S har ju enligt den preliminära räkningen gått upp med nästan 2% TROTS påstådda stödröster till Mp och förmodade förluster till SD.
S har pendlat mellan 25-30% i opinionsmätningarna och fick vid ett tillfälle ca 25% och det var under maj och juni då Mp låg under spärren och då flera S:are gick ut och sade att man måste stödrösta för Mp. Stödröstandet förklarade Dick Erixon i Riks med var anledningen till varför vissa opinionsmätningar för S gick dåligt, d.v.s. man förlorade väljare till Mp så att de kunde hålla sig över spärren.
Men, i valet ser vi nu att bara C och V gick back med ca 4% tillsammans medan S gick upp med 2% och Mp 1%ish.
Så, hur kommer det sig att S klarade sig bra i riksdagsvalet TROTS enorma problem med migrationen, kriminaliteten, energiförsörjningen och de uppskruvade priserna p.ga. kriget och den förda bränslepolitiken?
Är det S löften till de muslimska migranterna om höjda garantipensioner och fler bidrag som S menade skulle enbart vara fram till december som har gjort att migranterna inom C och V har hoppat till S?
Jag gissar att S väljare från 2018 har delvis gått till andra partier, men sedan har S importerat så pass många människor att dom inte förlorade några röster av att dom tidigare väljarna lämnade. Tvärtom så fick dom till och med fler röster. Vänta bara till nästa val, då ser vi nog ett S under 20%.
Särskilt nu när bokstavligen alla anser att Socialdemokraterna är förknippat med boomer & politiskt ointresserad/okunnig.
Procent Räkning år prpotionellt.
Kan misstänka att uppgången beror på att C och L väljare stannade hemma .
Då deras röst iaf indirekt har gått till sap de förre valen
Har lokalt sett riktat kampanjande mot s.k. "utsatta" områden sista veckorna. Dvs. stationerade valstugor/vagnar samtidigt som det inte funnits ett enda annat parti representerat.
Ingen aning om hur det ser ut i resten av Sverige men har sossarna kampanjat på liknande sätt i hela Sverige kan jag tänka mig att det givit utslag. Tänker mig att de ostört kan berätta om sin egen förträfflighet samt guida röstaren igenom hela valsituationen. Skulle inte förvåna mig om det även finns några lokala hjältar som agerat tolk vid kampanjerna.
Har lokalt sett riktat kampanjande mot s.k. "utsatta" områden sista veckorna. Dvs. stationerade valstugor/vagnar samtidigt som det inte funnits ett enda annat parti representerat.
Ingen aning om hur det ser ut i resten av Sverige men har sossarna kampanjat på liknande sätt i hela Sverige kan jag tänka mig att det givit utslag. Tänker mig att de ostört kan berätta om sin egen förträfflighet samt guida röstaren igenom hela valsituationen. Skulle inte förvåna mig om det även finns några lokala hjältar som agerat tolk vid kampanjerna.
"Fortsätt att rösta på oss så kommer vi fortsatt ge er bidrag, möjlighet att ta hit fler släktingar samt bygga moské. Vi vill införa separata tider för.kvinnor och män i simhallen. Allt annat är rasistiskt".
För att SD visade starka siffror. S fick röster för att SD var starka, har en mängd människor i min krets som röstade S endast för att SD inte ska bli större. Dom skiter i politik och sakfrågor, det viktigaste var är att SD inte skulle bli störst. Varför det är viktigast får jag ingen motivering på, men det är så det funkar nu i samhället.
Det bästa som kan hända nu är att SD får plats i regering och sköta sin politik, endast då kan en rättvis bedömning ske huruvida de passar i regering eller ej.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!