• 1
  • 2
2022-09-12, 20:39
Medlem
Har själv röstat på PP men på sätt och vis känns det som en bortkastad röst då de i princip aldrig når 4%. Är det verkligen meningslöst att rösta på mindre, nischade partier? Kanske ändå bättre än att rösta blankt?
Citera
2022-09-12, 20:43
Medlem
Callebiltes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulz
Har själv röstat på PP men på sätt och vis känns det som en bortkastad röst då de i princip aldrig når 4%. Är det verkligen meningslöst att rösta på mindre, nischade partier? Kanske ändå bättre än att rösta blankt?
SD var ju litet en gång i tiden och Nyans är litet idag men kommer sitta i riksdagen om 4 el 8 år.

Det beror väl lite på om de driver en linje som en hyfsat stor del av befolkningen har intresse av och inget annat parti driver dessa frågor.

Piratpartiet var på gång ett tag men sedan kom steam, streaming och vpn tunnlar och gjorde dem överflödiga. Idag är nog folk mer oroliga att få ett nackskott från någon klanuppgörelse eller om de kommer frysa ihjäl i vinter än att tanka hem en film..
Citera
2022-09-12, 20:44
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:

Om ingen röstar på mindre partier blir det inga nya större partier. SD var en fis i rymden för några decennier sen, nu är dom näst störst i landet.
Citera
2022-09-12, 20:47
Medlem
kNxAys avatar
Partier med en framtid är det inte bortkastade röster, men partier som PP har ingen framtid därav var din röst totalt bortkastad.
Citera
2022-09-12, 20:49
Medlem
Citat:
Ja, det är helt bortkastat. Att man kan kalla sig en demokrati där alla röster inte räknas helt galet men det är så vi har det.
Citera
2022-09-12, 20:52
Medlem
Zaedrewss avatar
Helt bortkastat är det ju inte. Vid 2% får ju partiet pengar i form av partistöd. Sedan får de också till nästa val färdiggjorda valsedlar. Det ska alltså finnas i varje vallokal sedlar för dom. Det gör ju väldigt mycket till.

Sedan som vi sett i svenskt val. Är det ju förbannat svårt att komma över detta magiska 4%. Men ibland händer det ju.
Citera
2022-09-12, 21:00
Avstängd
olasvenssons avatar
Dom flesta partier har varit små någon gång (förutom Socialdemokraterna som hade arbetare med sig från början).

Sedan kanske småpartier växer och kommer över 4% spärren.

Jag ser aldrig att det är en bortkastad röst att välja ett litet parti som ligger under spärren. Man ska välja det man tror på.
Senast redigerad av olasvensson 2022-09-12 kl. 21:04.
Citera
2022-09-12, 21:36
Medlem
Citat:

PP gick inte hem, men det finns andra partier som kan göra skillnad för dig. Du behöver ta reda på vad du behöver.
Citera
2022-09-12, 23:33
Medlem
SkattefriZons avatar
Tror inte man ska taktikrösta. Det bästa för alla är att folk verkligen röstar på det man tror på.
Du gjorde helt rätt. Jag hatar PP dock.
Röka cannabis och få medborgarlön. Vilken jävla kombo.
Citera
2022-09-13, 00:06
Medlem
I-van-Toers avatar
Man ska aldrig glömma att Sverigedemokraterna är i stort sett ett unikum inom västerlandets partihistoria. Men det är egentligen inte konstigt att de lyckades där t ex Ny Demokrati misslyckades, i Sverige så att säga. Mycket hänger på namnet och det var bara en tidsfråga innan de skulle få fotfäste. Glöm inte att dagens SD en gång i tiden misslyckades när det hette Sverigepartiet. Jag är t ex helt övertygad om att ett parti som t ex skulle återstarta t ex Stockholmspartiet och köra det konsekvent som SD gjort skulle, förr eller senare, igen, komma in i Stockholms kommunfullmäktige och bli kvar där. Det handlar om att vara konsekvent och metodisk, mandatperiod efter mandatperiod. Namnet är givetvis något många då kan identifiera sig med. Det skulle bli så över tid.

Jag skulle t ex, i mitt huvud, väldigt gärna återstarta Stockholmspartiet, för Stockholms bästa. Men när jag tänker på det mer ingående så kommer jag till slut alltid fram till att jag hatar människor överlag och att jag garanterat skulle vara fel person. Men det finns givetvis någon, eller några, där ute som är tillräckligt egofixerad/e som säkerligen skulle kunna köra igång allt igen.
Citera
2022-09-13, 06:12
Medlem
En röst på ett litet parti är i de allra flesta fall bortkastad.

Som jag ser det finns det tre olika typer av småpartier, som av olika anledningar aldrig kommer att bli stora:

1. Partier som helt enkelt är meningslösa och överflödiga och tillräckligt många därför aldrig kommer att rösta på dem (som MED och PP).

2. Partier med en del bra åsikter och förslag men som drivs amatörmässigt och därför aldrig kommer att bli riktigt stora (som AfS och KVrP).

3. Flummiga partier vars program inte lockar särskilt många (som Enhet och KLP).

Av partierna utanför riksdagen är det bara Nyans som (tyvärr) har potential. De har - som det ser ut nu, de kan förstås av olika orsaker kollapsa innan dess - goda chanser att komma in i EU-parlamentet 2025 och som ett etablerat parti kan de ta sig över 4%-spärren till riksdagen 2026.
Citera
2022-09-13, 06:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rammakaren
En röst på ett litet parti är i de allra flesta fall bortkastad.

Som jag ser det finns det tre olika typer av småpartier, som av olika anledningar aldrig kommer att bli stora:

1. Partier som helt enkelt är meningslösa och överflödiga och tillräckligt många därför aldrig kommer att rösta på dem (som MED och PP).

2. Partier med en del bra åsikter och förslag men som drivs amatörmässigt och därför aldrig kommer att bli riktigt stora (som AfS och KVrP).

3. Flummiga partier vars program inte lockar särskilt många (som Enhet och KLP).

Av partierna utanför riksdagen är det bara Nyans som (tyvärr) har potential. De har - som det ser ut nu, de kan förstås av olika orsaker kollapsa innan dess - goda chanser att komma in i EU-parlamentet 2025 och som ett etablerat parti kan de ta sig över 4%-spärren till riksdagen 2026.

Rösten är bortkastad till dess de kommer in. Och de hade aldrig kommit in om inte väljare i flera val dessförinnan hade försökt få in dem tidigare. Det man förordar den som hävdar bortkastad röst är att man som väljare ska ge sitt stöd till:

någon man egentligen inte tycker om särskilt bra
någon som tar din röst och hävdar att man har ett mandat minsann

Jag röstar på AFS. Vad är det som är amatörmässigt med dem? Vad är det S gör så proffsigt?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in