• 1
  • 2
2022-09-17, 12:53
Medlem
Typ detta

https://www.proshop.se/Haarddisk-til...nclosu/2476387

Har för närvarande interna SATA SSD Samsung EVO 960 o 970 SSD 1tb st

Kan klona dem + klona dessa till USB (riktig) MEN USB är i verkligheten bara typ 980GB
så clone station markerar för liten

1TB Samsung (ssd) är meer än 1TB USB Flash - så clone station säger nej.

Tanken var clone o hela datorn på usb sticka som backup.

Men borde funka med M2 o adeptern.

Några hakar?
Citera
2022-09-17, 17:15
Medlem
Bonnatorps avatar
Till att börja med har jag aldrig förstått det där med kloning.
Är det inte bara att klippa över hela rasket i filutforskaren?
Med reservation för att det kan vara en dum fråga, kanske har att göra med något register på disken också.

Hursomhelst, att sätta SSD i USB-kabinett är en fantastisk lösning enligt mig.
Du kommer inte att få samma prestanda som med intern anslutning dock. Latensen är högre på USB än både SATA och M.2., så att hämta många små filer kan ta en liten aning längre tid.
Vad gäller bandbredden bör du dock inte se någon skillnad, så länge kabinettet, USB-kabeln och USB-porten kan hantera den datahastigheten.

Eftersom de är SATA-SSD:er så kommer du antagligen inte märka någon skillnad i prestanda av att USB-ansluta dem, men det är förmodligen mätbart ändå med crystal mark eller så.
Iallafall om du har en USB 3.0 eller bättre att koppla in i.
För M.2. diskar med högre hastigheter vill du dock ha en mycket bättre port, minst USB 3.1 Gen2 eller så.
Citera
2022-09-17, 23:32
Medlem
Hur snabb blir en sån jfrt med usb resp sata
Citera
2022-09-18, 00:13
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Till att börja med har jag aldrig förstått det där med kloning.
Är det inte bara att klippa över hela rasket i filutforskaren?
Med reservation för att det kan vara en dum fråga, kanske har att göra med något register på disken också.

Hursomhelst, att sätta SSD i USB-kabinett är en fantastisk lösning enligt mig.
Du kommer inte att få samma prestanda som med intern anslutning dock. Latensen är högre på USB än både SATA och M.2., så att hämta många små filer kan ta en liten aning längre tid.
Vad gäller bandbredden bör du dock inte se någon skillnad, så länge kabinettet, USB-kabeln och USB-porten kan hantera den datahastigheten.

Eftersom de är SATA-SSD:er så kommer du antagligen inte märka någon skillnad i prestanda av att USB-ansluta dem, men det är förmodligen mätbart ändå med crystal mark eller så.
Iallafall om du har en USB 3.0 eller bättre att koppla in i.
För M.2. diskar med högre hastigheter vill du dock ha en mycket bättre port, minst USB 3.1 Gen2 eller så.
Kloning är, om jag förstår det, den rådata som finns "just då" i hela disken, det kommer du inte åt via windows/vadnuapplekörmed.
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Hur snabb blir en sån jfrt med usb resp sata
är väl bara att kolla specsen. Blir aldrig snabbare än SATA (1.5-6gb/s).
Senast redigerad av psykoshippien 2022-09-18 kl. 00:15.
Citera
2022-09-18, 08:29
Medlem
cyber_zekes avatar
På min gamla bärbara gick moderkortet sönder, så jag tog ssd’n och la den i ett kabinett och förde över filerna till den nya datorn. Det gick inte överdrivet snabbt, och ssd’n blev så jäkla varm att jag trodde den skulle smälta. Jag kommer inte att använda den som något slags usb minne eller extern HD i och med att den blev så jäkla varm.
Citera
2022-09-18, 11:31
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Typ detta

https://www.proshop.se/Haarddisk-til...nclosu/2476387

Har för närvarande interna SATA SSD Samsung EVO 960 o 970 SSD 1tb st

Kan klona dem + klona dessa till USB (riktig) MEN USB är i verkligheten bara typ 980GB
så clone station markerar för liten

1TB Samsung (ssd) är meer än 1TB USB Flash - så clone station säger nej.

Tanken var clone o hela datorn på usb sticka som backup.

Men borde funka med M2 o adeptern.

Några hakar?
Du bygger en dyr och snabb extern disk för backup? Varför inte bara köpa en billig extern hårddisk?
Citera
2022-09-18, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Du bygger en dyr och snabb extern disk för backup? Varför inte bara köpa en billig extern hårddisk?

Går det att clona till extern hårddisk - kopiea ja - backup ja - men vill ha bootbar clone

OK - går det att boota från extern hårddisk efter clone om nu clone går?

Dyr snabb - 1tb är inte så dyrt för min plånbok.

Hur snabb blir min lösning?

USB 1TB klarar inte att klona SATA SSD 1TB - har inte hittat usb 1.2 TB

Kommer trådens lösning att klara clone eller är det förluster här med precis som usb flash.

1TB sata ssd disk klarar clone sata ssb hd
Citera
2022-09-18, 12:04
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Går det att clona till extern hårddisk - kopiea ja - backup ja - men vill ha bootbar clone
Bootbar clone funkar om du begränsar storleken efter den mindre disken. Du kommer att ha lite opartitionerat utrymme kvar i slutet av den större disken.

Men du vill ha det på USB, för att kunna boota från USB?
Citera
2022-09-18, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Bootbar clone funkar om du begränsar storleken efter den mindre disken. Du kommer att ha lite opartitionerat utrymme kvar i slutet av den större disken.

Men du vill ha det på USB, för att kunna boota från USB?

Ja - eftersom jag har clone station för detta - men 1TB usb flash visade sig vara något
mindre än 1TB SATA SSD - därav frågan - men jag har inte råd att tappa lika mycket
på föreslagen frågelösning som ren usb flash
Citera
2022-09-18, 19:09
Moderator
memymos avatar
Ska du clona system disken måste du använda något program eller boota i t.ex en annan miljö från någon annan disk för att kunna skriva över datan.

Jag använder mig av partition magic för att clona från Disk-A till Disk-B (source till target)

Ska jag klona min egna system disk och har samsung så finns deras egna programvara som fungerat utmärkt för att göra jobbet.

En clonestation fungerar från mindre till större.

Men alla diskar är inte likadana så inte alltid dom fungerar när man kör från 1tb till 1 tb vilket den inte klarar av att göra.

Men med partition magic finns funktionen fit to disk när man clonar vilket gör att den justerar partitionerna så dom passar disken.
Citera
2022-09-20, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av memymo
Ska du clona system disken måste du använda något program eller boota i t.ex en annan miljö från någon annan disk för att kunna skriva över datan.

Jag använder mig av partition magic för att clona från Disk-A till Disk-B (source till target)

Ska jag klona min egna system disk och har samsung så finns deras egna programvara som fungerat utmärkt för att göra jobbet.

En clonestation fungerar från mindre till större.

Men alla diskar är inte likadana så inte alltid dom fungerar när man kör från 1tb till 1 tb vilket den inte klarar av att göra.

Men med partition magic finns funktionen fit to disk när man clonar vilket gör att den justerar partitionerna så dom passar disken.

Jag har (dyyyr)) clone station som cross clona sata till usb flash - men det funkade inte därför undrar jag kommer m2 hd via flash adapter funka bättre.
Citera
2022-09-20, 17:02
Moderator
memymos avatar
Citat:
Jag har (dyyyr)) clone station som cross clona sata till usb flash - men det funkade inte därför undrar jag kommer m2 hd via flash adapter funka bättre.

Det jag menade med att ena märket/modellen av en 1TB till en annan 1TB kan skilja sig lite vilket gör att en clone station kanske inte klarar av det då den gör från mindre till större eller exakt lika.

Jag har en DYR sådan med. Men haft mycket mindre problem med software vägen om det är olika stora diskar jag ska clona mot. Då det oftast har räckt med att disken jag clonar till har tillräckligt med utrymme av det som är upptaget på source disken.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in