Citat:
Ursprungligen postat av
Fjompen00
Jag går på ett universitet i Sverige. Här, liksom på de flesta universitet vad jag har förstått det som, är vänster normen. Vad beror detta på? De flesta som pluggar på uni antar jag kommer från medelklassen eller identifierar sig åtminstone med den. Det går hand i hand med min fördom att de flesta inom medelklassen röstar vänster. Men finns det data på detta? Finns det data på vad de olika ekonomiska klasserna i Sverige röstar på?
Många med vänsteråsikter brukar gilla att utbilda sig till lärare och journalister, och sedan sprider de sina åsikter därifrån. Jag är inte så säker på att medelklassen röstar vänster, men däremot under tiden de går på universiteten gör nog de flesta det. I övrigt har jag dålig koll på medelklassen.
Arbetarklassen röstar idag främst på SD och S, med ett litet övertag för SD.
Överklassen röstar på M, och även C skulle jag tro.
Det är svårt att kategorisera politik i dagens Sverige, då väldigt lite handlar om ekonomi längre. Många av de som ser sig själva som vänster har fått det väldigt bra ställt ekonomiskt i Sverige, och ser idag sig själva som "finare än andra". Förr var det rika människor som sprang omkring och trodde att de var finare än andra. Idag är det svenskar med PK-åsikter.