2022-09-12, 21:21
Medlem
juholt69s avatar
Detta är inte mitt förstahandsval, men hade Sverige mått bra av en stabil majoritetsregering med en bra bit över 50%? Jag tänker då på våra statsbärande partier Socialdemokraterna och Moderaterna (även om de leds av "den veke" Ulf) och ett mittenparti?

Nu menar jag utifrån ett obektivt synsätt, alltså för Sveriges bästa. Fördelar:
- kunnat fatta breda beslut som kunnat överleva många framtida mandatperioder.
- brett folkligt stöd
- handlingskraft
- inga högerextrema influenser i politiken

Diskutera!
Citera
2022-09-12, 21:32
Medlem
I-van-Toers avatar
Det spelar absolut ingen roll överhuvudtaget vilken sorts regering Sverige får officiellt. Besluten av vad som komma skall tas inte av några politiker. Det enda politikerna och tjänstemännen gör är att "stämpla" beslut och få in dem i systemet. Lite som en konduktör eller kontrollant som kollar biljetter.

Däremot kan kosmetiska hägringar vara roligt att se på. Speciellt sådana där fittnyllen tuggar fradga av ilska att de inte "vann". Jag tycker t ex att det är skitkul att SD blev större än M fast jag i år röstade blankt och fast det egentligen inte betyder någonting alls. Men kul är det än idag och imorgon med.
Citera
2022-09-13, 09:10
Medlem
juholt69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Det spelar absolut ingen roll överhuvudtaget vilken sorts regering Sverige får officiellt. Besluten av vad som komma skall tas inte av några politiker. Det enda politikerna och tjänstemännen gör är att "stämpla" beslut och få in dem i systemet. Lite som en konduktör eller kontrollant som kollar biljetter.

Däremot kan kosmetiska hägringar vara roligt att se på. Speciellt sådana där fittnyllen tuggar fradga av ilska att de inte "vann". Jag tycker t ex att det är skitkul att SD blev större än M fast jag i år röstade blankt och fast det egentligen inte betyder någonting alls. Men kul är det än idag och imorgon med.

Tycker du bör läsa på kring hur vår demokrati fungerar.
Citera
2022-09-13, 09:31
Medlem
smygrasistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av juholt69

Förklara hur din "stabila regering" stjäl hälften av min lön och sedan påstår att de inte ägnar sig åt stöld.
Citera
2022-09-13, 09:37
Medlem
juholt69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smygrasisten
Förklara hur din "stabila regering" stjäl hälften av min lön och sedan påstår att de inte ägnar sig åt stöld.

Skärpning! Håll dig till ämnet i tråden. Du kan diskutera politisk filosofi i någon tråd som lämpar sig bättre för det.
Citera
2022-09-13, 14:16
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:

Tack för citat. Jag är påläst. Tack för omtanken. Det spelar fortfarande ingen roll vilken regering Sverige får. Däremot spelar det en jävla roll vem man vill se på TV, nyheterna, i artiklar m m nästkommande mandatperiod. Jag tror att de flesta människor har genomskådat det och röstat på, eller på vem, som kommer att synas i dessa medier. Man kan faktiskt få sin dag förstörd om man ser dessa fittnyllen på nyheterna, efter t ex en tung arbetsdag.

Världen sköter sig själv av någon anledning oavsett vem som bildar regering i Sverige.
Citera
2022-09-13, 14:20
Medlem
Citat:
Detta är inte mitt förstahandsval, men hade Sverige mått bra av en stabil majoritetsregering med en bra bit över 50%? Jag tänker då på våra statsbärande partier Socialdemokraterna och Moderaterna (även om de leds av "den veke" Ulf) och ett mittenparti?

Nu menar jag utifrån ett obektivt synsätt, alltså för Sveriges bästa. Fördelar:
- kunnat fatta breda beslut som kunnat överleva många framtida mandatperioder.
- brett folkligt stöd
- handlingskraft
- inga högerextrema influenser i politiken

Diskutera!
Får vi inte ett nyval under denna mandatperioden kommer det nog sluta (efter några försök) i att (m) + (s) + (c) bildar regering.
Citera
2022-09-13, 15:38
Medlem
Vad är stabil? Är det att regeringen har partier som representerar mer än 50 procent betyder inte att den är stabil. Det betyder att de kan driva igenom förslag om de internt är överens. Men det brukar vara stora slitningar inom sådana både till höger och vänster och de har ofta fallit sönder. Det kan vara stabilare med en minoritetsregering som gör upp i enskilda viktiga frågor. Som tex C som fick styra ekonomin helt i sossarnas regering. När man bildar koalitionsregeringar så vet man inte vilka kriser som kommer att dyka upp och hur de ska hanteras. Eller för den delen att partierna internt förändras.
Citera
2022-09-13, 17:26
Medlem
juholt69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
Vad är stabil? Är det att regeringen har partier som representerar mer än 50 procent betyder inte att den är stabil. Det betyder att de kan driva igenom förslag om de internt är överens. Men det brukar vara stora slitningar inom sådana både till höger och vänster och de har ofta fallit sönder. Det kan vara stabilare med en minoritetsregering som gör upp i enskilda viktiga frågor. Som tex C som fick styra ekonomin helt i sossarnas regering. När man bildar koalitionsregeringar så vet man inte vilka kriser som kommer att dyka upp och hur de ska hanteras. Eller för den delen att partierna internt förändras.

Stabil på så sätt att man kan se till att Sverige kan regeras utan risk för regeringskriser och annat trams. Sen kanske det inte blir några större förändringar eller reformer, men Sverige är ju å andra sidan ett bra land. Och juat nu kanske det viktiga är handlingskraft och stabilitet. Eller vad tror du?
Citera
2022-09-13, 18:14
Medlem
Citat:
Stabil på så sätt att man kan se till att Sverige kan regeras utan risk för regeringskriser och annat trams. Sen kanske det inte blir några större förändringar eller reformer, men Sverige är ju å andra sidan ett bra land. Och juat nu kanske det viktiga är handlingskraft och stabilitet. Eller vad tror du?
Det går inte. Inte ens ett parti med egen majoritet är immun mot politiska vildar. Det som är viktigt är att det är väljarnas val och dess representanter försöker genomföra detta. Om väljarna vill ha större förändringar så är det mer eller mindre en katastrof om det inte sker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in