2022-09-13, 19:06
Medlem
Jag går på ett universitet i Sverige. Här, liksom på de flesta universitet vad jag har förstått det som, är vänster normen. Vad beror detta på? De flesta som pluggar på uni antar jag kommer från medelklassen eller identifierar sig åtminstone med den. Det går hand i hand med min fördom att de flesta inom medelklassen röstar vänster. Men finns det data på detta? Finns det data på vad de olika ekonomiska klasserna i Sverige röstar på?
Citera
2022-09-13, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fjompen00
Jag går på ett universitet i Sverige. Här, liksom på de flesta universitet vad jag har förstått det som, är vänster normen. Vad beror detta på? De flesta som pluggar på uni antar jag kommer från medelklassen eller identifierar sig åtminstone med den. Det går hand i hand med min fördom att de flesta inom medelklassen röstar vänster. Men finns det data på detta? Finns det data på vad de olika ekonomiska klasserna i Sverige röstar på?

Jag ifrågasätter inte vad du säger. Universiteten har sina kurser, de får sina bidrag. Jag har sett anhörigas kursbeskrivningar.

Men, du läser nog fel ämnen. Feministerna läser inte Algebra del C. De och du väljer andra kurser. Därför har vi en hårfrisörska som skall styra svensk kärnkraft.
Citera
2022-09-13, 19:16
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:

SCB:s stora väljarbarometer som kommer ut två gånger om året är nog vad du söker. Kan laddas ner här: https://www.scb.se/publikation/47473
Citera
2022-09-13, 19:21
Medlem
ConspiracyEyess avatar
Citat:
Många med vänsteråsikter brukar gilla att utbilda sig till lärare och journalister, och sedan sprider de sina åsikter därifrån. Jag är inte så säker på att medelklassen röstar vänster, men däremot under tiden de går på universiteten gör nog de flesta det. I övrigt har jag dålig koll på medelklassen.

Arbetarklassen röstar idag främst på SD och S, med ett litet övertag för SD.

Överklassen röstar på M, och även C skulle jag tro.

Det är svårt att kategorisera politik i dagens Sverige, då väldigt lite handlar om ekonomi längre. Många av de som ser sig själva som vänster har fått det väldigt bra ställt ekonomiskt i Sverige, och ser idag sig själva som "finare än andra". Förr var det rika människor som sprang omkring och trodde att de var finare än andra. Idag är det svenskar med PK-åsikter.
Citera
2022-09-13, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConspiracyEyes
Många med vänsteråsikter brukar gilla att utbilda sig till lärare och journalister, och sedan sprider de sina åsikter därifrån. Jag är inte så säker på att medelklassen röstar vänster, men däremot under tiden de går på universiteten gör nog de flesta det. I övrigt har jag dålig koll på medelklassen.

Det är svårt att kategorisera politik i dagens Sverige, då väldigt lite handlar om ekonomi längre. Många av de som ser sig själva som vänster har fått det väldigt bra ställt ekonomiskt i Sverige, och ser idag sig själva som "finare än andra". Förr var det rika människor som sprang omkring och trodde att de var finare än andra. Idag är det svenskar med PK-åsikter.

Preach. Du sa mycket som är sant där. Läraryrket är ett av de yrken som är stort där jag befinner mig, och där är det få som är höger. Och ja, det är svenskar med PK-åsikter som anser sig vara finare än andra idag. Därför identifierar jag mig kulturellt med arbetarklassen.
Citera
2022-09-13, 19:52
Medlem
grungewhores avatar
Har inga siffror, men om jag tittar på min bekantskapskrets så är de flesta medelklassmänniskor som jobbar inom statliga verk eller med media V, S eller FI.

Tittar jag på arbetarklassvänner så är de oftast V, SD eller S.

Överklassmänniskor i min bekantskapskrets liksom många som vill verka lite belevade i medelklassen hävdar de röstar Borgerligt. De tror generellt att det betyder konservativ, och fattar inte att de är brakliberaler.
Citera
2022-11-17, 21:05
Medlem
senhackarens avatar
Dom röstar på SD, AfS, KD och M.

Hårt arbete är dom allergiska emot. Dom är pappersvändare som ser ner på vanligt folk.
Citera
2022-11-17, 21:51
Medlem
Det kanske har blivit så att arbetare gått mera
åt höger, Men de flesta röstar S.
Medelklassen och överklassen har oftast inget
otalt med kapitalismen. Inom överklassen är
det nog väldigt få som är vänster.
Medelklassen är det väl kanske främst de som vuxit upp i ett arbetarhem som är vänster, tror
jag
Citera
2022-11-18, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senhackaren
Dom röstar på SD, AfS, KD och M.

Hårt arbete är dom allergiska emot. Dom är pappersvändare som ser ner på vanligt folk.
Och S- V- väljare älskar hårt lågavlönat arbete? Däremot tror jag C och Mp på riktigt trivs i missär. C är inte allergiska mot 16timmars arbetsdag om det är i linje med alla frimarknadsprinciper. Mp tar gärna i fysiskt genom att tvätta i bäcken istället för tvättmaskin.
Citera
2022-11-18, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConspiracyEyes

Nja, med viss modifikation.

De har ju noterat att människor med utbildning verksamma inom svensk stats- och myndighetsapparat samt människor med brödfödan beroende av babbesyndromet i form av migrationsverksanställda, socialtjänsten, advokater, olika myndigheter som ägnar sig åt diskriminering/integration/kontrollera kritiker/ ser S som garant för fortsatt flöde av skattemedel till deras verksamhet. Dessa människor är av samma skrot och korn som förr, med den skillnaden att de nu röstar S eller C i syfte att hålla babbeindustrin igång. Tidigare var de konservativa och röstade M av tradition och att hålla S borta från deras tillgångar. Men, nu så är de beroende av skattemedel för inkomster och ett perpetuum mobile klientel som är cirkulärt och håller deras aktiviteter igång.

Se bara hur myndighetspersoner och flera partier kritiserade Tidöavtalet. T.o.m. kristna organisationer inom Kd kritiserade minskningen av utlandsbiståndet då de som missionärer i Afrika drar med sig cash på resan samtidigt som de sprider "budskapet" eller anställda på Lunds universitet med L-sympatier med egen farm i Mozambique o.s.v. Intäkterna från skattemedlen gynnar deras business och DÄRFÖR röstar de S. S delar ut pengar till dem i utbyte mot stöd inom MSM och röster vid varje val samt positiva artiklar inom MSM.
Citera
2022-11-18, 12:03
Medlem
ConspiracyEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
Nja, med viss modifikation.

De har ju noterat att människor med utbildning verksamma inom svensk stats- och myndighetsapparat samt människor med brödfödan beroende av babbesyndromet i form av migrationsverksanställda, socialtjänsten, advokater, olika myndigheter som ägnar sig åt diskriminering/integration/kontrollera kritiker/ ser S som garant för fortsatt flöde av skattemedel till deras verksamhet. Dessa människor är av samma skrot och korn som förr, med den skillnaden att de nu röstar S eller C i syfte att hålla babbeindustrin igång. Tidigare var de konservativa och röstade M av tradition och att hålla S borta från deras tillgångar. Men, nu så är de beroende av skattemedel för inkomster och ett perpetuum mobile klientel som är cirkulärt och håller deras aktiviteter igång.

Se bara hur myndighetspersoner och flera partier kritiserade Tidöavtalet. T.o.m. kristna organisationer inom Kd kritiserade minskningen av utlandsbiståndet då de som missionärer i Afrika drar med sig cash på resan samtidigt som de sprider "budskapet" eller anställda på Lunds universitet med L-sympatier med egen farm i Mozambique o.s.v. Intäkterna från skattemedlen gynnar deras business och DÄRFÖR röstar de S. S delar ut pengar till dem i utbyte mot stöd inom MSM och röster vid varje val samt positiva artiklar inom MSM.
Du har helt rätt. För en liten minoritet av svenskar är massinvandringen en industri, där de får lön för att utföra arbeten som egentligen inte behövs, och som väldigt få människor efterfrågar. Samma sak gäller EXPO och gammelmedian. Deras löner är skattepengar till 100%. De lever på välfärd precis som alla som lever på socialbidrag. Skillnaden är att de intalar sig själva att de utför ett yrke. Det är därför som EXPO är så desperata efter att hitta "rasism", då de vet att deras organisation inte är efterfrågad eller behövd av någon annan än de själva och en del människor inom den extrema vänstern. Gammelmedian drar inte in några pengar. Det är väldigt få som köper deras tidningar, och därför är det även väldigt få företag som betalar för annonser. De är idag inget annat än propaganda-organ åt olika 7-klöver partier. Framförallt Socialdemokraterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in