jag tveksam om linoleummatta används i badrum eller om det är plastmatta.
Jag har klinkergolv i båda mina badrum. Det ena luktar surt efter städning om jag använder något annat än såpa.
Citera
2022-09-11, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ps870
Har du problem med avloppet luktar det typ bajs eller dött djur. Inte surt.
Vad är det för golv? Är det ett äldre badrum? Linoleumgolv kan lukt surt/ spya om fel typ av rengöringsmedel använt och då skadat ytskiktet. Dock är jag tveksam om linoleummatta används i badrum eller om det är plastmatta.
Jag har klinkergolv i båda mina badrum. Det ena luktar surt efter städning om jag använder något annat än såpa.

Ja, nej, det luktar SURT. Det är en plastmatta. Vet inte vilken typ, men kanske är så ”enkelt”? Dvs att man rengjort ”fel” innan utflytt.
Citera
2022-09-11, 12:11
Medlem
Undercoverss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MZW
Ja, nej, det luktar SURT. Det är en plastmatta. Vet inte vilken typ, men kanske är så ”enkelt”? Dvs att man rengjort ”fel” innan utflytt.
Det kan börja lukta illa/avlopp när vattenlåsen i dusch & handfat blir fullt med hår/smuts/gegg så du får göra som alla andra och rensa dessa mellan varven..... Här hemma behövs det göras c:a 3ggr/år

Och man måste lyfta upp insatsen i duschbrunnen för att komma åt!
Senast redigerad av Undercovers 2022-09-11 kl. 12:15.
Citera
2022-09-11, 12:15
Medlem
Jordgubbes avatar
Tycker du skall rådfråga ditt försäkringsboleg, de kanske är lika intresserade som du att förekomma ett större problem. Eller det finns firmor som utreder fukt. Eller tredje förslag, kolla under underrubriken "Tecken på fuktskada i badrum" i den här länken (att det släppt).
Citera
2022-09-11, 12:35
Medlem
funktioners avatar
Kolla så att insatsen till golvbrunnen sitter ordentligt på plats så att den är tät.

Avloppet till handfatet, kommer det från golvet eller väggen? Vart det än kommer från, lyft upp plastkoppen som sitter mot golv/vägg, det sitter högst sannolikt ett gummi där. Kolla så att det ser tätt ut. Det borde iofs börjar läcka vatten där om det inte skulle vara tätt men det kanske kan glipa lite…

Har ni en tvättmaskin i badrummet?
Gör samma koll där. Avloppsslangen från tvättmaskinen leds förmodligen ned i ett vitt plaströr på väggen. Kolla gummit nere vid golvet där också.

Det kan vara jättemärkiga orsaker till konstig lukt i lägenheter och hus och ibland är de svåra att hitta..
Senast redigerad av funktioner 2022-09-11 kl. 12:44.
Citera
2022-09-11, 12:41
Medlem
funktioners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greenspam
Vadå fixa avluftningen? Kan du förklara hur dålig lukt ifrån avloppet skulle kunna bero på luftaren? Jag vet ett scenario som skulle kunnat ligga bakom men det är HÖGST osannolikt.. Så utveckla gärna!

Golvbrunnen är jag också nyfiken på varför du bara antar att det är där lukten kommer ifrån?
Citera
2022-09-11, 14:03
Medlem
ps870s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MZW

Är det linoleumgolv och det rengjorts med fel medel är ytan skadad. Minns jag rätt så har linoljan härsknat då den kommer i kontakt med luften. Lukten är spya/ mjölk som surnat.
Du kan kanske rädda den genom att vaxa den med vax för linoleumgolv, viktigt att det är rätt typ av vax. Men risken finns att det är kört. Prata med en golvfirma så är bra på plast/ linoleumgolv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in