Citat:
Ursprungligen postat av
calmsolution
1.
Först och främst, talman skall väljas.
S hävdar att största parti skall ha talman
M hävdar att största parti i vinnande blocket skall ha talman
Framförallt i högerblocket kommer motstånd finnas (läs L) att välja tex Björn Söder till talman, kan man gå runt det med en kompromiss och välja någon från M? Detta kommer ta tid…
2.
Talmannen ger uppdraget till de ledare som är troligast att försöka bilda regering. Om SD lyckades kommer JÅ försöka men kommer naturligtvis misslyckas pga L.
Om UK försöker bilda kommer SD kräva regeringsplats och även här kommer L i den första omgången sätta sig emot.
Med talman från S får nog M första försöket.
3.
Även S kommer få försöka efter misslyckanden från M och SD, men detta är nog dödfött men en chans finns om L återigen byter. Det blir dödsstöten för L.
4.
Detta var mitt tips inför valet, AL (C) får försöka med S+M, men detta var bara om SD blev större än M samtidigt som vänstern vann. Då hade aldrig AL släppt in V, vilket V skulle kräva.
Vänner, vi står inför ett stort kaos för regeringsbildning, detta kommer ta tid och fram tills dess styr Maggan!
Vad är värst, en snabb högerregering utan SD, ett nyval där L åker ur eller en fortsatt tillfällig regering med Maggan?
Hur lång tid tror ni detta tar?
1. Är det inte kutym att störta parti inom vinnande regeringsunderlag får talmansposten? Jag tror Norlén kommer bli återvald. Dels är han kompetent och dels är han moderat. Tror inte sossarna har så mycket emot honom, de ser nog hellre honom än någon SDare.
2. Norlén ger uppdraget till Ulf Kristersson. Misslyckas han går uppdraget till Magdalena Andersson
3. Vi får se, det kan mycket väl bli en M+KD regering. Det känns som det troligaste scenariot. Följt av en mittenöverenskommelse, men då tror jag sossarna vill att M regerar själva, med inslag utav deras politik. Annie Lööf som statsminister känns inte särskilt troligt i dagsläget, men sker det så blir det en mix rödblågrön regering med ministerposter från olika partier och det kommer sticka i ögonen hos folket.
4. Tror återigen att AL inte har någon särskilt stor chans att bli statsminister. För mig känns det givna utifrån läget att Kristersson blir statsminister.