Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2006-07-05, 21:04
  #1
Medlem
Howlin Albins avatar
Ja... kan man käka falurödfärg?
När jag var liten trodde jag alltid att det hette farligrödfärg...
Men så är det ju inte.

Men hur är det då?
Är den giftig?
Innehåller ju mest koppar och rågmjöl vad jag vet... och linolja
Kommer i kontakt med det en del då jag målar om en sommarstuga.
Men vill inte gärna smaka innan jag vet säkert...
Vore skoj att få svar innan jag inte kan hålla mig från att smaka i alla fall.

Nån som har erfarenhet?
Citera
2006-07-05, 21:14
  #2
Medlem
NavierStokess avatar
Jag antar att du skämtar, men om så inte är fallet vill jag påpeka att koppar är giftigt.
Här finns varuinformation från en färgtillverkare http://www.nordsjo.se/pdf/v0167210.pdf
Citera
2006-07-05, 21:14
  #3
Medlem
Truxas avatar
Om du inte har tänkt dig att vanemässigt klämma en talrik rödfärg till frukost varje dag, så är det nog inte farlig.

Du kan nog lugnt smaka lite på den läckra blandningen, men sulfater och skit är nog egentligen inte nyttigt...
Citera
2006-07-05, 21:25
  #4
Medlem
Howlin Albins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truxa
Om du inte har tänkt dig att vanemässigt klämma en talrik rödfärg till frukost varje dag, så är det nog inte farlig.

Du kan nog lugnt smaka lite på den läckra blandningen, men sulfater ock skit är nog egentligen inte nyttigt...

Nja... det vet jag inte... har ju inte smakat än, smakar det skit så ska jag nog inte göra det, läste också lite i länken som NavierStokes var så vänlig att posta, och jag vet inte... kanske inte är värt "magsmärtor och huvudvärk" "vid förtäring framkalla kräkning" "välj släckmedel med hänsyn till omgivande brand..." osv osv.

Låter läskigt... men smaka måste jag nog göra ändå, men kanske bara lite.
Kan en matsked vara för mycket? Måste ju kunna känna smaken ordentligt...
Det står ju att det inte är akut gftigt...
Citera
2006-07-05, 21:37
  #5
Medlem
Truxas avatar
Om det nu är giftigt så kanske du kan börja med en matsked, och sedan successivt arbeta upp en tolerans? Om ett tag, säg ett par år, så kanske du kan byta något annat livsmedel mot en rödfärg av bra fabrikat.

Men kopparsulfat kan nog, oavsett tillvänjning, på lång sikt ge din hud en grönaktig ton...
Citera
2006-07-05, 21:46
  #6
Medlem
Howlin Albins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truxa
Om det nu är giftigt så kanske du kan börja med en matsked, och sedan successivt arbeta upp en tolerans? Om ett tag, säg ett par år, så kanske du kan byta något annat livsmedel mot en rödfärg av bra fabrikat.

Men kopparsulfat kan nog, oavsett tillvänjning, på lång sikt ge din hud en grönaktig ton...

Jo, det är sant... går väll att bygga upp tolerans mot det mesta, alvedon, mjölk osv...

Men går det inte att ta nått som motverkar kopparsulfatens negativa inverkan på kroppen?
Citera
2006-07-05, 21:53
  #7
Medlem
Truxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Howlin Albin
Jo, det är sant... går väll att bygga upp tolerans mot det mesta, alvedon, mjölk osv...

Men går det inte att ta nått som motverkar kopparsulfatens negativa inverkan på kroppen?

Jag googlade lite, men det verkar som om man kanske bör undvika kopparsulfat om man kan. Men är det gott så är det...

Eventuellt så kanske man kan röra ihop ett surrogat, där man tar den röda färgen från annat håll. Men viktigt då är nog att man bibehåller dom övriga läckra beståndsdelarna.
Citera
2006-07-06, 00:06
  #8
Medlem
Kor gillar det... Kom ihärdigt och skulle slicka när vi målade om morsans lada.
De dog inte av det vad jag vet.
Citera
2006-07-06, 10:07
  #9
Medlem
Brillans avatar
Antar att du inte menar att du vill käka en tallrik med färg.

Jag har också hört att t.ex. muggar inte får målas med falu rödfärg. Biter man i muggen och får i sig färg är det inte alls bra, har jag iaf hört. Har också hört att det är den gamla typen av falu rödfärg och att dom gjorde om den genom att ta bort nått giftigt ämne. Kan ha vart kvicksilver som var i det faktiskt men jag kommer inte ihåg.
Citera
2006-07-06, 11:05
  #10
Medlem
Och sen när du har blivit tillvänjd på falurödfärg så kan du testa nån rolig oljebaserad färg... sen är steget inte långt till att dricka bensin och lacknafta... prova gärna oraffinerad råolja när du ändå håller på... :-)

Vart jag vill komma med det här inlägget? Well... vissa saker är faktiskt farliga... men ok... det är din kropp... det är dock mina skattepengar om du behöver in på sjukan för akut magpumpning...
Citera
2006-07-06, 14:07
  #11
Medlem
#koppar är giftigt#

trode det var mest järnoxid i den där färgen (rost) en rest produkt från koppar framstälning i falund
Citera
2006-07-06, 18:58
  #12
Medlem
woofers avatar
Citat:
#koppar är giftigt#

trode det var mest järnoxid i den där färgen (rost) en rest produkt från koppar framstälning i falund

Det är väl järnet som ger färgen men kopparen som ger dom skysta egenskaperna som gör att mögel och annat smått håller sig på armlängds avstånd.

Men seriöst sluta förstöra nu. Låt trådskaparen äta sin rödfärg så att evolutionen kan ha sin gång. Vissa gener behöver inte föras vidare...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback